Husaberg 650 -04 fd stulen, hjälp!

_ShazaM_

newbi
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
husaberg 650 -04
Hej.

Försökte besiktiga motarden för någon månad sedan, dock gick den ej igenom. Ramnumret var halv bortslipat (man kan bara utläsa de tre sista siffrorna) som både jag och bror totalt hade missat när vi köpte hojen, så inga pikar om det.

Ringde larmtjänst och fick typintyg, reggebevis m,m. Kanon tänkte vi, bara att åka dit igen så är det klart.. Kom till besiktningen och snubben sa att de papprena inte var värda ett piss......

Han ville ha papper som identifierade den motorcykel jag har, med motorcykeln som finns på pappret.
Har nu ringt till IF, som ägaren hade när hojen blev stulen hade - dom kan ej ge mig några papper (personnummersskit).
Ringt Larmtjänst igen, och de kan inte göra något då alla är på semester.
Ringt företaget som köpte hojen utav IF. De hade nästan bara hand om mopeder/cyklar, så de kunde ingeting, dock hade de som standard att göra iordning allt de köper från försäkringsbolag.
Ringt polisen och äntligen fått tag på rapporten som bevisar (hoppas jag?) att motorcykeln har varit stulen.

Hur fan ska jag kunna bevisa att den motorcykeln jag har, verkligen är den motorcykel jag har på pappret?
De tre sista siffrorna finns kvar på ramnumret, och stämmer överrens med pappret (woho....).. Regnr stämmer, dock inte svårt att förfalska. Skall hem och kolla upp motornumret. Om det stämmer borde de inte vara några problem, eller?!?!

Lite långt inlägg, men blir tamigfan galen på detta snart. INGEN som vet något känns det som.

Förresten, var sitter motornumret på motorn?

Jag har då aldrig varit med om att ett försäkringsbolag har frågat vilket ramnummer jag har när jag ringt och vill försäkra min hoj eller bil.

Jag har då aldrig varit med om att ett försäkringsbolag har frågat vilket ramnummer jag har när jag ringt och vill försäkra min hoj eller bil.

Läste lite fel.

Det spelar ingen roll om du har rätt nr på motorn, den kan man lätt lyfta över till en annan "stulen ram" så lätt kommer du nog inte undan.

Surt som fan, jag har aldrig kollat om ramnummer stämmer när jag köpt några hojar. Borde väl finnas någon myndighet som kan hjälpa dig.

Last edited:
Har fått tag på polisrapporten nu i hopp om tro att bilprovningen ska tro mig att hojen har varit stulen.

Vart finns motornumret på en 04a? Tyvärr är jag inte hemma än och kan inte kolla upp det. På kompisens 03a står det på högersidan under "Husaberg" texten. Men är ju lite skillnad på 03/04.

Btw, om man köper en helt ny motor, finns det ett nytt motornummer på, eller stämplar man in gamla själv?

Last edited:
Köper m an nya block brukar dom vara ostansade.

Men om något märke säljes kompletta motorer så vet jag faktiskt inte. Det är ju dock sällsynt, dom säljer oftast "komplett motor i delar".

Har fått tag på polisrapporten nu i hopp om tro att bilprovningen ska tro mig att hojen har varit stulen.

Vart finns motornumret på en 04a? Tyvärr är jag inte hemma än och kan inte kolla upp det. På kompisens 03a står det på högersidan under "Husaberg" texten. Men är ju lite skillnad på 03/04.

Btw, om man köper en helt ny motor, finns det ett nytt motornummer på, eller stämplar man in gamla själv?

Men shit vilket meck... ibland gör nog bilprovningen sitt jobb lite för "bra" :gnissla

Knacka in ramnumret igen, åk och besiktiga på annan station, säg att förra ägaren målat om hojen och kletat numret fullt med färg, så därför var du tvungen att slipa det plåtrent?:banana

Vi har nu bestämt oss för att ta tag i saken på riktigt nu, _ifall_ det kan vara något lurt med det.

Någon som vet var någonstans man kan röntga motornumret? Bor i uddevallatrakten, men har inga problem att åka till tex gbg.

Vi har nu bestämt oss för att ta tag i saken på riktigt nu, _ifall_ det kan vara något lurt med det.

Någon som vet var någonstans man kan röntga motornumret? Bor i uddevallatrakten, men har inga problem att åka till tex gbg.
Prata med polisen, dom vet åtminstone vart man kan göra det om inte dom vill hjälpa till

Prata med polisen, dom vet åtminstone vart man kan göra det om inte dom vill hjälpa till

Pratade med polisen förrut idag. De bad mig ringa Bike i Trollhättan då dom inget visste, samt de var säkra på att de ej själva hade något.. Frågade hur dem gjorde när de skulle identifiera hojar, men knappt de visste hon.. Varför är alla kompetenta borta för?!

Ringde även Larmtjänst och hörde.. De sa att jag fick vänta tills deras tekniker kommer tillbaka 27 juli, och då höra med han. Frågade även om jag på egenhand kunde försöka få numret röntgat, men det var tydligen inte bra då ramen tog _skada_!?!?! Meningen med röntgen är ju att skiten inte skall ta skada.

Läste i denna tråd, http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-92684.html att han fått sin hoj röntgad utan att larmtjänst varit inblandad vid de tillfället. Bör ju inte vara en omöjlighet för mig heller då.

Att bara slå in de numren som står på mitt papper i ramen är ganska lockande just nu.. Kan det bli komplikationer utav detta?

Att bara slå in de numren som står på mitt papper i ramen är ganska lockande just nu.. Kan det bli komplikationer utav detta?
Om du varit på bilprovningen och fått en ombesiktning pga. skadat ramnummer så är det troligtvis inlagt i deras databas,och när du besiktar igen,nu med ett fint inslaget ramnummer så kan dom nog bli förvånade om du inte visar upp det intyg som de tidigare krävt.

Jag skulle ha väntat och försökt gjort det riktigt på en gång.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025