Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Fick du inte ens en liten liten puff om du kickade ordentligt och hyfsat enligt regelboken 100 gånger? Bogsera efter bil? Låter farligt...Det ska man väl inte behöva göra varje gång den dör vid ett rödljuse?
Men, så här kan det ju inte vara?
Är det accpump i den gamla Dellorton som sitter på denna?
Klart du inte ska behöva dra igång den men som test för att se att den faktiskt går. Jag har hört talas om hojar som haft gnista men på helt fel ställe pga knas med SEM-systemet.
Ingen större fara att dra upp den i fart bara repet inte kan fastna i dig eller hojen. Och lägg inte i växeln förrän du har släppt taget. Annars får du väl ta den till en backe i skåpbil.
Jag fick inte en tillstymmelse till liv på 100 kickar första gången. Hade inte handlaren startat den framför ögonen på mig när jag hämtade den så hade jag aldrig trott att den var OK. Men jag hade åas aldrig haft en storstånka med kick innan.
Lite fel bestyckning eller ventilspel eller sliten nock på autodecompen eller valfritt så startar dom inte och det är inte lätt att hitta felet efter allt varit isär. Alla äldre Husor är tunga att kicka men 00-02 med Dellorto och SEM kan vara riktigt djävliga att få igång ibland även när man är van.
Kan tänka mig att något kanske inte är rätt monterat kanske. Med startgas så borde den ju iallafall säga poff någongång, men det gör den inte.
Kan cdi:n göra så att den skjuter gnista vid fel tidpunkt eller är det enbart statorn som bestämmer det?
Har haft en 501:a -02 (tror att 650 är i stort sett identisk) som fick byta stator på.
När den gav sig så försvann gnistan helt.
Jag helrenoverade senare även motorn själv.
Under förutsättning att allt är monterat som det ska, så är dom inte svårstartade med rätt teknik.
Dellorto-förgasaren ha INTE accpump. Var på det inte hjälper att "mjölka" på gasen.
Däremot så är det en klar fördel att "trampa igenom" motorn några varv för att suga i lite färsk bränsle/luft blandning ("choke-trampning"). Bara trampa sakta ca. 1-2 sec för en full kickrörelse. Se till att släppa upp kicken fullt upp mellan varje trampning.
Det sitter ett automatiskt decomp-system på dom.
Så under ovan beskrivna procedur så ska det höras ett klick-ljud drygt halvvägs ned i kickrörelsen.
För att sen göra ett "start-tramp" så trampa sen sakta ner tills du hör klickljudet, släpp sen direkt upp kicken därifrån (helt upp). Sen gör du en bestämd kickrörelse HELA vägen ner.
Med lite övning så går dessa rörelser ganska snabbt.
(När motorn är varm så behövs inte "choke-trampningar" göras)
Nu är ju en 650 något större...
Men jag kunde med lätthet starta 501:an i strumplästen!
Lycka till!
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |