husaberg 650 läcker olja??

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag ringde en kille angående hans husaberg som jag är sugen på att köpa. det är en 650 årsmodell 02. han säger att den läcker olja undertill vid vevpartiet. det är bara att byta packning om man vill stoppa det säger han. jag tycker att detta låter trovärdigt. alltså att det borde räcka med att byta packning. vad säger ni som har mer koll på husaberg motorer?

den har motorrenoverats vid 100 timmar. den har gått 150 timmar nu. min tanke var att bara fylla på olja varje gång det läckt ut lite och sen byta packning när man gör renovering igen vid 200 timmar. vad säger ni om det?

för att byta packning måste man ju klyva motorn, måste man då ta bort kamkedjan och sånt eller kan man göra det utan att man behöver pilla på kedja och kammar? jag har ruskigt dålig koll på hur man gör för att få kammarna och kedja i rätt läge igen efter att ha klyvt motorn.
 
Husaberg har ingen packning mellan blockhalvorna,endast tätningsmassa.Enklaste är väl i så fall att tvätta noga och smeta silicone utanpå blocket tillsvidare.Kan ju även vara packning vid transkåpan som läcker.Klyva motor,ja då måste kamkedja ,kam och topp bort först.Finns utmärkt verkstadshandbok att ladda ned från Husaberg.se/downloads/repairmanuals. Dessa gäller för -05,men -01 och framåt är i stort sett likadana.
 
bmwjohan skrev:
2347487 jag ringde en kille angående hans husaberg som jag är sugen på att köpa. det är en 650 årsmodell 02. han säger att den läcker olja undertill vid vevpartiet. det är bara att byta packning om man vill stoppa det säger han. jag tycker att detta låter trovärdigt. alltså att det borde räcka med att byta packning. vad säger ni som har mer koll på husaberg motorer?

den har motorrenoverats vid 100 timmar. den har gått 150 timmar nu. min tanke var att bara fylla på olja varje gång det läckt ut lite och sen byta packning när man gör renovering igen vid 200 timmar. vad säger ni om det?

för att byta packning måste man ju klyva motorn, måste man då ta bort kamkedjan och sånt eller kan man göra det utan att man behöver pilla på kedja och kammar? jag har ruskigt dålig koll på hur man gör för att få kammarna och kedja i rätt läge igen efter att ha klyvt motorn.

Börjar den läcka mellan halvorna kan det bero på att något inte står rätt till. Vet en hoj som börjde läcka så sen visade det sig att vevstagslagret pajade något senare. Klöv motorn innifrån kan jag tänka mig.
Du kan ju fråga om han bytte vevstake eller vevstaklager vid sin 100´mila service!?
 
Den har växt upp till en ktm, då är det fullt normalt då ktm ska läcka...:yoparty
 
Stoffy skrev:
2347516 Börjar den läcka mellan halvorna kan det bero på att något inte står rätt till. Vet en hoj som börjde läcka så sen visade det sig att vevstagslagret pajade något senare. Klöv motorn innifrån kan jag tänka mig.
Du kan ju fråga om han bytte vevstake eller vevstaklager vid sin 100´mila service!?
Fast jag tror ju inte att de två felen hängde ihop. Alltså läckaget och lagerraset.
 
Stoffy skrev:
2347516 Börjar den läcka mellan halvorna kan det bero på att något inte står rätt till. Vet en hoj som börjde läcka så sen visade det sig att vevstagslagret pajade något senare. Klöv motorn innifrån kan jag tänka mig.
Du kan ju fråga om han bytte vevstake eller vevstaklager vid sin 100´mila service!?

han sa att typ allt byttes i motorn vid 100 mila service. får ringa och fråga mer specifikt
 
Supermoto skrev:
2347545 Fast jag tror ju inte att de två felen hängde ihop. Alltså läckaget och lagerraset.
Känns som om det skulle kunna läcka i limningen om vevstakshalvorna går isär? Eller? Vet att ktm 576 kittens vevar har en tendens att klyvas.
 
Åmotar´n skrev:
2347505 Finns utmärkt verkstadshandbok att ladda ned från Husaberg.se/downloads/repairmanuals. Dessa gäller för -05,men -01 och framåt är i stort sett likadana.

Finns även för äldre modeller men då under downloads/former files eller nåt sånt.
 
Stoffy skrev:
2347952 Känns som om det skulle kunna läcka i limningen om vevstakshalvorna går isär? Eller? Vet att ktm 576 kittens vevar har en tendens att klyvas.
Jo, fast varför skulle de "gå isär". Dessutom hade den läckt långt innan den havererade. Jag säger inte att de omöjligen kunde ha med varann att göra men det finns inget som säger att de hade det heller.
 
hmm... jag känner mig osäker här. om ni skulle köpa denna hoj, skulle ni då bara hälla på lite olja titt som tätt och köra, eller skulle ni riva motorn det första ni gör?
 
Om du redan verkar såhär osäker pga ett mindre oljeläckage på en fyra år gammal Husaberg tycker jag du ska ställa dig frågan om du verkligen är redo för "The Husaberg experience"tm...

Det finns andra motarder som är enklare att äga än Husaberg och ska du köra på gata så är de nästan mer lämpade för detta också. Ska du däremot nästan uteslutande köra bana eller köra race så är Husabergen svårslagen.
 
Last edited:
DR-Zätare skrev:
2353972 Om du redan verkar såhär osäker pga ett mindre oljeläckage på en fyra år gammal Husaberg tycker jag du ska ställa dig frågan om du verkligen är redo för "The Husaberg experience"tm...

Det finns andra motarder som är enklare att äga än Husaberg och ska du köra på gata så är de nästan mer lämpade för detta också. Ska du däremot nästan uteslutande köra bana eller köra race så är Husabergen svårslagen.

Har du kört gata med husaberg? Ja tycker det funkar kanon
 
jag börjar luta mer och mer åt ktm 660 för jag har inte tänkt åka gokartbana utan jag vill busa i stan och på landsvägar. desto mer man läser desto mer känns det som att det är ktm jag ska ha.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top