Husaberg 650 startar inte

FredrikHusaberg

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2003, Husaberg 650
Tjena. Kan börja med att säga att jag är ny här på forumet och likaså ny på motorcykeln. Har en Husaberg 650, osäker på FS eller FE. När den startar är det inga problem med den, men saken är att jag är lite osäker på hur man ska göra för att starta. Gör jag fel eller är det nåt fel? För det första vet jag inte riktigt hur jag ska göra när jag kickar, kanske inte riktigt har tekniken. Men när jag kommer till el-starten kommer problemet. Jag trycker på startknappen och startmotorn låter som vanligt i någon sekund, men sen slutar den snurra som vanligt och den låter mer som att den "snurrar utan att få grepp" eller skrapar i något. Har någon några tips om vad som kan vara fel eller vad jag gör för fel? Hur ska man använda choken på rätt sätt? Bränslekranarna? m.m.

Glad för svar!

MVH Fredrik
 
Låter som det är något fel på kraftöverföringen från startmotor till motorn. På mina gamla CB var detta kass då bara rasslar det när man kör start motorn. Borde finnas de som har koll på detta felet på en husa på forumet.

EDIT: annars kan du även surfa till: http://www.soe.se/ där kan du säkert få lite mer hjälp om du inte hittar något här.
 
Last edited:
Den förre ägaren hade tydligen köpt en ny större startmotor. Alltså när motorn är varm startar den på elen direkt
 
Låter som att autodekompen inte släpper igenom tillräckligt för att startmotorn ska orka vrida runt motorn. Justera ventilerna och kolla upp autodekompen samtidigt. På modellerna från -01 till -03 så är den svårstartad med elstarten, den finns en hel del att göra om man vill att den skall starta direkt på elstarten och byta startmotorn är bara ett av dom. Mer info finns på www.husaberg.org

Ljudet du hör kommer från en frihjulsmekanism som skall skydda startmotorn från att brinna upp när det blir för tungt att snurra motorn.

Har du sökt på forumet hur du skall kickaigång den? Finns en hel del skrivet om det och med rätt kickteknik lär du inte sakna elstarten. :tummenupp
 
På en husaberg är väl elstarten just en varmstart.. alltså ska kickas när den är kall
 
Låter som du behöver lära dig lite kick-teknik. Jag kickade min husa i tre dagar innan jag fick igång den. Kunde knappt gå på foten på en vecka efter det. :D Nu sparkar jag igång den på första när den har stått några dagar. Lite knivigare när den är varmkörd dock.

Hur som helst. Om du trampar runt kicken sakta så kommer du till ett läge där det känns som att den sitter bomfast. Om du försiktigt juckar på kicken så att den precis hoppar förbi detta läge så är det bara att ta nytt tag och trampa till utav helvete!!

Elstarten kan du glömma. Jag har mekat dit en större startmotor i min samt större batteri, justerat ventiler och decomp men den funkar inte ändå. Att den snurrar utan att få fäste beror säkert på att den där slir-grunkan som sitter inne i motorn är sliten. Men som sagt, skit i den.
Bensinkranarna ska stå rakt ner mot ON (så klart). Choken användes när motorn är kall. Använd den tills att motorn startar. Sen när du lärt känna din motor så märker du om den börjar sura. Jag får känslan av en liten lätt baktändning när min börjar sura.
Sen är dessa motorer väldigt beroende av att vetilerna är rätt justerade för hurvida dom är lättstartade eller ej. Men om du vet att förra ägaren fick igång den så är det mest troligt bara att ge sig ut och kicka.
 
Detta fixar problemen med att startmotorn "slirar". Hade samma problem med min.

http://cgi.ebay.co.uk/HUSABERG-STAR...00?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item3cb9bc7d0c

Hur gör man med den då och vad gör den? Testade att byta tändstift och rensa på bensin men inte hjälpte det!:(

Låter som du behöver lära dig lite kick-teknik. Jag kickade min husa i tre dagar innan jag fick igång den. Kunde knappt gå på foten på en vecka efter det. :D Nu sparkar jag igång den på första när den har stått några dagar. Lite knivigare när den är varmkörd dock.

Hur som helst. Om du trampar runt kicken sakta så kommer du till ett läge där det känns som att den sitter bomfast. Om du försiktigt juckar på kicken så att den precis hoppar förbi detta läge så är det bara att ta nytt tag och trampa till utav helvete!!

Elstarten kan du glömma. Jag har mekat dit en större startmotor i min samt större batteri, justerat ventiler och decomp men den funkar inte ändå. Att den snurrar utan att få fäste beror säkert på att den där slir-grunkan som sitter inne i motorn är sliten. Men som sagt, skit i den.
Bensinkranarna ska stå rakt ner mot ON (så klart). Choken användes när motorn är kall. Använd den tills att motorn startar. Sen när du lärt känna din motor så märker du om den börjar sura. Jag får känslan av en liten lätt baktändning när min börjar sura.
Sen är dessa motorer väldigt beroende av att vetilerna är rätt justerade för hurvida dom är lättstartade eller ej. Men om du vet att förra ägaren fick igång den så är det mest troligt bara att ge sig ut och kicka.

Testade idag att stå och kicka idag men det känns lite som att kicken aldrig kommer till det läget där den sitter som berg. För det första måste man dra ned lite innan den ens tar. Dessutom känns det som att den hackar till högst upp ibland. Är det något fel på den eller är det som vanligt på 03:orna? Den förra ägaren fick ju igång den direkt på kicken och farsan fick oxå igång den en gång efter några försök.
 
Last edited:
Testade idag att stå och kicka idag men det känns lite som att kicken aldrig kommer till det läget där den sitter som berg. För det första måste man dra ned lite innan den ens tar. Dessutom känns det som att den hackar till högst upp ibland. Är det något fel på den eller är det som vanligt på 03:orna? Den förra ägaren fick ju igång den direkt på kicken och farsan fick oxå igång den en gång efter några försök.


Så som du beskriver kicken låter precis som min. Det ska säkert va så. Men att den inte känns stum nån stans låter konstigt. Kanske decompen är felställd? Jag kan ställa mig på kicken utan att den rubbar sig i detta läge. (Kanske är min som är felställd förresten? :D )
Men om andra kan få igång den så hänger det ju ändå på kick-tekniken. Bara att testa och lära känna din motor.
 
Känns bra att höra att det är likadant på någon annans:D Men konstigt att det inte tar emot ändå, men aa, måste nog träna tekniken lite. Men om nu decompen är felställd, hur "tillrättaställer" man den då? Vart sitter den? Kanske borde ta en titt på den isf. Vet inte om jag nämnde det, men "spaken" som är placerad över kopplingen(decomp-spak?) är borttagen av nåt skäl. Alltså bara själva plastgrejen, resten, vajer, och så är kvar. Ska man köpa en ny, eller behövs den till kickstart? Vill bara höra mitt akra-helsystem( :D ) brumma igen:(
 
Känns bra att höra att det är likadant på någon annans:D Men konstigt att det inte tar emot ändå, men aa, måste nog träna tekniken lite. Men om nu decompen är felställd, hur "tillrättaställer" man den då? Vart sitter den? Kanske borde ta en titt på den isf. Vet inte om jag nämnde det, men "spaken" som är placerad över kopplingen(decomp-spak?) är borttagen av nåt skäl. Alltså bara själva plastgrejen, resten, vajer, och så är kvar. Ska man köpa en ny, eller behövs den till kickstart? Vill bara höra mitt akra-helsystem( :D ) brumma igen:(

Dekompspaken på styret arbetar parallellt med autodekompen från kicken. Du behöver inte använda spaken på styret för att starta i normala fall.
För att starta med kicken så behöver du inte leta efter några lägen, det är bara trampa till. Förutsatt att dekompet funkar.
Dekompet ska kickmekanismen fixa via en vajer.
Du får tanka hem manualer från Husabergs hemsida och se över grejerna.
F.ö. så är elstarten kass även på min -02:a.
 
det tog ett tag för mig å lära mig min husa jag hade 2004 (en 650 från 2002)
startmotorn är väl som sådan att det är en starthjälp när den är varmkörd, så vad jag minns så kicka man alltid igång den.

dekompläget är i början lite knepigt å lära sig. men när man väl lärt sig vart läget är så är det inga problem att starta dem kalla.


för att ge lite hop på vägen så kickade jag av kickaxeln... så mycket sög jag innan jag fick snitts påt :P
 
hej du har du lärt dej kicka ? hmm köpte mej en 650 igår å håller på å kicka . kicka å kicka å kicka . alltså hur få man igång dessa monster haha . förra ägaren fick ju igång den . men alltså jag kan knappt gå på fötterna nu haha . ha åkt 525 tidigare å saknar den nu . dom e ju sjukt lätt startade om jag nu jämför =( .
 
jag hade iofs en 08 men den har oxå dålig autodecomp

tips.

El-starten
Håll in decomp handtaget någon seckund typ tils motorn börjar gå runt, glöm inte att släppa decompen annars startar den inte.

kicken
ställ dig i jämte hojen och luta ner den mot dig så pass långt att du kan kicka den med höger fot.

ställ in ventilerna :smasha
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top