Husaberg 450/650 frågor

trollkarlen

Med lem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Här
Hoj
GSX-R 750, CBR 600RR banhippie
Hejsan är grymt sugen på en motard/enduro och har läst mig fram till att det är nog en 450 eller 650 som jag vill ha. Har dock några frågor som jag inte hittar svar på.

Många pratar om att man ska köra 650 nyare än 05 helst vad av detta ?
Gäller detta 450:n också ?
Vad är skillnaden mellan FS och FE modellen ?
Så om man ska köra blandat enduro och gata men mest på skoj vilken ska man satsa på ?
450 är betydligt billigare, så vilket tycker ni man ska satsa på ( motivera gärna ;-) ) ?

Sen behöver jag allmänna råd och tips om vad man ska kolla efter, på dessa maskiner.

/Trollis
 
husaberg

Hej skillnaden är att dom från -05 och uppåt har nån oljesmörjning i motorn så att den håller bättre, har jag hört.Vill du vara säker fråga hos en återfösäljare.

Fs är byggd för motard från början med dämpningen och bromsar-
Fe är byggd för enduro med annan dämpning,drev och bromsar.

Kör man bara på väg är de bästa att ha en fs 650 motord.

Mkt roligare med än 450 om man kör offroad och ibland på gata.
 
Hej skillnaden är att dom från -05 och uppåt har nån oljesmörjning i motorn så att den håller bättre, har jag hört.Vill du vara säker fråga hos en återfösäljare.

Fs är byggd för motard från början med dämpningen och bromsar-
Fe är byggd för enduro med annan dämpning,drev och bromsar.

Kör man bara på väg är de bästa att ha en fs 650 motord.

Mkt roligare med än 450 om man kör offroad och ibland på gata.

vad är Fx då?
 
-04:a och framåt är det man vill ha och det beror främst på annat tändsystemet o förgasare. Gäller alla modeller.

För gata i kombintaion med att smiska grusvägar FS650, ev köpa till endurofälgar fast det är nästan överflödigt kan jag tycka i detta fall.

För gata, grus och enduro FE450 + supermotokit

650 i alla former är för stor i skogen och fjädring på FS för hård för enduro. På gata lider man inte förhållandevis lika mkt av den för mjuka enduro fjädringen.
 
-04:a och framåt är det man vill ha och det beror främst på annat tändsystemet o förgasare. Gäller alla modeller.

För gata i kombintaion med att smiska grusvägar FS650, ev köpa till endurofälgar fast det är nästan överflödigt kan jag tycka i detta fall.

För gata, grus och enduro FE450 + supermotokit

650 i alla former är för stor i skogen och fjädring på FS för hård för enduro. På gata lider man inte förhållandevis lika mkt av den för mjuka enduro fjädringen.

Kommer nog blir en 50/35/15 väg/grus/enduro spår tycker du ändå man ska satsa på en 450 ?

Nå bra tips om vad man ska kolla på motormessigt/ram när man begagnat handlar. dvs vad är dyrt ?

/T
 
Kommer nog blir en 50/35/15 väg/grus/enduro spår tycker du ändå man ska satsa på en 450 ?

Nå bra tips om vad man ska kolla på motormessigt/ram när man begagnat handlar. dvs vad är dyrt ?

/T

550 är den ultimata kombinationen.
Inte för klen på gata och ändå körbar i skogen.I mitt tycke också ett roligare register än 650 som standard.







Som av en händelse har jag en till salu också.:tungan
 
Om du ska köra minst 50% gata så hade jag tagit en fs 650 utan tvekan, 450 på gata är för klent tycker jag såvida du inte bara kör stadskörning och väldigt små vägar. Ska du däremot köra på mindre banor eller ut i endurospår eller crossbana så är 450:n ett bättre alternativ. Eller som ngn skrev husa 550 - tips är oxå ktm 525/530 exc med motardkit då en husa 650 kan bli för vass för enduro och cross.
 
Ska du hålla på o byta hjul mellan enduro o motard kan det va bra o veta att 06 kom det en annan broms till FS, och det oket tar i ekrarna på endurohjulen om man inte chimsar ut det. Det går o chimsa ut, men hjulet blir ju inte helt centrerat.
 
Tack för alla råd och tips!

Ingen som har lite info om vad man ska kolla på när det gäller dessa hojar motormässigt mm ?

/T
 
Om du ska köra minst 50% gata så hade jag tagit en fs 650 utan tvekan, 450 på gata är för klent tycker jag såvida du inte bara kör stadskörning och väldigt små vägar. Ska du däremot köra på mindre banor eller ut i endurospår eller crossbana så är 450:n ett bättre alternativ. Eller som ngn skrev husa 550 - tips är oxå ktm 525/530 exc med motardkit då en husa 650 kan bli för vass för enduro och cross.

Nån speciell årsmodell på ktm som man ska vara efter/före ?

/T
 
Det har jag inte full koll på men f.r.o.m års -03 så är alla EXC LV-reggade i alla fall :tummenupp
 
Lånar tråden lite :rolleyes:
Hur hög är en husaberg supermotard, är 450/550/650 olika höga? Når jag ner om jag är 165cm? :)
 
Husaberg 650 -08 är det ett bra köp?
Vill gärna veta lite om denna mc, bra som dåligt?
 
Jag överväger att byta min LC4 mot en Husa 450Fe -08. Hur mycket bök är det att motardkitta en sån, bara byta fälgar till ett par 17" ?

80 timmars motions enduro, är det mycket gångtid på en sån om den är väl underhållen ? Man har juh hört mycket ris om just husa o driftsäkerhet.

Har inte hittat några direkt effektsiffror, men tippar på att dom ligger som honda crf 450 45-50hk ?
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top