Husaberg 650 bakhjulsdrevning?

ODD_MOTO

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
Husaberg fs650e -05
Hejsan! Har fastnat för bakhjuls åkningen och har därför skaffat en husaberg fs 650 e supermotard! Har en ktm 400 SX -02 i garaget som jag lärt mig att åka på bakhjulet med men då jag är rädd om kortet och ville ha lite mer effekt fick det bli en supermotard istället!

Problemet är bara att med ktm:en kan jag glida på tex 3:an och bara gasa/rycka upp och köra och balansera med hur långt som helst och det går absolut inte med husan!
På husabergen händer först inte mycket alls å sen kommer all effekt på en gång som en spark i arslet så jag får inte till nån bakhjuls åkning vilket inte alls är roligt:/

Så min fråga är: hur ska jag dreva husabergen för att få ett jämnare register och på så sätt lättare kunna åka långt på bakhjulet? Skulle vilja ha som på 400an ungefär men det är så svårt att räkna om... Behöver man helsystem? Någon som har erfarenhet inom detta?

Mvh

Motorn har exakt samma effektkurva oavsett hur du drevar.Ut och träna istället...

Tror inte du riktigt förstod min fråga. Jag vet att effekt kurvan i motorn är den samma oavsett utväxling men jag tänkte dreva om den så den blir starkare och på det viset få den och bli mer trevlig på bakhjulet. Jag ska kolla om det är original bestyckning i.. Är det nån som har bestycknings tips är dessa också varmt välkomna!?
Mvh

Jag har 15 fram och 45 i bak! Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska dreva om. Skulle ju vara bra om någon har provat detta redan och vet nån drevning som fungerar bra?

Är den för trött, växla ner en växel.
Är den för pigg, växla upp en växel.

Helt gratis och väl beprövat!

Last edited:
Jag har 15 fram och 45 i bak! Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska dreva om. Skulle ju vara bra om någon har provat detta redan och vet nån drevning som fungerar bra?

15-45 fungerar utmärkt. Är man inte helt inkompetent kan man dra upp en Husa 650 på bakhjulet oavsett växel så blir det för hetsigt växla upp.

Polaren åkte väl 8-9km på bakhjulet med sin helt orginal KTM 660 för något år sedan. Handlar bara om teknik ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT