Husaberg 650 -04

croom

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Blge
Hoj
på g
Vad göra vid en 100 tim service?
Vad skall bytas om man skall göra en ordentlig service?
Hur mycket kostar d om man gör d själv?

En fråga till
400 mil på ovanstående hoj hur många timmar e d ca?
 
Tanka hem en servicemanual från husaberg.se så får du svar några av dina frågor.
En "ordentlig" service, vilket jag tycker innebär att man byter det som är slitet, kan innefatta allt från byte av hela motorn eller ett enkelt olje/filter-byte. Men eftersom det är svårt att upptäcka allt som är slitet så byt det som står i manualen! :tummenupp
Går väl på en 2-3k på en höft sådär.

400 mil innebär ca 100 timmar :tummenupp
 
Hsb-Chrille skrev:
2429381 Tanka hem en servicemanual från husaberg.se så får du svar några av dina frågor.
En "ordentlig" service, vilket jag tycker innebär att man byter det som är slitet, kan innefatta allt från byte av hela motorn eller ett enkelt olje/filter-byte. Men eftersom det är svårt att upptäcka allt som är slitet så byt det som står i manualen! :tummenupp
Går väl på en 2-3k på en höft sådär.

400 mil innebär ca 100 timmar :tummenupp
2-3 tusen räcker väl knappast? Byt alla lager i motorn, rullagrerna till vipporna också, vevlager, kamkedja och kolv. Det är bara där över 5k + lite packningar och annat. Man kikar ju givetvis på allt man plockar ner så det ser fräsht ut och mäter upp.

400 mil är lite drygt 100 timmar. Min medelhastighet har legar därikring, 40km/h något. Likaså när jag köpte en begagnad instrumentering från en FS 650 så stod den på 40km/h så det är nog rätt bra siffra att räkna på.
 
Men skall man inte byta kolv och alla lager osv.
På vissa låter d som att d kosta typ 8000 kr


Hsb-Chrille skrev:
2429381 Tanka hem en servicemanual från husaberg.se så får du svar några av dina frågor.
En "ordentlig" service, vilket jag tycker innebär att man byter det som är slitet, kan innefatta allt från byte av hela motorn eller ett enkelt olje/filter-byte. Men eftersom det är svårt att upptäcka allt som är slitet så byt det som står i manualen! :tummenupp
Går väl på en 2-3k på en höft sådär.

400 mil innebär ca 100 timmar :tummenupp
 
Att byta alla lager i motorn ingår väl inte i service... Men visst.. det är väl inte fel iof.
lagersats: 1600:-
kamkedja: ca 500:-
Hjälp med montering av vevlager: ca 500:-
Detta skall räcka om man har lite tur. Kolven skall bytas först efter 200h.
Dom gammla packningarna brukar gå att återanvända, annars kostar väl en sådan sats ytterligare 500:- om man inte orkar kleta med packningsmassa då.

Så det blir drygt 3000 för hela köret!
 
Hsb-Chrille skrev:
2429493 Att byta alla lager i motorn ingår väl inte i service... Men visst.. det är väl inte fel iof.
lagersats: 1600:-
kamkedja: ca 500:-
Hjälp med montering av vevlager: ca 500:-
Detta skall räcka om man har lite tur. Kolven skall bytas först efter 200h.
Dom gammla packningarna brukar gå att återanvända, annars kostar väl en sådan sats ytterligare 500:- om man inte orkar kleta med packningsmassa då.

Så det blir drygt 3000 för hela köret!


Jo han frågade faktiskt om 100 timmars serviceoch då ska ju lager bytas,och var du hittar en lagersats med alla lager för 1600 vet jag inte men jag bytte alla lager + kolv o kamkedja och vevlager med då,, gick på ca 6000 kr och då gjordes allt utom vevlagerbytet själv
 
WAKKA skrev:
2429570 Jo han frågade faktiskt om 100 timmars serviceoch då ska ju lager bytas,och var du hittar en lagersats med alla lager för 1600 vet jag inte men jag bytte alla lager + kolv o kamkedja och vevlager med då,, gick på ca 6000 kr och då gjordes allt utom vevlagerbytet själv

Javisst skall lager bytas, men inte ALLA! Engine Hardware ska tydligen ha en komplett lagersats för 1600:-, och jag antar att dom med "komplett" menar att den är just komplett.
Enl. Husabergs servicemanual skall 120h (finns bara 90 och 120, 120 är störst) servicen innehålla:
Byte av vevlager
Byte av RAM-lager
Byte av balansaxellager.
Resten skall bytas vid behov, så egentligen kan man inte säga något exakt pris. Men jag har svårt att tänka mig att kolven ska behöva bytas efter 100h som sagt, på tidigare modeller har bytesintervallet på den varit 200h.

Wakka, räknar man bort kolven från ditt pris landar det på 4k ca.
 
Hsb-Chrille skrev:
2430007 Javisst skall lager bytas, men inte ALLA! Engine Hardware ska tydligen ha en komplett lagersats för 1600:-, och jag antar att dom med "komplett" menar att den är just komplett.
Enl. Husabergs servicemanual skall 120h (finns bara 90 och 120, 120 är störst) servicen innehålla:
Byte av vevlager
Byte av RAM-lager
Byte av balansaxellager.
Resten skall bytas vid behov, så egentligen kan man inte säga något exakt pris. Men jag har svårt att tänka mig att kolven ska behöva bytas efter 100h som sagt, på tidigare modeller har bytesintervallet på den varit 200h.

Wakka, räknar man bort kolven från ditt pris landar det på 4k ca.

Enginehardwares kompletta sats är tyvärr inte komplett. Saknar två av de dyrare lagrena till växellådan. Men för 4 lax bytte jag det mesta utom vevlager i min förra motor. Köpte alla lagrena på momentum. Ny kolv, ALLA nya lager, ny kedja, två nya ventiler plus lite små slitagedetaljer. Givetvis gjorde jag allt arbetet själv. Kolv behöver väldigt sällan bytas i en Husa, inte innan 200h. Min byttes tillsammans med ventilerna pga olyckshändelse.

Mvh
David
 
David P. skrev:
2430332 Enginehardwares kompletta sats är tyvärr inte komplett. Saknar två av de dyrare lagrena till växellådan. Men för 4 lax bytte jag det mesta utom vevlager i min förra motor. Köpte alla lagrena på momentum. Ny kolv, ALLA nya lager, ny kedja, två nya ventiler plus lite små slitagedetaljer. Givetvis gjorde jag allt arbetet själv. Kolv behöver väldigt sällan bytas i en Husa, inte innan 200h. Min byttes tillsammans med ventilerna pga olyckshändelse.

Mvh
David

Men dessa växellådsdreven brukar inte behöva bytas heller väl? Dumt att dom skriver komplett när det inte är det... Men om det nu bara är dom som fattas är det ju endå jäkligt billigt! :tummenupp

EDIT: Vad kostade ventilerna och kolven? Låter billigt för allt dedär :confused:
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top