Husaberg 650 -04 läcker vatten /sprängskiss

Har försökt och den har bara gått sönder.
Har fått ut allt gummi nu men det typ en metall ring, den tillhör väll packboxen?! och ska väll också ut... lutar åt att ta av hela kåpan :gnissla
Har bytt samma och det är en kopparring? som tätar.
Är ett helvette och få den att gå i då det är Tight :)

Jag har precis bytt och jag tycker att det var lättare att ta väck transkåpan.Tar max 5 min att ta väck kåpan,allt blir så mycket lättare när man har kåpan på bänk när man jobbar med den.Nya packboxen var mycket tight att få in igen.Att det skulle vara strul med kickaxeln var inget jag märkte av.

Fick packningen idag :) så nu är det bytt och allt är frid och fröjd, hoppas uppkörningen imorn går bra med :)

Jas666, japp fick ta bort kåpan, va inget speciellt knackade på kicken hela tiden så att den inte skulle släppa.

Sen en fråga bara såg på den nya packningen och ansåg att den gamla satt fel, den gamla satt så att man såg "fjäder ringen". Nu satte jag (som jag ansåg va rätt) packningen med fjäder ringen innåt så att man inte ser den, vad är rätt
/Chrille

Hoppas du menar fel,för fjäderringen ska vara mot vattenpumpen.Annars vet i fan om det kommer att hålla tätt.Om vi nu menar samma sak.......

Fjädern utåt som på bilden du lade in tidigare i tråden.

Fjädern på en packbox ska allt som oftast vara mot den "våta" sidan, dvs mot det man vill hindra från att komma ut.

Hur många oljebyten brukar behövas för att få ut all vatten ur motorn när man har bytt packboxen?
Håller på med en kompis hoj och vi vet inte riktigt hur många byten som krävs, efter 2 byten så är oljan fortfarande som oboy.

Nån som vet?

Det kanske inte var det enda stället som läckte?

Nej det är ju det vi inte vet.
Så därför frågan om hur många oljbyten det brukar krävas för att få ut all vatten?
Hur länge brukar man låta hojen gå på tomgång mellan byterna?

Nej det är ju det vi inte vet.
Så därför frågan om hur många oljbyten det brukar krävas för att få ut all vatten?
Hur länge brukar man låta hojen gå på tomgång mellan byterna?
Om packboxen vid vattenpumpen är dålig rinner vattnet ut genom skvallerhålet.Får du vatten i oljan är det antagligen o-ringen som tätar mellan transkåpa och motorblock(vid vattenkanalen)eller o-ringarna runt fodret.

Om packboxen vid vattenpumpen är dålig rinner vattnet ut genom skvallerhålet.Får du vatten i oljan är det antagligen o-ringen som tätar mellan transkåpa och motorblock(vid vattenkanalen)eller o-ringarna runt fodret.

Tackar för svar!

Har bytt packboxen vid vattenpumpen och o-ringen vid vattenkanalen.
Men oljan blir ändå som oboy efrer 2 byten, så det kanske är någon annan o-ring som inte är tät, får kolla igen dom andra oxå.

Men är det ingen som vet hur många ggr man brukar behöva byta oljan efter reparation? För att det inte ska vara något vaten kvar i motorn.

Tackar för svar!

Har bytt packboxen vid vattenpumpen och o-ringen vid vattenkanalen.
Men oljan blir ändå som oboy efrer 2 byten, så det kanske är någon annan o-ring som inte är tät, får kolla igen dom andra oxå.

Men är det ingen som vet hur många ggr man brukar behöva byta oljan efter reparation? För att det inte ska vara något vaten kvar i motorn.

Det sitter en likadan p-box som bakom vattenpumpen på andra sidan transkåpan som tätar från andra hållet sas.
Vattnet från oljan förångas och försvinner, så ett byte bör räcka.

БОБАН;4425257 skrev:
Hur ska den sitta?

Den ska sitta på samma håll när du sätter i den, dvs. med fjädern mot dig. Vilket i praktiken betyder att den sitter spegelvänd jämnfört med den bakom impellern.

Kolla på sprängskissen så ser man p-boxarna och ungfär var dom sitter monterade i förhållande till varandra. P-boxen bakom impellern tätar ju runt balansaxeln och den på andra sidan runt där vevaxeln möter transkåpan.

Nu är allt som det ska igen!

Felet som vi gjorde var att vi var för försiktiga. Efter vi bytt oljan så startade vi den och då gick den bar på tomgång i ca 2 min, mera vågade vi inte för vi var osäkra på om det inte var tätt.
Men idag så kördes hojen i ca 15 min och då var oljan som den ska vara :tummenupp

Tack för hjälpen!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...