Husaberg 550 cross

Xr_Sebbe

Shoo
Gick med
2 Dec 2005
Hoj
Xr 600
Vad tycker ni om den? har en kompis som köpte en nydligen
hans bror har en 426 när han tesa den så tyckte han att det var bättre gasrespons i den.

är det stor skillnad med låg/hög vars grejjen?

iaf han som har den tyckte den var en kanon hoj
skulle vara roligt och höra vad ni tycker om denna hoj, det är väl inte så många som köra sånna på cross bana ir? men den är lätt endligt han och smidig.

vadföredrar ni. är det en bra cross.

Xr_Sebbe skrev:
Vad tycker ni om den? har en kompis som köpte en nydligen hans bror har en 426 när han tesa den så tyckte han att det var bättre gasrespons i den.

är det stor skillnad med låg/hög vars grejjen?

iaf han som har den tyckte den var en kanon hoj
skulle vara roligt och höra vad ni tycker om denna hoj, det är väl inte så många som köra sånna på cross bana ir? men den är lätt endligt han och smidig.

vadföredrar ni. är det en bra cross.

Självklart är det en kanonhoj (snacka jävig)!

Har haft min några månader än så länge, men måste prisa speciellt dess motor. Varvvillig som en 450 men med vrid som en Open-hoj. En kanonmotor helt enkelt. Inte alls lika sävlig i karaktären som en Husa 650 eller KTM 525. Oerhört snäll eller väldigt stygg medelst vridning av högerhanden. Kanske lite väl vild om man är helt ny, så det är väl kanske ingen bra förstahoj vid cross/enduro, blir nog bökigt. Är ju faktiskt den värsta prod.-crossen pengar kan köpa. Vem behöver förresten större än 450 på en crossbana?
Lätt är den, javisst. 103kg. Oerhört lättstartad dessutom om den är rätt inställd, trots ett komp på över 12.

Hi/Lo-tändningen ger inte nån jätteskillnad, men det går att programmera om till mer extrema kurvor.

Bara bra synpunkter jag vet, men än har jag inte hittat några nackdelar.. :)

/Dave

om det är samma som på 501an (FC) så är det oljebyte efter 5h och ventiljustering efter 10. Mekvänligare hoj får man leta efter men sköts de inte så rasar det dock inget jag kan utala mig utifrån egen erfarenhet då min änsålänge är välskött och har inte haft några motorras heller enligt föregående ägare som även han varit noga med service.
Nu är det inte samma motor i 550n men några paraleller ska väl gå att dra. Skiljer några årsmodeller där också och det innebär förståss en massa ändringar men i stora drag så är det nog rätt lika.

Jag föredrar YZan som faktiskt är en kanonhoj, även om de nyare är bättre. Fast ska jag vara helt ärlig så har jag inte kört 550n, däremot några andra husamodeller.

Olof Eriksson skrev:
Jag föredrar YZan som faktiskt är en kanonhoj, även om de nyare är bättre. Fast ska jag vara helt ärlig så har jag inte kört 550n, däremot några andra husamodeller.
Men Olle!
Vad har du då att säga i den här tråden???

Uttråkad eller? ;)

Xr_Sebbe skrev:
Tack för svaret :) har hört att kvaliteten är dålig? rykte?
mekvändlig? hur ofta byter du olja?.

Yo yo,

orkar inte gå in på Husas rykte som är just det. Finns hur mkt som helst här att läsa om det. I förbifarten kan jag nämna att min förra Husa kördes hårt på bana i exakt ett år utan minsta lilla bekymmer. Bara ställa in i garaget tills nästa bankörning. Självklart byttes olja mellan gångerna, endast fin helsyntet, kör nog max 5h mellan gångerna.
Ventilerna berhöver inte ställas alls så ofta som boken. Tror jag ställde dom 2-3 ggr/år, när dom börjar låta o den blir svårstartad.

Självklart är dom oerhört mekvänliga. Men man ska nog komma ihåg att det trots allt är tävlingsmotorer, viss insikt i motorer behövs.

Sen måste man nog komma ihåg att FC oftast går hårdare och är mer slitna även i chassiet. Om du får höra en kry Husamotor så är det till stor hjälp då det är stor skillnad mellan sliten o kry. Men oftast ser man på hojen hur den skötts.

Olof Eriksson skrev:
Äsh, dom är ju ändå likadana i ramen och oftast i hur motorn svarar.

Nä. :) Som sagt är 550 rappare än t.ex. org. 650. Mer komp, mindre massa.

/Dave

Mumma hoj. En klubbkompis körde tvåtimmarsenduro med den och blev avsparkad i en backe. Han skällde en stund på den men var nog rätt nöjd med trycket i den ändå :o)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman