Husaberg 93 problem!

HusabergKillen

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2010
Hoj
Husaberg 350 -93
Har en Husaberg motorcykel (offroad) från 93 4takt . Köpte denna för inte så värst längesedan från en kille.

Har meckat med den i 4 dagar nu utan någon vidare fram gång. Först så lyckades farsan starta den. Tänkte då att de inte var något vidare problem så skruvade på alla kåpor......
Ingen bra ide. Efter ett tags meckande så hittade ja ett fel nämligen att flottören hade hakat sig fixade detta på nån sekund. Efter detta så funkade inte de-kompressionen såg att vajern var för mycket åt dragen fixade även detta.

Jag har kollat tändstiftet, fixat så att den får bensin, skruvat till blandar skruven så som de står i manualen 2-3 varv men ändå så vill den inte starta. Inte ens ett litet ljud som man kan höra ibland när den försöker starta men när de inte funkar korrekt.

Undrar om de kan finnas något "standard" fel med dessa motorcyklar eller om det finns någon som vet hur man ska göra i mitt fall?
Blir snart riktigt frustrerad. :huvet :huvet
MVH Martin

Last edited:
du har inte bara råkat sure ner hojen så rejält att den inte vill vara med?
Min brors Aprillia RS125 tjurade som fan en vår. fick plocka ur stiftet o dra runt motorn o vädra den riktigt torr över natten sen startade den direkt.

Men har du gnista kompresion o bränsle skall den starta.
Gnistan skall kunna slå minst 1 cm

Ok

ok Men gnistan är inte så stark.... men man ser ändå att det finns gnista så den borde ju försöka att starta iaf.... men ska testa ditt råd och vädra den över natten och se vad som händer imorgon.
Men undrar lite om De-kompressionen. För först ska den ju gå runt lätt sen ska man dra upp kicken hyfsat mycket men inte helt så ska man få ett "start läge" rätt?
Och de start läget ska vara så trögt att man nästan skiter på sig när man försöker kicka. Måste därför lägga hela sin vikt på kicken.
Stämmer detta ? För jag har aldrig jobbat me 4taktare innan .
/Martin

ok Men gnistan är inte så stark.... men man ser ändå att det finns gnista så den borde ju försöka att starta iaf.... men ska testa ditt råd och vädra den över natten och se vad som händer imorgon.
Men undrar lite om De-kompressionen. För först ska den ju gå runt lätt sen ska man dra upp kicken hyfsat mycket men inte helt så ska man få ett "start läge" rätt?
Och de start läget ska vara så trögt att man nästan skiter på sig när man försöker kicka. Måste därför lägga hela sin vikt på kicken.
/Martin

Jag hade en 600fe -96:a och på den så släppte man upp kicken tills det klickade och sen var det "dekomp" för den kicken, om den inte startade fick man börja om med proceduren. Ett tips kan vara att inte gasa när du kickar och börja med att choka och kicka 6-7 ggr då det inte sitter nån acc.pump på dessa hojar.

Men svårstartad ska hojen inte vara om allt är ok. Jag startade min i sandaler när jag sålde den...

Lycka till....Gammla Husa är inte kända för bra tändsystem direkt :)

Last edited:
OK, tack annars får ja försöka dra den i nerförsbacke. Se om den startar och bara köra ren den efter som den har stått ett tag ....(år) Har bara haft igång den snabbt. Tror den behövs köras varm rejält.

Annars är de sälja och köpa en nyare hoj men en 250 då efter som ja e nybörjare :P

/Martin

Du ska vara precis förbi läget där det "är så trögt så att man nästan skiter på sig"! Sen trampar du till för kung och fosterland.

Risken finns dock att om du surat ner den kan du behöva byta stift för att få igång den, fråga inte varför men been there, done that..:gnissla

För jag får inte in de läget längre :S vet inte varför funkade tidigare .... kan vara för att jag surade ner den. Hoppas det iaf men som sagt luftar den nu och ska testa imorgon. :D

Testade idag när den hade stått över natten utan någon framgång :(
Har kommit fram till att det nästan måste vara de kompressionen då jag inte får in de tröga läget längre. Men för att vara 100 så ska ja se om jag kan rulla igång den för att verkligen veta om de är detta eller tändningen.

Last edited:
OK, hojen funkade innan flottören höngde sig och du var på dekompen. Nu hittar du inte rätt läge på motorn när du ska kicka och den tänder inte.

Ställ dekompen rätt och byt stift så ska det nog funka om du har rätt teknik när du kickar.

ok ska testa byta stift..... men fattar inte varför ja menar de ser ju helt nytt ut inte sotigt eller något sånt, köpte det även för inte så länge sedan så ja har inte kört med stiftet :/
Men ska testa.

Nu börjar ja bli helt less och vill bara köpa en ny hoj -.-
Vet inte vad som är problemet har testat nästan allt :S
gnista finns, den får bensin, har ställt in de kompen. Va mer begär den -.-

Dubbelkolla kaminställningen. Felaktig inställning kan ge dålig komp. plus alla dina andra symptom

-.- Orkar inte me ett, måste riva bort topplocket och en massa skit ...... kommer att ta ett tag innan ja kan köra den...
Någon som har en 250/350 enduro för under en 10 000kr :D som fungerar.....
:)

Last edited:
Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard