Husaberg 570 startproblem

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Körde Husan i måndags och den gick som en klocka. idag när jag kom ut till crossbanan var den tvärdöd, inte så mycket som en tillstymmelse till tändning.

Hem och plockar ur stiftet som är helt torrt trots 10min startmotor. Gnista finnes. Soppastrul känns därmed troligt.

Soppapump: Sitter en Ca Cycleworks pump i som gått 50h. Den startar och låter normalt när man trycker på knappen. Stannar efter 1s som vanligt.

Spridare: När man tittar ner i insuget när den tuggar på startmotorn ses inget sprut från spridaren. Bytte spridare med samma resultat. Skall det spruta synligt?

Börjar därmed misstänka att det beror på bristande soppatryck. Ersätter original soppaslang med en utan snabbkoppling och leder den öppen ut till luft. När man trycker på startknappen går soppapumpen en sekund precis som vanligt och stannar som vanligt. Min tanke var att bränsletrycksregulatorn skulle känna av lågt tryck och pumpen skulle fortsätta gå. Skall den det? Vad skall en Husa ha för soppatryck?

Nästa steg blir väl att byta tillbaka till original soppapump och testa. Fungerar inte det så får den misstänkte bli bränsletrycksregulatorn.

Hilfe bitte!

Soppapumpen på min GSX1400 stannar med efter nån sekund även när slangen är avkopplad så det ska nog vara så

Det verkar vara ett villkor i styrningen av bränslepumpen på många sprut: Att om inte ecu:n får signal från cranksensorn att vevaxeln roterar, så stoppas pumpen.
Det är nog bla för att minska risken för spray-/pool-brand vid krasch.

När man slår på tändningen inför start går pumpen bara ngn sekund för att köra upp trycket. Först när vevaxeln roterar går pumpen igen.

Det kan ju hända att det är så även på rubricerad hoj, har själv inte mekat med en sån.

Last edited:
Hittade felet. En slang i tanken på högtrycksidan hade svullnat och börjat läcka.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!