Husaberg 650 - Koppling/låda på väg att rasa?

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Jag köpte en ny Husaberg för att förhoppningsvis slippa att massa skit rasar, tji fick jag.

För någon dag sen hörde jag lite ljud (läs: stenkross) från lådan, ett malande ljud som gör att man tror att hela motorn ska sprängas. Ungefär samtidigt började kopplingen låta riktigt illa i dragläge, samt att den drog med intryckt koppling.

Allt det här blev bara värre idag, när man åker ung. 50km/h med jämn gas är det nästan som att det blir en av-på-effekt i kombination med malandet, precis som att det bromsar.

Vad är det som håller på att hända, ska den låta som en kompressorbil med trasigt hjullager vid nedväxling? Jag har vart isär med lamellpaket och där ser allt bra ut.

Den har gått 30 timmar och är minutsiöst servad, olja (Castrol R4)var 5:e timme.

Hur gör man nu? Det är ju runt-hönet-garanti på Husaberg så ska man ha nån hjälp från återförsäljaren lär man åberopa konsumentköplagen. Är det bara att riva bort skiten och skicka till ex. Engine Hardware?

kolla oljan hur pass mycket spån som finns i den. om mycket, chansa inte - klyv maskin och se vad som är fel.

kolla oljan hur pass mycket spån som finns i den. om mycket, chansa inte - klyv maskin och se vad som är fel.

Jag har inte dom möjligheterna, varken mekkunskapen eller verktyg till det finns, har tömt oljan, bifogar bild på det.

Känner rent spontant att en sån här maskin ska hålla mer än strax över ett dygn aktiv tid. Kommer att ringa min ÅF och begära hjälp, hittills tycker jag att dom vart hjälpsamma.

Bifogat

• DSC00185.jpg
    DSC00185.jpg
    97.6 KB · Visningar: 241
  • DSC00183.jpg
    DSC00183.jpg
    116.9 KB · Visningar: 268
Känn i botten på oljebunken också om det är större bitar. "Spånet" du har där är helt normalt.

Jag tänkte säga rent spontant att ett par lameller kanske spruckit, har hänt mig 2-3 gånger. Men du har ju kollat kopplingen säger du.

Jag har inte dom möjligheterna, varken mekkunskapen eller verktyg till det finns, har tömt oljan, bifogar bild på det.

Känner rent spontant att en sån här maskin ska hålla mer än strax över ett dygn aktiv tid. Kommer att ringa min ÅF och begära hjälp, hittills tycker jag att dom vart hjälpsamma.

Hur ser det andra filtret ut? (SKruven bredvid oljepluggen , åt höger`.)

Jag skulle kolla primärdrevet först. Det har en tendens att skruva upp sig ibland. Det sitter på vänster sida och framför kopplingskorgen. Lätt att kolla. Du tar bort den stora kåpan. Glöm inte att ta bort klipset på vattenpumpen innan du försöker lyfta kåpan. Det går emot kåpan så det låter som fn om det skruvar upp sig sen kan det gå av någon kugg oxå om det har suttit löst en längre tid.

Att den drar kan vara att du har fått luft i kopplingen det behöver inte härstamma från samma fel. Öppna kopplingslockat och kolla om du har någon olja till att börja med. Har hänt att det har läckt ner vid oringen på kolven. Finns det olja så dra in kopplingshandtaget och släpp det typ 100ggr då brukar det komma upp små luftbubblor. Sen kan du öppnan nippeln ner vid motorn så det får rinna ut den vägen så kan du fylla på där uppe. Du köper mineralolja på biltema som ska vara i citroengs gasdämpare den använder Husaberg själva men säg inte det till någon ;)

Skulle det inte vara något av följande fel slulle jag inte köra meter till. Innan jag öppnade motorn eller låt Tomas eller någon kunning titta på den.

Hoppas att det löser sig för dig.

Last edited:
Hur ser det andra filtret ut? (SKruven bredvid oljepluggen , åt höger`.)

Ser inte konstigt ut alls.

Jag skulle kolla primärdrevet först. Det har en tendens att skruva upp sig ibland. Det sitter på vänster sida och framför kopplingskorgen. Lätt att kolla. Du tar bort den stora kåpan. Glöm inte att ta bort klipset på vattenpumpen innan du försöker lyfta kåpan. Det går emot kåpan så det låter som fn om det skruvar upp sig sen kan det gå av någon kugg oxå om det har suttit löst en längre tid.

Att den drar kan vara att du har fått luft i kopplingen det behöver inte härstamma från samma fel. Öppna kopplingslockat och kolla om du har någon olja till att börja med. Har hänt att det har läckt ner vid oringen på kolven. Finns det olja så dra in kopplingshandtaget och släpp det typ 100ggr då brukar det komma upp små luftbubblor. Sen kan du öppnan nippeln ner vid motorn så det får rinna ut den vägen så kan du fylla på där uppe. Du köper mineralolja på biltema som ska vara i citroengs gasdämpare den använder Husaberg själva men säg inte det till någon ;)

Skulle det inte vara något av följande fel slulle jag inte köra meter till. Innan jag öppnade motorn eller låt Tomas eller någon kunning titta på den.

Hoppas att det löser sig för dig.

Tack och bock! Ska undersöka det.

EDIT: Denna?

Bifogat

• primär.jpg
    primär.jpg
    61.3 KB · Visningar: 151
Last edited:
Ser inte konstigt ut alls.

Tack och bock! Ska undersöka det.
Japp den är det, bara att hålla tummarna :tummenupp
Du bor du uppe i Borlänge kanske du inte har så långt till Gävle Uppsala? Det kanske går på ett ut till Göteborg. Annars vet jag att det finns en duktig kille på husamotorer som heter Micke där någonstans. Tror Doordie har bra kolla vem det är eller Folket har definitivt koll.

Last edited:
Ja bara att hålla tummarna :tummenupp
Du bor du uppe i Borlänge kanske du inte har så långt till Gävle Uppsala eller det kanske går på ett till Göteborg. Annars vet jag att det finns en duktig kille som heter Micke där någonstans. Tror Doordie har bra kolla vem det är eller Folket har definitivt koll.

Det lät ju intressant, jag har dock inga problem att skicka in den i en buss och åka iväg med den. Köpte den på Marin & Fritid i Örebro av Tommy, en trevlig kille, han lär du väl känna. Ska bli roligt att höra vad han säger imorgon :gnissla

Det lät ju intressant, jag har dock inga problem att skicka in den i en buss och åka iväg med den. Köpte den på Marin & Fritid i Örebro av Tommy, en trevlig kille, han lär du väl känna. Ska bli roligt att höra vad han säger imorgon :gnissla
Men då kanske du var med på MFs bandag?
Jag var en av instruktörerna.
Vet att Tommy har varit på semester men han är nog tillbaka. Annars har han tel 076-3191423

Men då kanske du var med på MFs bandag?
Vet att Tommy har varit på semester men han är nog tillbaka. Annars har han tel 076-3191423

Jag var på väg till bandagen men fick vända i Ludvika p.g.a jobbet, det grämer mig än :mad:

Du ska ha mycket tack för hjälpen!

3106610 Men då kanske du var med på MFs bandag?
Han är tilbaka. Det var han iallfall förra veckan när jag skulle hämta mitt oljefilterlock som nån finnig sommarejobbare hade sålt till någon annan. Det var ju dock inte Tommys fel...

Primärdrevet satt löst på min o då lät den exakt som du beskriver.
Som en stenkross!

Skruva isär o såg att det var inte många min/h innan hela skiten skulle rasat :D

Sen ang. spån på skruven är det typ 1/3e del av vad jag brukar ha.
Bör jag vara orolig?

Varför fortsätter du att köra om du nu hör ljud från motorn som låter som en stenkross?

Nya ljud från motorn betyder att något har hänt. I hundra fall av hundra. Och det brukar sällan hända bra saker med en motor som ger ifrån sig ett nytt ljud som man inte känner igen. Däremot brukar det bli dyrare än om man hade stängt av direkt.

Japp den är det, bara att hålla tummarna :tummenupp
Du bor du uppe i Borlänge kanske du inte har så långt till Gävle Uppsala? Det kanske går på ett ut till Göteborg. Annars vet jag att det finns en duktig kille på husamotorer som heter Micke där någonstans. Tror Doordie har bra kolla vem det är eller Folket har definitivt koll.

Du kan kolla med Micke J i Östhammar, Micke Mech på S-H, eller ring MC Sport så får du hans tel nr.
Gert på MC-Sport är oxå duktig.

Löser det sig inte så får du skicka till oss.

Hls
Thomas

Tömde ur oljan idag igen och såg att oljepluggen var helt täckt med grå sörja. Är det tecken på något speciellt?

Självklart hade kicken hoppat ur läge när jag skulle sätta på kåpan. Snart kastar jag skiten i älven.

Tömde ur oljan idag igen och såg att oljepluggen var helt täckt med grå sörja. Är det tecken på något speciellt?

Självklart hade kicken hoppat ur läge när jag skulle sätta på kåpan. Snart kastar jag skiten i älven.

Det gråa (omagnetisk sörja) är med största sannolikhet från någon behövlig del i motorn som är gjord av aluminium. Sluta kör och fixa felet istället. Snart blir det ett dyrt ras om du har otur. Otur och otur, du vet ju om att något är fel. Hur ska du kunna åberopa konsumentköplagen när du åker omkring på något som troligtvis är trasigt? I Bästa fall kommer du kanske att få den delen som från början var felaktig. Följdskadorna kommer du själv att få stå för.

Hoppas det löser sig för dig.

läst hela tråden och följer detta med spänning. Vad är det för årsmodell du har?

*/ ?>
Back