Husaberg 650 Batteri

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Hojen vill väldigt sällan starta med elstarten.
Kör jag med hojen i 30 min, stannar till i 5 minuter så funkar elstarten.
Men får den stå ett tag så går det inte.

Kalla vill den verkligen inte starta, så jag kickar igång den kall.
Kan ju inte vara fel på startmotorn, då den startar direkt, om jag kör, stänger av hojen och startar den direkt sen.

Vad är felet, är det något som stjäl ström ?

BATTERIET ÄR NYTT.
 
Det kan vara justering av ventiler, dekomp som måste vara korrekt inställda. Sök lite på forumet så hittar du info om hur dessa ska justeras korekt.

På de äldre Husaberg fs 650 hojarna är elstarten endast en hjälpstart som kan användas om motorn lägger av vid körning. På min -01 t.ex. fungerar elstarten endast då motorn är hyfsat varm, är motorn kall orkar inte elstart motorn att dra igång motorn. Men jag tror att det är ifrån -04 och uppåt som det sitter riktig elstart på Husabergorna...
 
Håller med föregående talare. Kolla upp dem prylarna!

Hade inga problem med min -07.
Kall, startade jag med choke, noll gas, höll in dekompen, tröck på startknappen, efter ngn sekund släppte jag dekompen o sekunden senare var motorn igång.
 
Det kan vara justering av ventiler, dekomp som måste vara korrekt inställda. Sök lite på forumet så hittar du info om hur dessa ska justeras korekt.

På de äldre Husaberg fs 650 hojarna är elstarten endast en hjälpstart som kan användas om motorn lägger av vid körning. På min -01 t.ex. fungerar elstarten endast då motorn är hyfsat varm, är motorn kall orkar inte elstart motorn att dra igång motorn. Men jag tror att det är ifrån -04 och uppåt som det sitter riktig elstart på Husabergorna...

Hej kollade ventilerna igår. det gick precis att pressa in bladmått 0.12 under samtliga.
Tycker bara det är lustigt att det funkar så bra när jag kört med hojen. Men får den stå ett tag så finns det ingen kräm kvar i batteriet.

Man ska alltså hålla in startknappen och dekompen, släppa dekompen och motorn ska starta.

Några mer tips ? Någon mer som batteriet tar slut för fort...
 
Ok...

Japp, så gjorde jag, för att hjälpa startmotorn att få upp maxvarv innan jag belastade den. Om jag inte gjorde det så kunde det ta stop, kändes inte så snällt...

Om batteriet tar slut snabbt, så verkar det ju onekligen som om du har problem med krypström eller att batteriet inte laddas ordentligt.
Är ingen elkille, men det borde ju gå att mäta sig till såna saker.

Batteriet kan du väl kolla genom att ladda det och mäta upp det efter ett dygn, du kanske har fått ett risigt batteri... Eller hade du samma problem innan och det är därför du bytte batteri?
 
Hej kollade ventilerna igår. det gick precis att pressa in bladmått 0.12 under samtliga.
Tycker bara det är lustigt att det funkar så bra när jag kört med hojen. Men får den stå ett tag så finns det ingen kräm kvar i batteriet.
Man ska alltså hålla in startknappen och dekompen, släppa dekompen och motorn ska starta.

Några mer tips ? Någon mer som batteriet tar slut för fort...
Har du inte tänkt tanken att batteriet kan var färdigt och du behöver köpa ett nytt. Det har ju trots allt suttit monterat på världens största vibrator snart tre år. Batterier är inte outslitliga....
 
Han har bytt batteriet.

Satan!
Inte stod väl alla de orden där från början? Framförallt inte i den ordningen? Inte kan väl JAG ha missat en så enkel grej? :huvet


Jahopp, mer bra idéer då.
Ja jordpunkter finns det och om de inte är i ordning kan det ställa till de mest konstiga fel. Låter som nåt elknas eftersom den startar lätt när den är nyladdad (dvs nykörd).
 
Mr.Q skrev:
Kör jag med hojen i 30 min, stannar till i 5 minuter så funkar elstarten.
Men får den stå ett tag så går det inte.

Kalla vill den verkligen inte starta, så jag kickar igång den kall.


Jahopp, mer bra idéer då.
Ja jordpunkter finns det och om de inte är i ordning kan det ställa till de mest konstiga fel. Låter som nåt elknas eftersom den startar lätt när den är nyladdad (dvs nykörd).

1. Vad använder du för olja? Viskositet?

2. Är tillbehörsfläkten monterad?

3. Sitter kablarna ordentligt fast på batteriet och vid jordpunkten/-erna?

4. Sitter kablarna till startmotorn fast ordentligt?

5. Smuts i kontakten som ansluter på startrelät?

6. Smuts inne i startknappen?


Det får räcka till att börja med. :tungan
(batteriet kan ha varit dåligt vid leverans också. Inte så troligt, men det kan...)
 
Blir så trött på det här.
Åker upp och tankar, ska åka därifrån, elstarten funkar INTE. Kickar igång den, åker till Beviks,20 minuter snenare ska jag åka därifrån, elstarten funkar INTE. Åker hem, stänger av hojen, går ut efter 5 minuter. Hojen startar direkt. Åker hem till en polare och snackar skit i 30 minuter, sätter mig på hojen, den startar direkt.

Vad är felet !! Man blir ju inte dåligt svettigt att försöka få igång den med skinnstället på.
 
min elstart glappar rätt ofta. då händer inte ett skit när man trycker på knappen. Om man kickar något varv så brukar den börja funka igen. Men jag känner åxå igen problemet att batteriet inte har kräm nog. Tror det har en del att göra med att hojen är till för att varvas högt och när man åker transportrundor så ligger man på lågt varv och det laddar inte speciellt bra.
 
Tja, vad säger man.............

Ska du gasa mera så råder jag dig till att köpa ett Acra helsystem Titanium...
 
Last edited:
Blir så trött på det här.
Åker upp och tankar, ska åka därifrån, elstarten funkar INTE. Kickar igång den, åker till Beviks,20 minuter snenare ska jag åka därifrån, elstarten funkar INTE. Åker hem, stänger av hojen, går ut efter 5 minuter. Hojen startar direkt. Åker hem till en polare och snackar skit i 30 minuter, sätter mig på hojen, den startar direkt.

Vad är felet !! Man blir ju inte dåligt svettigt att försöka få igång den med skinnstället på.
Det låter på beskrivningen som att batteriet är dåligt eller att den inte får tillräckligt med laddning när du kör.

Någon som har siffror på hur mycket laddning batteriet får vid olika varvtal?
 
Lånar tråden lite: Behöver byta batteri på min 650 -05... Men HUR ska man lyckas få loss batteriet? Är det öht möjligt utan att plocka bort startmotorn? :va Eller är tanken att man ska montera loss bakdämparn för att komma åt? :va Någon som har lyckats

/Anders
 
Lånar tråden lite: Behöver byta batteri på min 650 -05... Men HUR ska man lyckas få loss batteriet? Är det öht möjligt utan att plocka bort startmotorn? :va Eller är tanken att man ska montera loss bakdämparn för att komma åt? :va Någon som har lyckats

/Anders
Lossa stötdämparen i övre fästet så kan du ta ur batterihållaren bakåt sedan.
 
Har idag kollat elen.
Provade att koppla batteriet direkt på startmotorn, då startade hojen direkt, utan några problem.

Ladda upp batteriet, och då startade hojen direkt 3-4 gånger, när vi sen skulle prov åka 5 minuter senare så fanns det ingen kräm kvar i batteriet ?

Har felsökt och det är inget som står och drar ström.

Vad är felet !!!!!!

Ps. Det fanns volt i batteriet, men ingen ström...
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top