Husaberg 650 Enduro/Supermotard skillnad?

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ingen hoj
Hej!

Vad är skillnaden på Enduron mot Supermotarden?

Mer än fälgar o däck :-)

Motorskillnad? Dämpare, Chassi?

Funderar på att köpa en Enduro o sätta Sm däck på!
 
Henren skrev:
Hej!

Vad är skillnaden på Enduron mot Supermotarden?

Mer än fälgar o däck :-)

Motorskillnad? Dämpare, Chassi?

Funderar på att köpa en Enduro o sätta Sm däck på!

vet inte om det är någon motorskillnad på dom, däremot är det mjukare dämpare och annat gaffelvinkel på dom. och om du funderar på 05a, så har motarden radial bromsar, så om du ska på med enduro däck så måste du disansera ut framhjulet ca 6mm (det har jag gjort och det funkar bra)
 
GIssar på att det tar i nånstans!

Är igentligen ute efter en Supermotard, men nu har ja hittat en Enduro som är LV reggad!

Har tänkt att skaffa Supermotard fälgar, men vill veta skillnaden!

Är det sämregaffel på den?
Kåporna är det olika?
Är det elstart/hastighetsmätare på båda?

Någon som vet?
 
Henren skrev:
GIssar på att det tar i nånstans!

Är igentligen ute efter en Supermotard, men nu har ja hittat en Enduro som är LV reggad!

Har tänkt att skaffa Supermotard fälgar, men vill veta skillnaden!

Är det sämregaffel på den?
Kåporna är det olika?
Är det elstart/hastighetsmätare på båda?

Någon som vet?
Sämre dämpning? NEJ men den är anpassad till sitt ändamål
Kåporna är samma, hojarna är identiska förutom dämpning och fälgar
FE är utan elstart och FE E är med elstart.
 
philsson skrev:
Sämre dämpning? NEJ men den är anpassad till sitt ändamål
Kåporna är samma, hojarna är identiska förutom dämpning och fälgar
FE är utan elstart och FE E är med elstart.
Ett par förtydliganden bara.
Även bromsarna skiljer såklart.
Det där med FE och FE-E kan du glömma om vi talar nyare än 00. Alla (utom crossarna och FSc såklart) levererades med batteri och startmotor då. Hastighetsmätare har de oxå. 01/02 wiredriven, 03/04 stor digital mätare, 05/06 liten smidig digital mätare.
Som nån sa tidigare sitter det radialmonterat ok på FS från 05/06 vilket gör att du måste flytta hjulet i sidled om du vill ha 21" fram eftersom annars tar oket i ekrarna på det större hjulet.
Ska man vara jättepetig kom det en ny tank/kylarvingar 06 men det kanske inte är aktuellt med så ny hoj.
 
Supermoto skrev:
Ett par förtydliganden bara.
Även bromsarna skiljer såklart.
Det där med FE och FE-E kan du glömma om vi talar nyare än 00. Alla (utom crossarna och FSc såklart) levererades med batteri och startmotor då. Hastighetsmätare har de oxå. 01/02 wiredriven, 03/04 stor digital mätare, 05/06 liten smidig digital mätare.
Som nån sa tidigare sitter det radialmonterat ok på FS från 05/06 vilket gör att du måste flytta hjulet i sidled om du vill ha 21" fram eftersom annars tar oket i ekrarna på det större hjulet.
Ska man vara jättepetig kom det en ny tank/kylarvingar 06 men det kanske inte är aktuellt med så ny hoj.


Hojen i fråga är en 02:a uttagen 03, enl ägaren så är det 03:ans vippar i den då den togs ut sent!

Den har gått ca 700mil, kamkedja är bytt!
 
Jag kör en 650 FE med motardkit. Funkar hur bra som helst. Den blir 2cm högre än FS modellen men inget jag ser som direkt negativt, lite svårt att få den att stå stadigt med stödet bara. Men det kan man ju kapa om man vill.
 
Basse skrev:
2028835 Jag kör en 650 FE med motardkit. Funkar hur bra som helst. Den blir 2cm högre än FS modellen men inget jag ser som direkt negativt, lite svårt att få den att stå stadigt med stödet bara. Men det kan man ju kapa om man vill.

Nu en ny fråga!!! Har legat lite på is med hoj köp pga dålig axel!!!

Man kör ju inte med axeln (svar nej) men ja skulle opererat den! Avbokade det men kommer få en ny tid!!!

Nu till frågan, hur mycket service eller vad behöver man tänka på vid köp? Har sökt o läst lite ang den hojen, inte köra på bakhjulet längre, kolvar som pajar mm mm...

Är det någon som kan förklara för mig?

Är mkt taksam för svar, olja o filer kan ja byte. Säkert ställa ventiler om nån förklarar för mig. Har ja förstått rätt så är 03:ans vippar bättre än 02:ans? Inte för ja vet vad vipporna gör men enl ägaren så är det 03:ans då han plockade ut hojen 03.

/ Henke
 
Henren skrev:
2071131 ...Nu till frågan, hur mycket service eller vad behöver man tänka på vid köp?..

Är det någon som kan förklara för mig?

Är mkt taksam för svar, olja o filer kan ja byte. Säkert ställa ventiler om nån förklarar för mig. Har ja förstått rätt så är 03:ans vippar bättre än 02:ans? Inte för ja vet vad vipporna gör men enl ägaren så är det 03:ans då han plockade ut hojen 03.

/ Henke
Vipporna går mellan kammaxeln och ventilerna.
När kammaxeln trycker upp sin sida av vippan så trycks ventilsidan (och ventilen) ner.

Det är delarna 24 & 25 på sidan 26 i det här dokumentet. Länk till Sprängskisser.

Att tänka på vid köp är hur många timmar motorn gått.
Enligt servicemanualen ska man klyva motorn och byta typ ALLA lager i hela motorn vid 100 timmars körtid.
(Har för mig att även kolven ska bytas då men det görs oftast inte då den brukar klara sig betydligt längre).
Ska man köpa en Husa med 80-90 timmar på motorn så får man räkna med att det blir storservice inom snar framtid.
(Om man följer manualen).
Det är i sig inget problem men det ska synas på prislappen när man köper den.

Det finns gott om kunnigt Husa-folk här på forumet så vad du än undrar så går det att få bra och utförliga svar. :tummenupp

/Miche
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top