Husaberg 650 - Koppling/låda på väg att rasa?

Det gråa (omagnetisk sörja) är med största sannolikhet från någon behövlig del i motorn som är gjord av aluminium. Sluta kör och fixa felet istället. Snart blir det ett dyrt ras om du har otur. Otur och otur, du vet ju om att något är fel. Hur ska du kunna åberopa konsumentköplagen när du åker omkring på något som troligtvis är trasigt? I Bästa fall kommer du kanske att få den delen som från början var felaktig. Följdskadorna kommer du själv att få stå för.

Hoppas det löser sig för dig.

Tack.

Jag tror dock du missförstått mig, jag kör självklart inte runt med det här, hojen har stått still sen det uppdagade sig.

Man kan väl anta att Husaberg har en sån pass bra goodwill att om en del i motorn ger upp lång tid innan serviceintervallen står dom för det. Jag har rannsakat mig själv och kan inte komma på att jag gjort något som kan bidra till det här problemet. Snarare tvärtom.

Jag hade inte sagt ett skit om den hade gått 90 h och detta hade hänt.

läst hela tråden och följer detta med spänning. Vad är det för årsmodell du har?

Det är en -06.

Last edited:
En rättelse angående garantin, den är 6 månader på motarder. Enbart cross/enduro anses sedan -05 vara tävlingsmaskiner.

Värt att veta kanske.

Första bilden på urtappad olja, är det bara jag eller är inte oljan NÅGOT metallbemängd? Hade det inte varit kullager så hade jag tippat på vev/ramlager men nu är saken en annan. Har du haft isär/av själva koppling med lameller och hej hallå? För såndär sörja får man även av lamellskit/slit. Kanske en sprucken lamell? Alu-mos i tråget är inte helt ovanlig om ex en kamkedja hasar i transkåpa, eller ett drev i växellådan skrotar i växellådshuset.

Mycket nu kanske? Nåja, börja med lameller dårå. Om du inte lämnar in den dvs..

Första bilden på urtappad olja, är det bara jag eller är inte oljan NÅGOT metallbemängd? Hade det inte varit kullager så hade jag tippat på vev/ramlager men nu är saken en annan. Har du haft isär/av själva koppling med lameller och hej hallå? För såndär sörja får man även av lamellskit/slit. Kanske en sprucken lamell? Alu-mos i tråget är inte helt ovanlig om ex en kamkedja hasar i transkåpa, eller ett drev i växellådan skrotar i växellådshuset.

Mycket nu kanske? Nåja, börja med lameller dårå. Om du inte lämnar in den dvs..

Jag har kollat lameller, såg inget konstigt alls. Den är inlämnad nu iaf, återstår att se vad det är. Tack för tipsen dock, det uppskattas!

Tack.

Jag tror dock du missförstått mig, jag kör självklart inte runt med det här, hojen har stått still sen det uppdagade sig.

Ja, jag missförstod dig. Jag trodde du körde runt med hojjen. Och bara konstaterade att den låter värre och värre. :)

Hoppas det ordnar sig för dig. Berätta vad det va sen. slapp kamkedja va?

//Lasse

Tömde ur oljan idag igen och såg att oljepluggen var helt täckt med grå sörja. Är det tecken på något speciellt?

Självklart hade kicken hoppat ur läge när jag skulle sätta på kåpan. Snart kastar jag skiten i älven.

Grå sörja i motorolja är ofta vatten som trängt in. iaf på bilmotorer. Säger inte att det är vatten i din, men värt att veta kanske.

När det är vatten i oljan brukar det nästan se ut som mjölk när man häller ut den. Tror inte du behöver oroa dig för att toppen läcker.

Ska bli intressant att höra vad det kan vara med den stackars hojen

Ja, jag missförstod dig. Jag trodde du körde runt med hojjen. Och bara konstaterade att den låter värre och värre. :)

Hoppas det ordnar sig för dig. Berätta vad det va sen. slapp kamkedja va?

//Lasse

Jag har känt på kamkedjan i den mån det går med transkåpan av, den kändes inte direkt slapp. Hur mycket ska den spela?

Förklarar varför du inte va med å sladda uppe på förra måndagens körning på Amsbergsbanan. Hoppas det löser sig med hojen så får du väl komma med nästa vecka istället.

Nästa vecka blir nog tight det med, men man kan ju alltid hoppas.

Last edited:
Grå sörja i motorolja är ofta vatten som trängt in. iaf på bilmotorer. Säger inte att det är vatten i din, men värt att veta kanske.

Det vatten som läckte ut när jag tog bort transkåpan blandade sig inte alls på det sättet med oljan. Nu skolkade jag en hel del på kemin i skolan, men jag fattar inte varför det skulle samla sig just runt oljepluggen.

Tog ett kort på det, men det känns inte riktigt som bilden återger det jag såg. Det kändes finkornigt, och avlagringarna som blir ska väl normalt tas upp av oljan.

Bifogat

• DSC0019e6.jpg
    DSC0019e6.jpg
    48.2 KB · Visningar: 130
Last edited:
När det är vatten i oljan brukar det nästan se ut som mjölk när man häller ut den. Tror inte du behöver oroa dig för att toppen läcker.

Ska bli intressant att höra vad det kan vara med den stackars hojen

Jag blir knäsvag när jag tänker den, men nu står hojen på verkstaden och meken sa att han skulle ta tag i det så fort som möjligt. Garantikillen på Husaberg sa att det jag beskrev kunde vara allt från ett lager till ett spån som lagt sig i ett drev i lådan.

Skulle vara extremt pinsamt om det är ett skitfel, men hur som helst så lät det riktigt illa och det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Jag har kollat det jag kan iaf.

Jag ska ta ut alla mina aggressioner på R1'an nästa vecka på Gelleråsen.

Last edited:
Det är metall-spån i oljan. Vatten ser inte ut så där. Om det inte är lamellerna så är det kanske kamkedjan som ligger och slår. Det brukar låta mycket och ge spåner ifrån sig. Det andra har du ju redan kollat. Svårt att sitta här och gissa, ska bli spännande att se vem som kommer sanningen närmast.

Även skit fel är fel som inte ska uppstå. Nytt är nytt.

Efter att verkstadens provtur idag antyddes det att inget lät konstigt. Vi kom överens om att den skulle provas igen under helgen iom att jag var säker på att något inte var som det skulle. När jag svängde förbi en halvtimme senare igen för att ge dom mitt nr så visade det sig att en klack på kickaxeln gått av och den lösa delen hittades innanför kåpan.

Till saken hör att jag lämnade den med kåpan halvt av då packningen gett upp och dom ändå skulle isär med det, så jag vet att den fortfarande var i en del när jag lämnade den.

Frågan är om detta är upphovet till alla problem?

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back