Husaberg 2011

Nu vet jag inte vilken av mina tilltänkta hojar du menade men den enda man skulle kunna bygga av en KTM är isf en TX250 som då inte skulle vara LV-godkänd.
Man får väl isf göra som vanligt, köp en enduro och byt lite hjul och bromsar så har man en 300 blåryk med elstart som är LV-reggad.

Den du kallar TX, som jag vill minnas hette TC på husaberg språk och heter SX hos KTM. Dvs. cross.
En i grunden enduro har säkert betydligt fler skillnader och negativa egenskaper för att bli en bra cross än bara lite plast :)

Varför man skulle vilja ha en hoj av denna typ som LV-regad går förbi mitt förstånd.

Jag begriper faktiskt inte hur dom har tänkt. Kommer dom locka nya köpare med dessa? OM dom hade släppt lite nya finesser så hade det kunnat vara smart att börja i Husabergs namn och inte skada KTM OM det inte visat sig att fungera (och detta hade kunnat locka en ny kundgrupp). Nu säljer dom en KTM med ny plast. Vem som inte idag redan är en kund hos Husaberg kommer lockas av dessa hojar?
 
Ap Ap Ap Ap...
Nästa nya hoj i familjen blir en ny enduro till MIG!
Och jag vill inte ha 2-takt!!! :mattias

När kommer 4-takts-250:n med insprut och länkage??
2011?
Om jag ska behöva leva med gammelKTM:en så länge får jag nog byta till 280-kitet, det börjar bli dags att byta kolv iallafall.....

/issi
"Gammel-KTM" - tror minsann lilla fröken börjar bli kräsen :D:tummenupp

Den du kallar TX, som jag vill minnas hette TC på husaberg språk och heter SX hos KTM. Dvs. cross.
En i grunden enduro har säkert betydligt fler skillnader och negativa egenskaper för att bli en bra cross än bara lite plast :)

Varför man skulle vilja ha en hoj av denna typ som LV-regad går förbi mitt förstånd.

Jag begriper faktiskt inte hur dom har tänkt. Kommer dom locka nya köpare med dessa? OM dom hade släppt lite nya finesser så hade det kunnat vara smart att börja i Husabergs namn och inte skada KTM OM det inte visat sig att fungera (och detta hade kunnat locka en ny kundgrupp). Nu säljer dom en KTM med ny plast. Vem som inte idag redan är en kund hos Husaberg kommer lockas av dessa hojar?

För hette crossarna FC vilket skulle bli TC, det stämmer. Men det närmaste som finns en cross idag är FX, vilket skulle bli TX.
TX250 och TX300 skulle såklart inte vara LV-reggade, däremot TS300. Med en sån skulle man vara helt ensamma på marknaden. Något som borde vara en bra grej.

Hur de tänkt... En variant är att det finns Husa-ÅF som vill kunna sälja blårykmaskiner som inte kunde det tidigare. En annan är att man, precis som tidigare, säljer en snarlik produkt men som har en del finare komponenter (cc-gaffel och 11litertank t.ex). Lite av en lyx-KTM alltså. Samtidigt som det finns många som blir sura på att det är en blå KTM finns det säkert många som vill ha en jäkligt bra blårykare och tycker blått är fint.


Hittade förresten priser på 2011:
  • TE 250 - 83500:-
  • TE 300 - 91500:-
  • FX 450 - 94500:-
  • FE 390 - 96500:-
  • FE 450 - 97500:-
  • FE 570 - 99500:-
  • FS 570 - 102500:-

4taktarna är oförändrade mot i år och jag måste säga att jag är lite överraskad att TE är så billiga. Men jag kan ju inte marknaden för blårök sådär värst bra... Varför så stor skillnad mellan TE250 och TE300?
Slog lite på enduromx för referens och billigaste EXC250 -09 begärs det 50 för, sen 52 och uppåt. 300'or finns inga beggade, bara ett visningsex från 2010 för 77.
 
Last edited:
Slog lite på enduromx för referens och billigaste EXC250 -09 begärs det 50 för, sen 52 och uppåt. 300'or finns inga beggade, bara ett visningsex från 2010 för 77.
Hehe, jasså annonsen ligger kvar. Det visningsexet står nämligen i mitt garage.
Innan kunde jag förstå skillnaden i pris mellan 250 och 300 då 300 hade elstart men nu har ju även 250 det... skillnaden mellan 200 och 250 verkar mera vettig, 2000:-
 
"tar bort massa...
Hittade förresten priser på 2011:
  • TE 250 - 83500:-
  • TE 300 - 91500:-
    Varför så stor skillnad mellan TE250 och TE300?
    Slog lite på enduromx för referens och billigaste EXC250 -09 begärs det 50 för, sen 52 och uppåt. 300'or finns inga beggade, bara ett visningsex från 2010 för 77.
 
För 10.816 kronor kan man köpa ett 300-kit till sin 250 om man tröttnat på den...
http://karlstromsmotor.se/sv/search?SXS09300100
//m

Frågan är vad man kan köpa till sin 300 :D
350-400cc och lite sedvanligt trim, sen borde man var på banan :tummenupp


EDIT:
Bad en kille i USA som är duktig på PS att fixa ihop en TS300 :)

Han var nog inte helt hemma med hur framlampan skulle se ut. Och att den borde haft kort framskärm. Men snyggt ändå :tummenupp
2011fs2.jpg
 
Last edited:
Bilder från tyska 1000ps. De säger efter sin provkörning att om man är ut eefter en blårök är detta hojen man ska ha. De är lite dyrare än EXC'erna men den finare gaffeln och större tanken gör valet enkelt.
 

Bifogat

  • husaberg_2011_1.jpg
    husaberg_2011_1.jpg
    81.1 KB · Visningar: 58
  • husaberg_2011_2.jpg
    husaberg_2011_2.jpg
    122.2 KB · Visningar: 62
  • husaberg_2011_3.jpg
    husaberg_2011_3.jpg
    132 KB · Visningar: 108
  • husaberg_2011_4.jpg
    husaberg_2011_4.jpg
    122.8 KB · Visningar: 54
  • husaberg_steilhang.jpg
    husaberg_steilhang.jpg
    149.3 KB · Visningar: 55
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top