Husaberg 650 på E85

Grrrooov

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Fick mina nya munstycken idag. Dum och lat som jag var så tittade jag inte på mina storlekar innan utan förlitade mig på att Keva hade rätt. Tyvärr var den inte bestyckad 190/42 som jag räknade på eller hur det nu var.

Hursomhelst ökade jag arean 40% på högfart till 225 och lågfarten med 150% till 65.

På tomgång funderar jag på om det inte skulle varit ett större munstycke, det kan gå att justera upp det lilla på luftskruven rent av då den står 1 1/2 varv ut nu, har jag rätt i att om jag skruvar ut den så får den mer soppa? Det räckte rätt bra med att höja tomgången några varv/minut.

Högfarten då? På 1/4-1/2 gas funkar det kanon, ettrig så in i
däremot får den nog åt skogen för mycket efter det då det flammar i avgassystemet på 1/2-1 gas. Detta är inte så konstigt eftersom högfarten inte var 190 utan 160. Frågan är om dom bestyckat om den alls efter att det monterades helsystem, eller så gick den väl fruktansvärt fett ifrån fabrik. I vilket fall får jag ju räkna om ifrån 160 för att få rätt utgångsläge.

Hur det blir med nålen och vilken nål det är på vet jag inte än.

Men mindre huvudmunstycke sen ska den nog gå att köra, blir lite lättare att testa på den då.
 

Grrrooov

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Nu ni är den bänkkörd men den går inte riktigt 100. Tänkte någon kunde hjälpa mig att råda än så länge. Bestyckning nu, lågfart 80, blandskruv 3 varv ut, nål OBEKR läge 6 uppifrån, beställt en OBEKP, huvudmunstycke 225.

Effekt? 57hk 112nm. Ska skanna in kurva strax.
 

Grrrooov

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Intressant! Men varför köra på E85? Miljökämpe:)?

För att ingen annan gör det och motorn blir stark som att köra en diesel i jämförelse, i med sexan i 60 knyck, vrid full rulle, bara ökar.

WTF? du har ju nästan dubbelt vrid......stämmer det :va

Jag har ett papper här som ska skannas in, kollade med yasha precis va hon hade i sin. Min är fruktansvärt start i alla fall, med det är så mycket så man reagerar i alla fall. Min r750 -00 med helsystem hade 82nm på hjulet som exempel.

Vridet låter helt orimligt.Dra bort 50Nm så hamnar du nog närmare sanningen.

Det är vad du har med bensin ungefär, att det ökar med e85 är givet, frågan var med hur mycket.
 
Last edited:

Grrrooov

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Papper från oves motor i vetlanda. Avbrottet i kurvan beror på när hojen missar en gång och tvekar till när man drar fullgas, verkar vara för snålt ställd i alla fall. A/F kurvan var tanken att få neråt 9 för riktigt fett, nu blev det inte så, där den är uppåt 13,5 fungerar den inte utan hackar till en gång.
 

Bifogat

  • skanna0003.jpg
    skanna0003.jpg
    129.5 KB · Visningar: 136
Last edited:

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Skåne, i en Skånelänga.
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
Afan men det det vridet borde den resa sig ännu lättare? Har du märkt mkt skillnad i vridet när du kör eller det ser bara bra ut på pappret?
 

Grrrooov

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Afan men det det vridet borde den resa sig ännu lättare? Har du märkt mkt skillnad i vridet när du kör eller det ser bara bra ut på pappret?

Vridet är stor, mycket stor skillnad på, men så stor för att vara typ 50nm mer vet jag inte direkt. Lägg i sexan i 60 själv och prova vrid full rulle på bensin så förstår du. Den är ju inte ettrigare än direkt, bara stark som en oxe, sen fladdrar styret på rätt bra när man vrider rullen på fyran. Nackdelen är ju att den missar en gång på väg upp så då får man ju öka lugnt förbi det och då har du ju missat en del vrid redan och får växla.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tjusigt kurva! Det finns dock ytterligare ca 6 - 8 hästar att hitta genom att flytta upp varvtalet för vridmomenttoppen ca 500 rpm. Då du redan har bra bottenvrid blir det bara plus att vrida upp kurvan lite - dvs om du ska tävla med hojen.
 

Qrille

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Gamlestan...
Hoj
R1 -98, tl1000s -97 (såld)
På tal om kurvor och RPM, varvar inte en husa betydligt mer än 4500?
Är det inte de som gör att vridet blir galet högt?
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Papper från oves motor i vetlanda. Avbrottet i kurvan beror på när hojen missar en gång och tvekar till när man drar fullgas, verkar vara för snålt ställd i alla fall. A/F kurvan var tanken att få neråt 9 för riktigt fett, nu blev det inte så, där den är uppåt 13,5 fungerar den inte utan hackar till en gång.

Här har du en länk http://www.experiencefestival.com/a...r_burning_E85_gasoline_and_ethanol/id/1345236 som kan vara hjälpsam när man funderar på etanol kontra AFR. Såg att du låg riktigt tunt på AFR-kurvan och det är inte alltid lätt att höra knack när allt annat väsnas. Vore trist om du kör sönder nu när den börjar gå så bra.
 

Grrrooov

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Tjusigt kurva! Det finns dock ytterligare ca 6 - 8 hästar att hitta genom att flytta upp varvtalet för vridmomenttoppen ca 500 rpm. Då du redan har bra bottenvrid blir det bara plus att vrida upp kurvan lite - dvs om du ska tävla med hojen.

Det konstiga är som han nedan skrev, den varvar ju bra mycket mer än vad denna kurva visar. Det finns ju även ett hack i kurvan när den blurrade till en gång av antagligen för lite soppa. Frågan är vad som hänt, men kurvorna var ju fina. Större nål är på väg i alla fall, en som heter OBEKP, sätts i 6e clip uppifrån räknat. Göra något åt accpump kanske med tanke på den snåla blandningen på låga varvtal? Detta är första körningen i bänk efter att ha bestyckat den själv. Troligen har jag väl mindre hk nu än vad det var på bensin, med traktorvridet gör ju sitt. Hur flyttar man upp vridmomenttoppen?

Här har du en länk http://www.experiencefestival.com/a...r_burning_E85_gasoline_and_ethanol/id/1345236 som kan vara hjälpsam när man funderar på etanol kontra AFR. Såg att du låg riktigt tunt på AFR-kurvan och det är inte alltid lätt att höra knack när allt annat väsnas. Vore trist om du kör sönder nu när den börjar gå så bra.

Jag hade tänkt lägga mig på afr 9 i alla fall för att vara nöjd men han på oves menade på att den gick fett, att en annan e85 båge låg på runt 14 när dom körde den men det ville jag inte riktigt vara med på. Den skulle omvandla värdena nu eftersom det var e85 istället för bensin. Nån som hajar det?

På tal om kurvor och RPM, varvar inte en husa betydligt mer än 4500?
Är det inte de som gör att vridet blir galet högt?

Typ 9500 rpm ska väl stoppet ligga på. Starkare är den men jag tvekar ju självklart på 112nm.
 
Last edited:

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Låter som nån (på Ove´s?) blandat ihop det lite. AFR är ju ett ratio mellan instoppad luft- och bränslemängd. Verkar konstigt och inte troligt att de skulle bemöda sig med att räkna om detta att gälla oavsett bränsle. Däremot är lamdavärdet nått att lita på. Här snackar vi ju mätning på avgassidan och lamda=1 innebär stökiometrisk förbränning oavsett om man tankar bensin eller E85. Nog för att E85 brinner svalare än bensin, men i längden håller det inte att ligga på 13-14 i AFR med E85.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top