Husaberg dör ofta, elfel?

Det kan tänkas att laddreläet är väck....Men cyckeln ska ju gå bra ändå laddspolarna är separerade från drivspolen. Testa en sak....starta motorn och ta lös batterikablarna och prova då att gasa upp den.

om det funkar att gasa när batteriet är bortkopplat, vad är det då som e paj?

va precis ute å kollade batteriet, det tar inte emot någon laddning längre, hojen har dödat det.

en liten rättelse åxå, jag har ingen cdi på min hoj, den kom väl 04, jag blandade ihop den med voltregulatorn.

om det funkar att gasa när batteriet är bortkopplat, vad är det då som e paj?

va precis ute å kollade batteriet, det tar inte emot någon laddning längre, hojen har dödat det.

en liten rättelse åxå, jag har ingen cdi på min hoj, den kom väl 04, jag blandade ihop den med voltregulatorn.

Jaha ingen cdi!! Men då är det ett enkelt fel.....Någon har stulit den:D
Du har cdi.. 04 kom nya kokkkkusannn systemet med pullsgivare den har du inte

Om den går när du kopplat bort batteriet? Ja då är det sjukt!! våldsamm kortslutning överalt som tillockmed själ strömm från drivspolen??? långsökt har ite en anaing!! den kommer väl förmodligen inte gå då heller

Jaha ingen cdi!! Men då är det ett enkelt fel.....Någon har stulit den:D
Du har cdi.. 04 kom nya kokkkkusannn systemet med pullsgivare den har du inte

Om den går när du kopplat bort batteriet? Ja då är det sjukt!! våldsamm kortslutning överalt som tillockmed själ strömm från drivspolen??? långsökt har ite en anaing!! den kommer väl förmodligen inte gå då heller

där ser man hur väl insatt man e i elsystemet. var sitter den där rackarns boxen då? under tanken vid tändspolen kanske?
kollade i reservdelskatalogen men kunde inte hitta någon cdi där.

Fan erik. Jag lider med dig. Hoppas du får igång hojen snarast. Du skulle behållt yamman :D :pannkyss

där ser man hur väl insatt man e i elsystemet. var sitter den där rackarns boxen då? under tanken vid tändspolen kanske?
kollade i reservdelskatalogen men kunde inte hitta någon cdi där.

Det finns ingen CDI-box på Husabergarna med SEM. Bara tändspolen under tanken.

Bra minne men kort:gnissla Hittade till slut en bild på en cdi/tändspole fan dom var ju ihopbyggda ju!! UShh hoppas den är riktig för den ser dyr ut:gnissla

ny info

när man drar igång hojen går den ungefär 30 sekunder innan den dör.
kollade spänningen på batteriet när den gick och då ligger den på ganska exakt 13v men vips så sjunker spänningen till under 10 och då dör hojen...

några ideer?

har fått tag i en kompis tändspole/cdi, funderar på att testa å byta. har även fått tag i en ny voltregulator, kan det vara den som spökar?

vad ska ja testa å byta först, känns dumt å byta en massa grejer på en gång för då vet man ju inte riktigt vilken del som e kass om den nu går bra efteråt.

har testat att byta både cdi och regulator men problemet kvarstår....

vad skulle kunna vara fel då menar du?
/mvh erik

Kortslutet batteri. Men det "borde" inte påverka själva motorgången.

Men underliga saker har hänt förut:rolleyes: det vore fint om du hade ett annat batteri att koppla in provisoriskt,,. Typ du skulle kunna ta ett bilbatteri och startkablar och vingla fast bredvid hojen. Men koppla då loss det som sitter där helt och hållet sätt startkablarna direkt på + resp - helt enkelt, då skulle du kunna mäta om den laddar och ev går bättre.

Kortslutet batteri. Men det "borde" inte påverka själva motorgången.

Men underliga saker har hänt förut:rolleyes: det vore fint om du hade ett annat batteri att koppla in provisoriskt,,. Typ du skulle kunna ta ett bilbatteri och startkablar och vingla fast bredvid hojen. Men koppla då loss det som sitter där helt och hållet sätt startkablarna direkt på + resp - helt enkelt, då skulle du kunna mäta om den laddar och ev går bättre.

ok, ska testa det senare idag, batteriet e ju skrot, den har ju slaktat 3st för mig nu så det måste ju vara nåt fel som käkar upp batterierna..

kopplade ur dödarknappen förut och då gick den tills ja vred av tändningen, gick även att torrgasa lite. ska se om jag kan få tagit mig en provtur senare (svårt när man e hemmafru å passar lilleman) men det kan ju va nåt annat som glappar åxå, svårt att säga.

pinsamt att erkänna men här kommer det...

jag hade knyckt ström till min vapor trailtech från en röd och en brun kabel som går till tändningslåset, efter att ha kopplat bort detta uppför sig hojen som den ska....
/mvh erik

pinsamt att erkänna men här kommer det...

jag hade knyckt ström till min vapor trailtech från en röd och en brun kabel som går till tändningslåset, efter att ha kopplat bort detta uppför sig hojen som den ska....
/mvh erik

Ja så kan det vara:D Det var bra att du erkände!! kan ju rammla ner en krona på någon annan också då:D

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti