Husaberg 650 "stor" service?

Super_moto_

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg FS650E 2006
Undrar lite hur och när ni har gjort era "stora" servicar med
ramlager, vevstakslager, balansaxel lager?
har en 06a som har gått ca 25, ska man byta runt 40-50 ? eller
vad säger ni som bytt/haft husa en längre tid?
vad kostar alla lagerna + packningar mm, ja rubbet?
 
Har frågat runt lite, runt 6-7 lax verkar det hamna på.
Då ingår arbete, packningar och lager. Är det ngt på g, så tillkommer givetvis dem delarna och ev arbetstid. Detta kan diffa en del beroende på hur mkt meken ska ha per timme.

På min ´07, skall rovan delas vid 90h.
 
Undrar lite hur och när ni har gjort era "stora" servicar med
ramlager, vevstakslager, balansaxel lager?
har en 06a som har gått ca 25, ska man byta runt 40-50 ? eller
vad säger ni som bytt/haft husa en längre tid?
vad kostar alla lagerna + packningar mm, ja rubbet?

Hej.
Vi gör ca 20-25 renoveringar per år, de flesta motorer har gått runt 100tim.
Vi byter 4st lager i vxl, 2st ramlager, 2st kamaxellager samt balansaxellager.
Lagersats:ca2100kr.
P-sats: ca 1900kr
Arb: ca 2400kr
Du hamnar på mellan 6-7000kr som Cubik skrev.
Sedan tillkommer troligtvis kamkedja (199kr) och 2x rullvipplager 251kr/st.
Balansviktslager bör inte vara dåligt vid 100tim, om så tillkommer 1980kr.
Vi kontrollerar vevstake men vi byter inte i förebyggande syfte, normalt ska den gå i 200tim, det är en relativt hög kostnad.

Man vet ju aldrig vad som är slitet innan man öppnar, men du kan lugnt köra vidare, byt olja ofta och kontrollera ventilspelet så kommer det att gå bra.
Men en god ide är att avsätta medel för att ev renovera senare, då är det inte så smärtsamt när den dagen kommer.
Hls
Thomas
 
Last edited:
Tack för svaren, ska inga lager eller slit delar bytas innan 90-100 h?
det står 45 h i serviceboken för race och 60 tror jag för gata, är det
onödigt att byta innan ? Känns ju lite b att punga ut 6-7 loppor var 45e
timme! Är det bökigt att göra det själv?
 
Tack för svaren, ska inga lager eller slit delar bytas innan 90-100 h?
det står 45 h i serviceboken för race och 60 tror jag för gata, är det
onödigt att byta innan ? Känns ju lite b att punga ut 6-7 loppor var 45e
timme! Är det bökigt att göra det själv?

Det går att göra själv, men det krävs vissa verktyg, man måste tycka att det är roligt att skruva, och inte göra renoveringen själv för att man är snål.
Sedan krävs det en viss mekanisk kunskap.
Vi byter lager på Bodinghs racemotor efter 5tim (670cc) och 8-10tim på lillmotorn (644cc).
Så du kan nog köra ett tag till utan problem, de flesta som jag känner kör 100tim eller mer, (gatåkare i gbg).
//Thomas
 

Så du kan nog köra ett tag till utan problem, de flesta som jag känner kör 100tim eller mer, (gatåkare i gbg).
//Thomas

jag kör tills det rasar..... (gatåkare i gbg):rolleyes:

nä men ärligt körde 116 timmar innan jag lämna motorn till Thomas förra året, den hade nog gått ett par timmar till om jag inte lånat ut den...:huvet

nu är jag nog uppe i 90 timmar sen den renoveringen och min motor låter och går hur bra som hellst, ska köra fler timmar innan det lämnas in igen... :rolleyes:
 
jag kör tills det rasar..... (gatåkare i gbg):rolleyes:

nä men ärligt körde 116 timmar innan jag lämna motorn till Thomas förra året, den hade nog gått ett par timmar till om jag inte lånat ut den...:huvet

nu är jag nog uppe i 90 timmar sen den renoveringen och min motor låter och går hur bra som hellst, ska köra fler timmar innan det lämnas in igen... :rolleyes:

gör du en helrenovering varje år :näsblod
 
jag kör tills det rasar..... (gatåkare i gbg):rolleyes:

nä men ärligt körde 116 timmar innan jag lämna motorn till Thomas förra året, den hade nog gått ett par timmar till om jag inte lånat ut den...:huvet

nu är jag nog uppe i 90 timmar sen den renoveringen och min motor låter och går hur bra som hellst, ska köra fler timmar innan det lämnas in igen... :rolleyes:


Du skulle bara se din motor nu, den är i bitar och kommer aldrig ihop igen i samma skick.
Råbartzon, +300tim på Husamotor utan service regelbundet, du har fått det exemplar som alla bara drömmer om.
//Thomas
 
Ska få hjälp med en helrenovering på min husa om ett tag.. Vart kan man hitta dessa ramlager, ballansaxellagerlager, kamaxellager, rullvipplager, kolv mm? Finns det någon bra sida som ni rekomenderar en noob som jag :D när vi skruvar ner den har hojen gått ca 90-100h
 
Ska få hjälp med en helrenovering på min husa om ett tag.. Vart kan man hitta dessa ramlager, ballansaxellagerlager, kamaxellager, rullvipplager, kolv mm? Finns det någon bra sida som ni rekomenderar en noob som jag :D när vi skruvar ner den har hojen gått ca 90-100h

Kan köpa en lagersats av oss: 2100kr + frakt.
Övriga delar hos din handlare eller av oss, frakt till dig tillkommer.
Balansvikts lager kan ej köpas löst längre, endast hela vikten med lager, den håller länge.
//Thomas
 
Kan köpa en lagersats av oss: 2100kr + frakt.
Övriga delar hos din handlare eller av oss, frakt till dig tillkommer.
Balansvikts lager kan ej köpas löst längre, endast hela vikten med lager, den håller länge.
//Thomas

Är det några speciella lager som gör att det kostar så mycket? Hur många är det? 8 utan vipparmsrullarna o balansaxeln? Går det inte att gå till närmsta järnhandel och plocka dom man ska ha och komma undan till halva priset?

Jag har iofs alltid haft alla lager jag nånsin har behövt hemma så jag har aldrig köpt nåra, men SÅ dyra kan dom väl itne vara?
 
Är det några speciella lager som gör att det kostar så mycket? Hur många är det? 8 utan vipparmsrullarna o balansaxeln? Går det inte att gå till närmsta järnhandel och plocka dom man ska ha och komma undan till halva priset?

Jag har iofs alltid haft alla lager jag nånsin har behövt hemma så jag har aldrig köpt nåra, men SÅ dyra kan dom väl itne vara?

Prova med att köra på budget lager, så får vi andra sedan höra hur många minuter din motor gick. Sedan ska du montera dessa samt justera in axialspelet.
Det finns en bra tråd på Husaberg.org , där finns all info.
Ramlager ca515kr/st du behöver 2.
Utg axel ca500kr.
3st spårkullager i vxl ca 300kr
balans axel ca200kr.

Bästa du gör är att köpa orginal alt samma från SKF( momentum).

Jag skulle inte stoppa i något annat, och vi har testat mycket.
//Thomas
 
Är väl klart värt om det är bra grejer som sagt! Lär väl ta och beställa lite sånt snart. vart är bäst att beställa i från då? enginehardware kankse ? :D skulle ju behöva kolv och övrigt som skall bytas vid 90timmars strecket. Har inte rikrigt kollat upp allt som skall bytas då men kankse "bara" är dessa lager som du nämda tidigare och typ kolv eller ? kyss hej
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top