husaberg 650 motorljud

jonashansson

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
Husaberg 650 SM -03 // honda CBR600RR -08 // honda crf250 -05
hej

har lite funderingar på motorljudet på min husa , vet inte om det ska vara så på husaberg 650 men på min så är det ett vinande ljud som hörs som mest på tomgång , blir svagare när man gasar på, troligen pga avgasljudet som tar över

kan tilllägga att det sitter ett goast helsystem på om det har något med saken att göra

i övrigt går cykeln mycket bra :)
tack på förhand
mvh / jonas

det är så dom låter.. inte alla men många och det ska tydligen vara så enligt husa gurusarna i örebro :)

Det är kamkedjan som viiiiiner!! o tickan de ljudet kommer från vetilerna:tungan

hej

har lite funderingar på motorljudet på min husa , vet inte om det ska vara så på husaberg 650 men på min så är det ett vinande ljud som hörs som mest på tomgång , blir svagare när man gasar på, troligen pga avgasljudet som tar över

kan tilllägga att det sitter ett goast helsystem på om det har något med saken att göra

i övrigt går cykeln mycket bra :)
tack på förhand
mvh / jonas

Det låter ofta så om Husaberg, rakskurna drev ger ifrån sig ett vinande ljud. På Husaberg är samtliga drev rakskuret. Snedskurna drev är tystare, men ger samtidigt effektförluster.

Det hörs även tydligt på bilar som har rakskurna drev på backväxeln. Om nu någon har funderat varför backen på en del bilar låter annorlunda än växlarna frammåt.

Att bero på ljud, jag tycker att Husaberg "kvittrar" vid gaspådrag, ngn som vet vad det ljudet kommer av?

Vad innebär det? Har också kvittrande ljud när man drar på från lite lägre varv, är det något att oroa sig för?

Nejdå det är insugsljudet. Startar du hojen med sadeln borta och har örat i närheten av luftfiltret hör du att det väsnas en hel del ur förgasaren!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing