Husaberg 2009

inte så farligt pris på den tycker jag

O andra sidan. Vad kostar det att bygga om den i det utförandet själv? Är väl dessutom ungefär samma ombyggnad som Kewa gör förutom bromsarna, men för 10-15k mindre pengar? Får man ju bra bromsar för :)

Nä, jag skulle alla gånger bygga själv. Då har man ju hjul o orginalbromsar kvar o kan sälja den som enduro en dag om man så hehagar samt har grejer färdigt för t.ex. is-/skogsåka

Ser bra ut iaf! :tummenupp
 
Jag var inne på att man kanske får med stora hjulen...
En standard FE40 kostar €9180 blir 98276:-, dvs 13469:- extra + ev "avdrag" för att man norpar stora hjulen ger nog ungefär vad hjul, däck och frambroms kostar om man räknar nypriser. Bara oket kostar ju typ 4500:- i sverige.

Min slutsats blir att är man ute efter en FE450/570SM så köper man cykeln och bygger billigare själv. Är man däremot ute efter en SMR, som ju även har fjädringsändringar kan det vara värt att kolla på...
 
Husaberg Italien säljer 2009 450/570 i två riktiga supermotoutföranden :tummenupp
De kallar dem för FE450/570SM och FE450/570SMR där den senare är mer påkostad. Illustrerande bilden är tyvärr inte rätt utan på Gaspardones bajk.

SM%202009%20G.JPG


Det som sägs om spec är detta (jag har försökt mig på en översättning oxå)

FE 450/570 SM
Derivata dalla versione enduro con KIT Supermoto originale Husaberg - version av enduron med supermoto originalkit
Avviamento elettrico - elstart
Iniezione Elettronica - EFI
Ruota ant. 17" x 3.5" - Framhjul
Ruota post. 17" x 4.25" - Bakhjul
Pompa Freno ant. Radiale Brembo - Radiell Brembopump fram
Pinza freno ant. Beringer assiale 6 pistoncini - 6-kolvsok fram från Beringer
Disco freno ant. K 320 mm. - 320mm skiva fram

prezzo FE 450 SM 10.320 - www.valuta.se ger att €10.320 idag är 111.745:-
prezzo FE 570 SM 10.680 - 115.643:-


FE 450/570 SMR
Derivata dalla versione enduro con KIT Supermoto speciale - version av enduron med supermoto originalkit
Avviamento elettrico - elstart
Iniezione Elettronica - EFI
Ruota ant. 16.5" x 3.5" mozzo CRT anodizzati blu - blåeloxerat framhjul (kanske bara navet)
Ruota post. 17" x 5" mozzo CRT anodizzato blu - blåeloxerat bakhjul (kanske bara navet)
Pompa Freno ant. Radiale Beringer - Beringer radialpump
Pinza freno ant. Beringer radiale 4 pistoncini - 4kolvs beringer radialok
Disco freno ant. Beringer 310 mm. - Beringer 310mm skiva
terminale Acrapovik - Akra slipon
Sospensioni adattate uso gara
motore rivisto (biella, testa, valvole, centralina) - Fixad fjädring

prezzo FE 450 SMR da definire - Priset inte klart
prezzo FE 570 SMR da definire - Priset inte klart




kul och se vilket fint 6-kolvs ok dom har satt på hojen
 
O andra sidan. Vad kostar det att bygga om den i det utförandet själv? Är väl dessutom ungefär samma ombyggnad som Kewa gör förutom bromsarna, men för 10-15k mindre pengar? Får man ju bra bromsar för :)

Nä, jag skulle alla gånger bygga själv. Då har man ju hjul o orginalbromsar kvar o kan sälja den som enduro en dag om man så hehagar samt har grejer färdigt för t.ex. is-/skogsåka

Ser bra ut iaf! :tummenupp

jo visst, men i sverige kostar den väl 92k? sen ska man på med hjul säg 10k sen bromsar, sen burken = 5-6k.. (sitter det koppling på i det priset) om inte 10k till. sen ska fjädringen kittas en 5-6k

jaja det plockar på ialf:)
 
jo visst, men i sverige kostar den väl 92k? sen ska man på med hjul säg 10k sen bromsar, sen burken = 5-6k.. (sitter det koppling på i det priset) om inte 10k till. sen ska fjädringen kittas en 5-6k

jaja det plockar på ialf:)

Den enda som är prissatt är ju bara med bromsar + hjul (dessutom med 4,25 fälg, det vill ju ingen ha).
 
Någon mer som har den nya husan sm har problem med den hydraliska kamkedjespännaren? Har bytt min 1 gång med det hjälper inte, det rasslar fortfarande och jag vågar knappt åka med den :mad: Efter jag bytt den så blev det tyst ett litet tag sen började det igen. Ibland låter det nästan inget sen ibland låter det massor.
 
Någon mer som har den nya husan sm har problem med den hydraliska kamkedjespännaren? Har bytt min 1 gång med det hjälper inte, det rasslar fortfarande och jag vågar knappt åka med den :mad: Efter jag bytt den så blev det tyst ett litet tag sen började det igen. Ibland låter det nästan inget sen ibland låter det massor.

Om du läser det här och några inlägg neråt så verkar det ju iaf finnas en lösning.
 
Jo sett det men tycker inte man ska behöva köpa en sån för över 600kr på en ny hoj :( va på mc mäsan idag o snackade med husaberg men dom hadde inte hört mycket om det förståss. Men tycket jag skulle ringa till huvudkontoret i örebro o snacka med någon tekniker där.
 
dum fråga kanske men är dessa maskiner landsvägsregistrerade eller kan man få dem till det?? om inte är det ju ingen direkt gatmotard. Synd i så fall....
 
dum fråga kanske men är dessa maskiner landsvägsregistrerade eller kan man få dem till det?? om inte är det ju ingen direkt gatmotard. Synd i så fall....
De är landsvägsreggade. INte nog med det utan både med motarhjul och endurohjul. Kör du tex en KTM EXC som är deras enduoromaskin så är den inte laglig med motardhjul vilket Husabergaren är :tummenupp
 
Försäkring...

Hej,

Nu har jag precis ringt runt till några av försäkringsbolagen för att teckna en ny försäkring på Husa 570:n. (som i regpappren har 8,4 KW och en maxhastighet på 95km/h)
Hojen står på mig, jag är över 30 :skrämd och bor i Stockholm.

Så för att bespara er mödan så får ni resultatet:

Folksam:
Halvförsäkring: 4257 kr/år, med flerförsäkringsrabatt och medlemskap i SMC 3487 kr/år
Självrisk vid stöld: 3000 kr

Bilsport & MC:
Halvförsäkring: 9258 kr/år, med flerförsäkringsrabatt och medlemskap i SMC 4694 kr/år
Självrisk vid stöld: 2000 kr
Offroadförsäkring halv: 2692 kr/år, med flerförsäkringsrabatt och medlemskap i SMC 2436 kr/år
Självrisk vid stöld: 10 000 kr !! :tummenner

Salus Ansvar:
Halvförsäkring: 2310 kr/år, självrisk 1500kr/2500kr :Bugar
Helförsäkring: 3022 kr/år, självrisk 1500kr/2500kr

Trygghansa:
Halvförsäkring: 4800 kr/år, självrisk 6000kr

Sååå, nu är hojen halvförsäkrad hos Salus Ansvar.

/issi
 
4.25 låter lite väl smalt. Men hur stor är skillnaden mellan 4.75 och 5,00. Kan man använda samma däck utan problem ?

4,75 har jag aldrig sett på marknaden? 4.25 är standard på många hojar o funkar säkert utmärkt för gatbruk. Lär få bättre profil med ett 150-däck till det.5-5,5" racar dom flest med o däcken brukar ligga runt 160-170.
 
4,75 har jag aldrig sett på marknaden? 4.25 är standard på många hojar o funkar säkert utmärkt för gatbruk. Lär få bättre profil med ett 150-däck till det.5-5,5" racar dom flest med o däcken brukar ligga runt 160-170.

Måste läst fel. Tyckte jag såg en fälg som det stod 4.75*17 på.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top