Husaberg 650 -02 grönjävlig att få igång

Sharkie

Medlem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
XT660R unt kromsläde
Tjenare!

Har precis bytt ifrån sporthoj till superretard och det märks att man blivit bekväm med elstart osv nu när man ska börja kicka igång en stånka.

Min husa -02 är svinsvår att få igång och när den väl är igång har jag ingen tomgång och den smäller och smattrar så fort man gasar till och släpper av.

Det första jag gjorde med husan var att kicka av kickaxeln och det är nu efter bytet jag intalar mig själv att den inte alls var så här dryg när jag provkörde den. Om jag råkat ställa kamkedjedrevet ett snäpp fel mot vevaxeldrevet, skulle detta kunna förklara mina problem eller skulle den inte ens gå då?

En annan sak jag har funderat på är hur man får av stiftet? Både min 21mm och min 16mm är för stora för att rymmas mellan utgjutningarna för ventilerna.

Hoppas att man kan få svar på någon fråga iaf!

Mvh
Jonas

läs förgasartråden. tror du kommer se lösningen där.

gällande tändstifter så får du skaffa tid en smalare hylsa alternativt svarva ner en hylsa eller köpa en anpassad tändstiftshylsa, den är koniskt formad för att passa mellan ventil pucklarna. puckat va? jag håller med.

Jag fick med en nyckel till bla tändstiftet när jag köpte min ny, var inne o kollade på husaberg.se under parts - tools men den fanns inte med där. Testa ladda ner "parts" manualen så kanske den finns med där med ett art.nr så är det bara att beställa hos tex karlstrommotor.se:tummenupp

läs förgasartråden. tror du kommer se lösningen där.

gällande tändstifter så får du skaffa tid en smalare hylsa alternativt svarva ner en hylsa eller köpa en anpassad tändstiftshylsa, den är koniskt formad för att passa mellan ventil pucklarna. puckat va? jag håller med.
Jo, jag har också misstänkt förgasaren eftersom den hostar igång ibland på startgas men som sagt, jag har inte för mig att den var såhär grinig innan jag rev ner för att byta kickaxel.

Min motor är ju även trimmad med portad topp, annan kam osv. Har inte ens originalförgasare. Det sitter en keihin-flatside historia på min motor.

Jodå tändstiftsnyckel finns hos Karlströmsmotor.. Artnr 270 001-01

Exakt, kolla bestyckningen i förgasaren, även nålens position samt hur blandskruven är ställd.

Kanske även läge att kolla ventilspelet, om dem inte står rätt ska det tydligen vara svårt att få igång hojen.

Hade du isär kamkedjan för att byta kickaxel? :va
Den har varit mer lättstartad förr med nya förgasarn, toppen och allt vad det var så du har inte ändrat något annat innan den blev dålig?

Biltemas som följer med 3/8"-hylsnyckelsatsen fungerar utmärkt om man trär in den på snedden.

Hade du isär kamkedjan för att byta kickaxel? :va

Inte kamkedjan va? Det var nog bara kopplingskorgen som man ju måste lyfta bort för att komma åt kickanordningen. Den driver balansaxeln och därpå sitter även nedre kamaxel-kedje-drevet.

Så det kan vara en förklaring till att den är svårstartad och går dåligt om det har hamnat en kugg fel. Jag tror inte heller på teorier om ventilspel i detta fall då ventilspelet inte ändras om man byter kickaxel.

Last edited:
Inte kamkedjan va? Det var nog bara kopplingskorgen som man ju måste lyfta bort för att komma åt kickanordningen. Den driver balansaxeln och därpå sitter även nedre kamaxel-kedje-drevet.

Så det kan vara en förklaring till att den är svårstartad och går dåligt om det har hamnat en kugg fel. Jag tror inte heller på teorier om ventilspel i detta fall då ventilspelet inte ändras om man byter kickaxel.

Ja just fan, på så vis. Men ta då väck trans.kåpan igen, kolla ifall, när de tre punkterna på balans/vevaxeldrev står mot varandra, att kolven är i öd.

Om du har väldigt lite spel på insugsventilerna så kommer hojen att vara svårstartad och villa dö på tomgång, det var så min var när jag köpte den, efter ventiljustering så funkar den bra igen.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D