Husaberg 501

Zappy

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
umeå
Hoj
Husa 501
Hej, Har en husaberg 501 -02..
Upplever maskinen hemskt svårstartad kall, och även rätt svår varm då den stannat! vad kan felet vara? har försökt ställa ventilerna efter konstens alla regler.. Elstarten (hjälpstarten) orkar inte heller dra igång den..

Får ej heller i neutralen då motorn går, avslagen går det bra!? alla andra växlar fungerar utan problem..

Skulle var skoj om någon har lite förslag..?
Tack
 
Får ej heller i neutralen då motorn går, avslagen går det bra!? alla andra växlar fungerar utan problem..
Samma på min, helt omöjligt. Vad jag har hört så ligger kopplingen och drar lite hela tiden, därav är det svårt att få i neutral. Någon som kan bekräfta?
 
Samma på min, helt omöjligt. Vad jag har hört så ligger kopplingen och drar lite hela tiden, därav är det svårt att få i neutral. Någon som kan bekräfta?

Stämmer bra det, byt lameller så brukar problemet vara löst.

Om mellanskivorna blir lite konvexa vilket dom blir om dom har blivit överhettade så hjälper inget annat än att byta. Stå aldrig still länge med växel i (tex vid rödljus), lägg alltid i neutralen. Oljan kastas bort från lamellerna av centrifugalkraften, sen om man har bråttom iväg så kan dom lätt bli varma fort.

Zappy: Låter som att dekompen på kamaxeln behöver bytas om nu ventilspelet är rätt. Tror den skulle vara 0,8mm om den är kry. Kolla så mina uppgifter stämmer och mät med skjutmått.
 
Stämmer bra det, byt lameller så brukar problemet vara löst.

Om mellanskivorna blir lite konvexa vilket dom blir om dom har blivit överhettade så hjälper inget annat än att byta. Stå aldrig still länge med växel i (tex vid rödljus), lägg alltid i neutralen. Oljan kastas bort från lamellerna av centrifugalkraften, sen om man har bråttom iväg så kan dom lätt bli varma fort.

Zappy: Låter som att dekompen på kamaxeln behöver bytas om nu ventilspelet är rätt. Tror den skulle vara 0,8mm om den är kry. Kolla så mina uppgifter stämmer och mät med skjutmått.



Tack för svaren! :) Förklara gärna hur och vart jag ska mäta dekompens spel..?
 
Verkar som jag hämtar äntligen min första husa på onsdag :) 501 01a!!! Alla med erfarenhet please släng iväg lite råd och skriv en rad om div erfarenheters!! + om nån har tipps på motardHjul skulle skulle de va kul!! skall börna sönder dom till nästa jul!eller på en vecka ful... Shit!!! jag måste sluta RIMMA! å i svartån vill jag ej SIMMA!men på vägen SLIMMA! så det vore gött om man fick lite TIPS,har precis slutat kört utan stompGRIPS!!faaan nu tar ja å fylleäter en Lax !! det är fan Dax!! hastighetsmätarvajerjävuul!!!tiden går för fort ! men SKÅL!!! Hälsningar från Paul!!! ps. VA FAN ÄR SLIMMA !!!! skit samma nu gav mig frugan CIDER!!! SATAN hon vill väll slänga på gyllene TIDER! ? ÄSH Nu blir det AMON AMARTH!!!å sen en bakfylle FART!! over and out!
 
Verkar som jag hämtar äntligen min första husa på onsdag :) 501 01a!!! Alla med erfarenhet please släng iväg lite råd och skriv en rad om div erfarenheters!! + om nån har tipps på motardHjul skulle skulle de va kul!! skall börna sönder dom till nästa jul!eller på en vecka ful... Shit!!! jag måste sluta RIMMA! å i svartån vill jag ej SIMMA!men på vägen SLIMMA! så det vore gött om man fick lite TIPS,har precis slutat kört utan stompGRIPS!!faaan nu tar ja å fylleäter en Lax !! det är fan Dax!! hastighetsmätarvajerjävuul!!!tiden går för fort ! men SKÅL!!! Hälsningar från Paul!!! ps. VA FAN ÄR SLIMMA !!!! skit samma nu gav mig frugan CIDER!!! SATAN hon vill väll slänga på gyllene TIDER! ? ÄSH Nu blir det AMON AMARTH!!!å sen en bakfylle FART!! over and out!

SOV NU FÖR FAN elr gå ut med vovven å ta en cigg promenad hallefulja the kristet utseende härskar :arsele:tuttar:glömdet
 
Zappy skrev:
Hej, Har en husaberg 501 -02..
Upplever maskinen hemskt svårstartad kall, och även rätt svår varm då den stannat! vad kan felet vara? har försökt ställa ventilerna efter konstens alla regler.. Elstarten (hjälpstarten) orkar inte heller dra igång den..
Det kan också vara tändsystemet som gett upp och behöver lindas om. Felsymptom är just svårtstartad eller inte starta alls. Om motorn går fett så kan det också vara ett symptom på att tändsystemet är på väg att ge upp då det inte orkar ge lika stark gnista.

Mät hur stort motståndet är i statorn
Röd till svart skall vara 3000 Ohm ±10%
Grön till svart skall vara 168 Ohm ±10%

Om siffrorna inte stämmer är statorn trasig, lyckligtvis finns det människor som är duktiga på att reparera statorn. :)

Min lindades om av Sparks på www.husaberg.org med gott resultat.
På Husaberg.org hittar du mer information om elstart mm.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top