Husaberg 650 startar ej

  • Thread starter Thread starter CG
  • Start date Start date

CG

Ny medlem
Gick med
19 May 2011
Ort
rättvik
Hoj
2001, husaberg fs650e
Tja

hoppas på att någon vänlig själ kan hjälpa mig ..
har som sagt va en husaberg fs650e 01 som kuggade på kamkjedjan åt mig så jag fick byta kjedja ,kamdrev, spännare ,styrskenor , och två avgasventiler . men nu till det roliga han startar inte efter servicen och jag har kontrollerat nollningen och tändnigen hur många gånger som helst och det står riktigt .. men när man försöker starta den och sen tittar på stiftet så får den inge bensin ser det ut som för stiftet är ej blött :gnissla

tänder maskinen på varje tdc lr bara varannan gång ?.
Tack på förhand
MvH Christer
 
Du har bytt avgasventilerna, kan ju vara så att du kanske trott du haft den i TDC men eftersom den bara tänder varannat varv så stämmer inte spelet. När jag ställde första gången på min husa så gick jag efter markeringen på svänghjulet men eftersom spelet var så långt ifrån vad de skulle vara kom jag & farsan på att "snurra" motorn ett varv till då den bara tänder på varannat som sagt. Då stämde ventilspelet efter det & inga problem att starta den sedan.
 
okej jag ska kolla på det imorgon så att dem blir justerad vid rätt tdc ..men det förklarar inte varför maskinen inte surar ner sig :va ..

mycket konstig enligt min mening
 
Är du säker på det ?

Det är viktigt att justera vid rätt fas i kamaxeln. Den går ju bara ett varv vid två vevaxelvarv. Justerar du ventilerna när kamaxeln är på g att öppna insug och precis har stängt avgas då är det fel. Ett halvt kamaxelvarv fel och ett helt vevaxelvarv fel. Då blir det fel ventilspel med bla startproblem som resultat.

Jo... Tändspolen ger gnista varje varv. Det kallas "waste ignition". Den ena gnistan e onödig. Geronimo menar nog inte i ordets bemärkelse "tänder" utan Geronimo menar antagligen att motorn uträttar nyttigt arbete bara vartannat varv.
 
alltså jag menar att säg att man ställer motorn i TDC genom att använda markeringen på svänghjulet så är det inte säkert motorn står rätt, snurrar man då svänghjultet ett varv till så samma markering hamnar på samma ställe blir det rätt OM det är fel första gången. Jag märkte det eftersom ventilspelet när jag första gången kollade inte alls stämde med vad det skulle vara trots att hojen egentligen gick hur bra som helst (använde bladmått). Men snurrar man svänghjulet ett varv mer så den då kommer på samma markering igen blev det sedan rätt även om jag justerade något lite efter att ha känt med bladmått igen.
 
När man ställt motorn i DTC så skall kammen ligga som ett upp och nervänt V.(eller om det var tvärt om?) och vipporna lösa. Gör man det så blir det rätt .
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top