Husaberg delar och renovering

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
Dags för renovering efter ett ras, Husaberg 650 -2005, 628cc , 170? Timmar/800mil

Vevstaken har skurit i den stora änden, alltså där staken sitter i vevaxeln

Kolven som sitter i har artikelnr 92430, 820-100, group #1 , är detta orginal och vad ska man byta till?

Bollar mellan att sälja hojen i delar, köpa motor, hitta begagnad vev, eller renovera mina grejer.

Vart hittar jag en stake billigast, likaså kolv, finns där alternativ?

Och är det någon här som kan byta staken och göra jobbet med veven, så att jag bara behöver montera den i motorn igen? :)
 

Bifogat

  • E346A492-87F2-4E09-AB13-6B87B766EF0E.jpg
    E346A492-87F2-4E09-AB13-6B87B766EF0E.jpg
    190.7 KB · Visningar: 52
Stake finns nog bara husa original eller Taffmeisters. Kolv finns wössner för rimliga pengar
 
Last edited:
Va så klöddigt med delar, så jag köpte en annan motor, och har min originalmotor som reservdelar.

Köpte en 2004 motor, hann köra en timme innan den rasade.

Tog av vänstersidan och fan primärdrevet i 2 delar......

Ställde motorn i rätt TDC, prickar mot prickar och kamdrevets prickar horisontellt med kamloberna pekandes varsitt neråt.

Monterat ihop, och märker att decompen når inte riktigt för att trycka ner ventilerna, motorn startar inte, men den misstände en rejäl smäll ur avgasröret.

Hur märker jag om ventilerna slagit i kolven??

Ventilerna ser ut att vara helt uppe när topplocket va av, jag jämförde med min andra fullt friska topp från orginalmotorn... eller måste jag skruva av toppen och kolla???
 
Det är väl det bästa,

Men tar jag av toppen så behöver jag först dela på kedjan, vilket resulterar i att jag behöver vänta på minst ett kedjelås och en toppackning.. :S

Kan jag på något sätt kolla så att ventilerna inte är krökta, när toppen sitter på plats?
 
Det är väl det bästa,

Men tar jag av toppen så behöver jag först dela på kedjan, vilket resulterar i att jag behöver vänta på minst ett kedjelås och en toppackning.. :S

Kan jag på något sätt kolla så att ventilerna inte är krökta, när toppen sitter på plats?

Kedjelås och packning kan du ju ha hemma innan helgen....

Starta motor med krokiga ventiler riskerar att kosta ännu en beggad motor från blocket...
 
Skruvade ner motorn, alla 4 ventiler vart öppna och snea, och en bit av kickaxeln fattades, och låg framme i motorn, kan säkert varit den som la sig på tvären och pajjade motorn
 
Den är faktiskt färdig! Bytte ut lite andra prylar då den ändå va isär, resultatet blev en mycket tystare motor än vad båda motorerna var för sig va innan, kan va placebo, men jag är nöjd!

Kedjelås fick jag inte tag i, men ett verktyg för cykelkedja från biltema senare, och lite vinkelslip, så hade jag det perfekta verktyget för att klyva kedja och även nita ihop igen! :)

Har fyllt på en liter biltema billighetsolja som jag ”sköljer motorn” med, har väl gått 10 minuter med den oljan, så jag tänkte dra en till 10 minutersrepa och sen byta oljefilter och slå på ny motorolja
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top