Husaberg 4 till 6 växlad

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Hej

Har lite funderingar på att bygga om min husaberg fc 550 -03 från 4 till 6 växlad.
Har aldrig meckat växellåda förut men tummen sitter där den ska i alla fall.
Bytte kickaxeln själv utan problem, men vet ju inte hur mycket pill det är med att få i grejjerna till 5an & 6ans växel.
Någon som har gjort det och kan dela med sig lite erfarenhet av en sådan manöver?
Har fått fram vilka grejjer som behövs (tror jag).

1,800-34-001-000shift fork 345:-
1, 503-34-018-100shift roller 15:-
1, 800-34-019-000shift rail 81:-
1, 800-33-005-0245th gear 24t 616:-
1, 0405-222613 needle brng. 32:-
1, 800-33-018-000 stop disc 20:-
1, 0417-025000 circlip 23:-
1, 800-33-019-000 stop disc 20:-
1, 800-33-006-027 6th gear 27t 660:-
1, 0405-202413 needle brng. + 50:-
----------------------------------------
=1862:-
+ kanske någon packning.
Är det nåt mer som behövs, skriv gärna.

//Nicke

re.

Båtsman skrev:

Cross, men även enduro och lite grusväg.
Har inte lust att dreva om i tid & otid.
Visst, det är ju billigare att dreva om men får man i dom två sista kuggen så behöver man ju inte krångla sen.

Kolla på husaberg.org, där brukar finnas information om det mesta som rör Husor. Annars kan du ju alltid prova att slå en signal till Husaberg själva och fråga alternativt till en handlare, typ Karlströms, som har mycket erfarenhet av Husor. Chanserna är väl ganska goda att någon av de har provat på liknande manövrer tidigare.

//Eric

re.

DR-Zätare skrev:
Kolla på husaberg.org, där brukar finnas information om det mesta som rör Husor. Annars kan du ju alltid prova att slå en signal till Husaberg själva och fråga alternativt till en handlare, typ Karlströms, som har mycket erfarenhet av Husor. Chanserna är väl ganska goda att någon av de har provat på liknande manövrer tidigare.

//Eric

Har inte sökt nåt om det på husaberg.org.
Bra idé! :tummenupp
Jo det är väl troligt att dom har gjort det, men skulle vara intresserad av vad någon hemmafixare har att säga om det.
För någon som river husaväxellådor till vardags är det ju så klart inga problem.

//Nicke

Yabba skrev:
Har inte sökt nåt om det på husaberg.org.
Bra idé! :tummenupp
Jo det är väl troligt att dom har gjort det, men skulle vara intresserad av vad någon hemmafixare har att säga om det.
För någon som river husaväxellådor till vardags är det ju så klart inga problem.

//Nicke

Är det halvt förberett för att kunna trycka i två extra växlar? Det verkar nästan lite för enkelt? :va Finns det plats på axeln tex? Ryms det i lådan? Måste inte dom andra dreven bli smalare? Som med tidiga gixerlådor, dom 5-växlade sägs vara starkare än dom 6-växlade, pga bredare drev.

Hoztic skrev:
Är det halvt förberett för att kunna trycka i två extra växlar? Det verkar nästan lite för enkelt? :va Finns det plats på axeln tex? Ryms det i lådan? Måste inte dom andra dreven bli smalare? Som med tidiga gixerlådor, dom 5-växlade sägs vara starkare än dom 6-växlade, pga bredare drev.
"en polare till mig" har gjort operationen och enligt honom så finns det plats man rör alltså inte de andra växlarna utan stoppar bara i två extra drev! det är alltså en sexväxlad låda som de(husaberg)tagit ur två drev ur!!
tips! ring knåda sport i edsbyn experter på husa ktm !! :tummenupp

Hoztic skrev:

Samma motor, samma låda minus två drev enkelt uttryckt. Så visst är det lugnt.

/Dave

Buskenstrom skrev:
"en polare till mig" har gjort operationen och enligt honom så finns det plats man rör alltså inte de andra växlarna utan stoppar bara i två extra drev! det är alltså en sexväxlad låda som de(husaberg)tagit ur två drev ur!!
tips! ring knåda sport i edsbyn experter på husa ktm !! :tummenupp

Aha! Man lär så länge man lever! Varför har man gjort den fyrväxlad? För att få den billigare?

Hoztic skrev:
Aha! Man lär så länge man lever! Varför har man gjort den fyrväxlad? För att få den billigare?

:lol , njäe. "Alla" crossar är fyrväxlade. Behövs helt enkelt inte mer på banan...

/Dave

philsson skrev:
FC 501 är 5 växlad har jag för mig om den nu finns i samma årsmodell.
Nej,det är den inte.00 är sista årsmodellen,sen är det 470 och 550 istället.

philsson skrev:
FC 501 är 5 växlad har jag för mig om den nu finns i samma årsmodell.

Nja, beror på vilken årsmodell du menar. O du menar väl 6-växlad? 4 el. 6 är det man har o hade o välja på i någorlunda modern tid vad gäller Husaberg. 4 lådor allt som allt. 4-vxl tät o gles o 6-vxl tät o gles. Men oftast vad gäller crossar av alla märken är dom 4-vxl.

/Dave

David P. skrev:
Nja, beror på vilken årsmodell du menar. O du menar väl 6-växlad? 4 el. 6 är det man har o hade o välja på i någorlunda modern tid vad gäller Husaberg. 4 lådor allt som allt. 4-vxl tät o gles o 6-vxl tät o gles. Men oftast vad gäller crossar av alla märken är dom 4-vxl.

/Dave
och jag som var övertygad om att åtminstonde FC 501 00 hade 5 växlar. :huvet
Man lär sig något nytt varje dag. :brinnerup

David P. skrev:

/Dave
Rullar ett par 3 växlade oxå på vissa fabriksmaskiner. Martin Lind kör med en sådan. joel Smetz körde oxå med 3 växlar när han tävlade för husaberg.
//Mcbudet

Mcbudet skrev:
Rullar ett par 3 växlade oxå på vissa fabriksmaskiner. Martin Lind kör med en sådan. joel Smetz körde oxå med 3 växlar när han tävlade för husaberg.
//Mcbudet

Ok, förtydligar: jag menar bara produktionshojar, ej fabrikarräsers.. :)

hur har det gått??? har du 6 växlat nu?

Yabba skrev:
1850327 Hej

Har lite funderingar på att bygga om min husaberg fc 550 -03 från 4 till 6 växlad.
Har aldrig meckat växellåda förut men tummen sitter där den ska i alla fall.
Bytte kickaxeln själv utan problem, men vet ju inte hur mycket pill det är med att få i grejjerna till 5an & 6ans växel.
Någon som har gjort det och kan dela med sig lite erfarenhet av en sådan manöver?
Har fått fram vilka grejjer som behövs (tror jag).

1,800-34-001-000shift fork 345:-
1, 503-34-018-100shift roller 15:-
1, 800-34-019-000shift rail 81:-
1, 800-33-005-0245th gear 24t 616:-
1, 0405-222613 needle brng. 32:-
1, 800-33-018-000 stop disc 20:-
1, 0417-025000 circlip 23:-
1, 800-33-019-000 stop disc 20:-
1, 800-33-006-027 6th gear 27t 660:-
1, 0405-202413 needle brng. + 50:-
----------------------------------------
=1862:-
+ kanske någon packning.
Är det nåt mer som behövs, skriv gärna.

//Nicke

1862 spänn va inte så farligt

David P. skrev:
1852325 :lol , njäe. "Alla" crossar är fyrväxlade. Behövs helt enkelt inte mer på banan...

/Dave

Jag som trodde det var tvärtom, att endurosarna körde 4-petat och crossarna 6-petat. Iofs låter det ju rimligt med 4:a på crossarna...
Men min är ju en crossmodell, den har ju 6-petat och jag har inte hört nåt om ombyggnation på denna hoj angående växellådan.

re.

Hej

Nej, det har inte blivit några fler växlar än tyvärr.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon