Husaberg 450/570 -09

MetalWolf

Motor galning
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg 570 09
Ingen annan hade gjort en tråd om denna revolutionerande maskin så jag startar väll en, om jag nu får säga så men jag ska försöka bevisa det för dom som är skeptiska.

Här är teknisk data på maskinerna

---- Engine
Engine type : Single cylinder, 4-stroke
Displacement: 565.5 cc (450 = 449.3cc)
Bore/Stroke : 100 / 72 mm (450 = 95/63.4mm)
Compression ratio: 11.8 : 1
Starter/Battery: Electric starter/12 V 7 Ah
Transmission: 6 gears
Fuel system: Keihin EFI
Control: 4 V / OHC with rocker levers
Lubrication: Pressure lubrication with 2 oil pumps
Engine Oil: Motorex, SAE 10W-50
Primary ratio: 33 : 76
Secondary drive: 13 : 38 (13 : 52)
Cooling: Liquid cooling
Clutch: Wet multi-disc clutch, hydraulically operated
Engine Management System: Keihin


--- Chassis
Frame: Double cradle perimeter design 25CrMo4
Subframe: Cross-linked Polyethylene (PE)
Handlebar: Magura, Aluminium Ø 28 / 22 mm
Front suspension: WP-USD Ø 48 mm
Rear suspension: WP-PDS shock absorber
Suspension travel front/rear: 300 / 335 mm
Front/rear brakes: Disc brake Ø 260 mm/Disc brake Ø 220 mm
Front/rear rims: 1.60 x 21" DID/2.15 x 18" DID
Front/rear tires: 90/90-21"; 140/80-18"
Chain: 5/8 x 1/4"
Silencer: Aluminium
Steering Head Angle: 63.5°
Wheel base: 1,475 ± 10 mm
Ground clearance: 390 mm
Seat height: 985 mm
Tank capacitiy: approx. 8.5 litres
Dry Weight: approx. 114,5 kg (450 = 114kg)


som ni ser så skiljer det bara 0,5kg mellan 450in och 570in vilket i eget öga tycker är rätt bra men nu till vad som gör denna Husabergare så revolutionerande är den nya motor konstruktionen med att dom har lagt växelådan under motorn istället för bakom som alla andra maskiner.

2009_husaberg_engine_1_807.jpg


2009_husaberg_engine_802.jpg


nu kanske en del av er kliar er i huvudet och tänker vad hjälper det där? jo! om du tänker att vev partiet kommer närmare föraren och en mera central plats på maskinen vilket gör att rotations kraften blir minimal, ni börjar hajja? just det den går hur lät som helst att ta igenom kurvor etc. Men det är inte det enda fördelen med detta eftersom motorn blir smalare nertill vilket är mera än välkommet på en offroadare. ska inte babbla mera om det just nu men jag återkommer om det.

låter några bilder få tala för sig själv

DSC_0090mini.jpg


DSC_0111mini.jpg


DSC_0129mini.jpg


DSC_0199mini.jpg


DSC_0234mini.jpg


återkommer senare med några "tips & tricks" om dessa



Länkar
http://www.husaberg.com

Youtube

Husaberg 2009 Press launch

Presentation of Husaberg 09

Robbie Jenks on the 09 husaberg

uppdaterar senare.
 
Last edited:
Husa -09

Håller med! Lätt som en tvåtaktare men med hur mycket drag som helst när det behövs! Har kört min ca 10 tim nu. Super. Klart bättre än mina senaste 450 exc och wr 450.

Hoppas bara bakramen i plast håller och att det inte blir några mekaniska problems. Blir sugen på att kitta den med motardhjul.... Bara gräva djupt i plånkan igen :) 100 procent race:hihi :hihi :D
 
Halloj!
Ni som har åkt på era Husaberg 570 -09 och nyare ett tag,
haft några problem ? Haverier?

Funderar på att köpa en ny 570, men har inte hittat så mycket läsbart om dom ang. barnsjukdommar på den nya motorn, om det nu finns några? :)


Mvh Bula
 
Stämmer det att det är tillräckligt med kräm i elsystemet original för xenonljus?
 
Stämmer det att det är tillräckligt med kräm i elsystemet original för xenonljus?

Jag var ute med 390'n på 2h grusbus, och drev ett 30W och ett 40W xenon som hojljus, och en 35W xenon på huvet och det var absolut inga problem under den tiden.

Så det är bara att skruva på ljus lite här och där. Likström alltihop är det med, så det är plug 'n play hela vägen.

Systemet ska ju ge runt 200-210W...
 
4st 35W xenon är max vad det ska klara om man vill vara på den säkra sidan,då laddas även batteriet som det ska vilket är ganska viktigt när kicken saknas........:gnissla
 
Hållbarheten

Ni som nu ahft dessa hojjar ett tag, hur upplever ni kvalitén/driftsäkerheten? När gör ni motorrenoveringarna? (Dvs. hur många timmar kör ni inna det blir dags?)

//Sebbe
 
Kvalitet och driftsäkerhet ja, vad ska man säga.
I morse skulle jag prova min spritt nya hoj, startade klockrent, efter 5 min på tomgång så skulle en växel i för första gången, där tog det stopp, ingen koppling. Bara att lasta och köra tillbaka till handlarn.

Jag är helt säker på att det är en skitsak att fixa och jag skulle inte välja någon annan annars heller.
Vill ha-faktorn är högre på Husaberg än på någon annan hoj just nu.
 

Bifogat

  • Bild0121.jpg
    Bild0121.jpg
    238.1 KB · Visningar: 312
Kvalitet och driftsäkerhet ja, vad ska man säga.
I morse skulle jag prova min spritt nya hoj, startade klockrent, efter 5 min på tomgång så skulle en växel i för första gången, där tog det stopp, ingen koppling. Bara att lasta och köra tillbaka till handlarn.

Jag är helt säker på att det är en skitsak att fixa och jag skulle inte välja någon annan annars heller.
Vill ha-faktorn är högre på Husaberg än på någon annan hoj just nu.
Lamellerna har väl hunnit klibba ihop en del när cykeln har stått så länge.Eller var det luft i den?
 
Gissar på lamellerna, men eftersom den ändå skulle mappas om så känns det som att handlaren, och inte jag, kan fixa med det.
 
Funderar på att köpa en FS570 men behöver lite mer info.
Hur många hk har den orginal resp. mappad och helsystem?
Topphastighet?

Tacksam för svar=)
 
Funderar på att köpa en FS570 men behöver lite mer info.
Hur många hk har den orginal resp. mappad och helsystem?
Topphastighet?

Tacksam för svar=)

Original kanske den har 55hk. Med system och lite sånt nån häst till. Toppfart = tillräcklig.

Du behöver prova en för att kunna bestämma dig!
Siffror på ett papper berättar egentligen inget. Min husa och min ktm har ungefär lika mkt effekt men de är ändå fruktansvärt olika.
 
Original kanske den har 55hk. Med system och lite sånt nån häst till. Toppfart = tillräcklig.

Du behöver prova en för att kunna bestämma dig!
Siffror på ett papper berättar egentligen inget. Min husa och min ktm har ungefär lika mkt effekt men de är ändå fruktansvärt olika.

Jo är väl så. Har en CRF 450 -03 nu och den går ju som ett troll, så vill ju inte byta ner sig. typ husa 650 och dom är ju inte så illpigga för sin storlek.. Men får väl leta reda på en 570 i trakterna och provköra :yoparty
Ingen som har en och bor i jönköpingstrakten?:rolleyes:
 
Hur hittar man TDC för ventilkoll på annat sätt än sugrör i tändstiftshålet?
 
Back
Top