Husaberg 2009

ja smaken är ju som:arsele jag har testat bägge:tummenupp
JAAA DU GRABBEN . körde själv hojen för 2 veckor sen och det är som en 250 hoj ..men en 570 på asfalt då jävlar blir man snabb ..lite fix med fjädring + lite motor fix :D så tar HUSABERGarn säkert alla med rätt förare typ, stefan .jocke.( daniel blom) om du kan släppa japanen ..:D för jag vet att du är snabb ,när det inte strular med dina maskiner ..motor som motor allt kan gå sönder . men håll humöret uppe ....MVHARRY:yoparty
 
JAAA DU GRABBEN . körde själv hojen för 2 veckor sen och det är som en 250 hoj ..men en 570 på asfalt då jävlar blir man snabb ..lite fix med fjädring + lite motor fix :D så tar HUSABERGarn säkert alla med rätt förare typ, stefan .jocke.( daniel blom) om du kan släppa japanen ..:D för jag vet att du är snabb ,när det inte strular med dina maskiner ..motor som motor allt kan gå sönder . men håll humöret uppe ....MVHARRY:yoparty

hehe ja vi får hoppas att stefan släpper till den ettt pass, man får bara hoppas att mman inte börjar gilla den:rolleyes: :D :pannkyss :tungan
 
hehe ja vi får hoppas att stefan släpper till den ettt pass, man får bara hoppas att mman inte börjar gilla den:rolleyes: :D :pannkyss :tungan

Nej det vore ju tråkkigt, tänk om något annat märke än Yamaha skulle lyckas få till det så där in i norden ;)

Jo sen kan jag berätta att jag var ute och körde motard idag på min nya 570. Är ju inte riktigt van att åka standard men tyckte ändå inte att den var så slö. Tyvärr var det lite blött idag men hoppas på torrföre nästa helg. Säkert är att den kommer att bli grym.

Jo tänkte på den efgtermarknadssvingen som ni pratade om som Olle tyckte var för lång och allt vad det var. Ville bara säga att den blev världsmästare i S1 med Himer som förare nu för någon vecka sedan så den borde väl duga.
 
Last edited:
Tog några bilder med lite Supermoto kitt grejer´.
Obs detta är en 570 och ingen tjejfemti.
 

Bifogat

  • Husa 09 2.JPG
    Husa 09 2.JPG
    115.2 KB · Visningar: 352
  • Husa 09 3.JPG
    Husa 09 3.JPG
    107 KB · Visningar: 209
  • Husa 09 4.JPG
    Husa 09 4.JPG
    100.6 KB · Visningar: 205
  • Husa 09 5.JPG
    Husa 09 5.JPG
    124.8 KB · Visningar: 221
Last edited:
Tog några bilder med lite Supermoto kitt grejer´.
Obs detta är en 570 och ingen tjejfemti.

Tjena Stoffy, Vad har du gjort åt husan på följande pungter:
-Motor
-Fjädring
-Chassiet
-Bromsar

Och hur upplever du skillnaden mellan din 09:a resp 08:a???
(Om du har hunnit prova den än det vill säga)

Hur som helst, snygg hoj:tummenupp

//Johan
 
Tog några bilder med lite Supermoto kitt grejer´.
Obs detta är en 570 och ingen tjejfemti.
Nice mannen !!!

MEN, mitt pimpöga skådar missmatch i blåfärgen mellan framstänka och tank - FIXA ! :tummenupp :)

Sen, så vitt man kan bedöma från dina bilder och dom på Husabergs hemsida så finns det inte mycket plats för ett dubbelsystem. Tankar kring det ?

.
 
Jo tänkte på den efgtermarknadssvingen som ni pratade om som Olle tyckte var för lång och allt vad det var. Ville bara säga att den blev världsmästare i S1 med Himer som förare nu för någon vecka sedan så den borde väl duga.

Det var inte jag som tyckte det ;)

Den svingen använder ju de flesta som kör ktm i VM, om inte alla :tummenupp
 
cool bajk!

Oj, satans så läcker den blev med kuuuulfiberhjulen!!
Mycket snygg, fortsätt att komma med inputs här om hur den funkar.
//m
 
Tjena Stoffy, Vad har du gjort åt husan på följande pungter:
-Motor
-Fjädring
-Chassiet
-Bromsar

Och hur upplever du skillnaden mellan din 09:a resp 08:a???
(Om du har hunnit prova den än det vill säga)

Hur som helst, snygg hoj:tummenupp

//Johan
Stoffy får rätta mig om jag säger fel...
Motor - original än så länge
Fjädring - SXS SuMo-gaffel fram, moddad dämpare bak
Chassi - Sving från DevTech, kolfiberhjul (borde hamna under punkten chassi)
Bromsar - Magura, pump+ok+skiva

Nice mannen !!!

MEN, mitt pimpöga skådar missmatch i blåfärgen mellan framstänka och tank - FIXA ! :tummenupp :)

Sen, så vitt man kan bedöma från dina bilder och dom på Husabergs hemsida så finns det inte mycket plats för ett dubbelsystem. Tankar kring det ?

.
Den blå färgen på 09orna ÄR helt enkel lite mörkare än tidigare vad jag kan se. Går inte att göra så mkt åt...

Gott om plats för ev. dubbelsystem är det ont om. Det stora problemet är att hela bakramen är i plast som man nog inte ska röra för mkt. Det gör oxå såklart att det inte finns några direkt bra ställen att fästa grejer i...
Jag kikade häromdan på en lös bakram och det ser inte direkt ljust ut. Vi får helt enkelt börja bygga system som på MotoGP med rör som sticker ut lite här och där, hehe. Om det går att svetsa i den plasten kanske man kan såga itu den och sen gömma en dämpare inuti bakramen :)
 
Last edited:
Svar till Spider.
Helt rätt de skiljer i färgnyans. Hade en framskärm som låg så jag satte på e den så länge. Har inte bestämt vilka färger vi ska köra med men så är kan det ju bara inte se ut, helt rätt :tummenupp

Svar till Jparacing
Motor, inge modifiering än så länge förutom slippon. Var hyfsat knuff i den ändå, är ju faktiskt van med 74,9hk och då var det mer än knuff. Tyckte det blev bättre av att ta ur pluggen på Akrat, eller så var det bara att den lät mer. Ska testa lite till sedan ska toppen iväg till Matte proffs trimmare

Fjädring, Gaffeln är en SXS frabriks som finns att köpa som powerpart för 22 000kr. Är omchimsad av Himers fjädringsfixare, lite mer midrange och mer retur. Sitter även 0,50 fjädrar i 0,48 standard. Är ju lite tyngre en normalt.

Bakdämparen är om gjord av Eklöv suspension. Gasbehållaren med kolv är utbytt mot en större behållare med bälg. Är omchimsad med mycket och fin linjär retur. Kortade den 6mm på stången och det känns ganska ok. Vill inte tappa för mycket svingvinkel då det försämrar fästet bak. Svingen kan du ställa så den blir 2mm högre eller lägre vilket ger ca +-6mm i sitthöjd. Låter lite men det känns jag lovar.

Bromsar, Magura såklart finns inget bättre. 320 skiva så man får ta bort oket om man ska byta däck men går fort.

Har bara hunnit köra i blött men den kommer att bli riktigt bra. Väldigt smidig att flippa men ändå stabil. Många jppsojar kan bli väldigt ojmna i styrningen när man ska in i kurvan. Dvs att man måste vålda in den första biten för att sedan få en hoj som faller in i sväng översvänger. Har bla att att göra med vilket offset och styrvinkel du har. Många jppshojar kör med 22-24mm medans Husaberg har 19mm. Kan var vara det som ändå gjorde att den kändes väldigt naturlig i sväng. Jag som är ”lite” kännslig kommer nog ändå att försöka köra med mindre offset. Hade 13mm på min förra hoj. Körde 13/45 drevning men tyckte nog att den var lite kort på växlarna. Ska testa med ett 44 drev nästa gång. (Om du har hunnit prova den än det vill säga)

Olle jag bara bråkar med dig, jag vet att det inte var du som sa det. Kram!
 
Svar till Spider.
Helt rätt de skiljer i färgnyans. Hade en framskärm som låg så jag satte på e den så länge. Har inte bestämt vilka färger vi ska köra med men så är kan det ju bara inte se ut, helt rätt :tummenupp

Svar till Jparacing
Motor, inge modifiering än så länge förutom slippon. Var hyfsat knuff i den ändå, är ju faktiskt van med 74,9hk och då var det mer än knuff. Tyckte det blev bättre av att ta ur pluggen på Akrat, eller så var det bara att den lät mer. Ska testa lite till sedan ska toppen iväg till Matte proffs trimmare

Fjädring, Gaffeln är en SXS frabriks som finns att köpa som powerpart för 22 000kr. Är omchimsad av Himers fjädringsfixare, lite mer midrange och mer retur. Sitter även 0,50 fjädrar i 0,48 standard. Är ju lite tyngre en normalt.

Bakdämparen är om gjord av Eklöv suspension. Gasbehållaren med kolv är utbytt mot en större behållare med bälg. Är omchimsad med mycket och fin linjär retur. Kortade den 6mm på stången och det känns ganska ok. Vill inte tappa för mycket svingvinkel då det försämrar fästet bak. Svingen kan du ställa så den blir 2mm högre eller lägre vilket ger ca +-6mm i sitthöjd. Låter lite men det känns jag lovar.

Bromsar, Magura såklart finns inget bättre. 320 skiva så man får ta bort oket om man ska byta däck men går fort.

Har bara hunnit köra i blött men den kommer att bli riktigt bra. Väldigt smidig att flippa men ändå stabil. Många jppsojar kan bli väldigt ojmna i styrningen när man ska in i kurvan. Dvs att man måste vålda in den första biten för att sedan få en hoj som faller in i sväng översvänger. Har bla att att göra med vilket offset och styrvinkel du har. Många jppshojar kör med 22-24mm medans Husaberg har 19mm. Kan var vara det som ändå gjorde att den kändes väldigt naturlig i sväng. Jag som är ”lite” kännslig kommer nog ändå att försöka köra med mindre offset. Hade 13mm på min förra hoj. Körde 13/45 drevning men tyckte nog att den var lite kort på växlarna. Ska testa med ett 44 drev nästa gång. (Om du har hunnit prova den än det vill säga)

Olle jag bara bråkar med dig, jag vet att det inte var du som sa det. Kram!



du ska nog ha vit framskärm:tummenupp
 
Jag är nästan lite intresserad av hojen ju, verkar ju vara alldeles för bra. :tummenupp

Vad har ni för gaffelvinkel och hjulbas förresten?

Tror att hjulbasen är 144 men går att göra kortare pga svningen.
Styrvinkeln är väl 27 eller 27,5 grader som enduro. Då vi sätter på kortare gaffel och mindre hjul fram och har den ganska så hög bak så vet jag inte vart vi landar men är man petig kanske man även ska göra om den.
Jappsarna sätter i lager som gör att man kan ändra.

Vad är motten på aprillan? Lite nyfiken.
 
Tror att hjulbasen är 144 men går att göra kortare pga svningen.
Styrvinkeln är väl 27 eller 27,5 grader som enduro. Då vi sätter på kortare gaffel och mindre hjul fram och har den ganska så hög bak så vet jag inte vart vi landar men är man petig kanske man även ska göra om den.
Jappsarna sätter i lager som gör att man kan ändra.

Vad är motten på aprillan? Lite nyfiken.

Standard är 27 grader och 149cm, offset 21mm

Min är 22,5 grader och 141cm, offset 11mm
 
Standard är 27 grader och 149cm, offset 21mm

Min är 22,5 grader och 141cm, offset 11mm

Hur tycker du att den beter sig med så brant styrvinkel som 22,5 grader?
Snabbt ner i sväng eller vill den falla halvvägs ner. Tycker du att den överstyr?

Hur har du fått till styrvinkeln?
Speciallager?
 
Hur tycker du att den beter sig med så brant styrvinkel som 22,5 grader?
Snabbt ner i sväng eller vill den falla halvvägs ner. Tycker du att den överstyr?

Hur har du fått till styrvinkeln?
Speciallager?

Jag tycker att cykeln betér sig som jag vill att den ska, den tippar fort på utslag men det är ganska linjärt. Den är lätt att korrigera med i fullt nerlägg och det går fort, dvs det är ganska lätt att rädda släpp. Jag upplever inte att den är som en del hojar man provat som går tungt till en början och sen bara tippar in, utan det är nästan tvärt om, att den tippar in på minsta lilla men sen lugnar det sig som med nerlägget. Mer än 11mm offset för den här vinkeln skulle nog inte funka särskilt bra... Jag vet inte hur man skulle definiera överstyr på en motorcykel, om du menar att den skulle släppa bak på styrutslag så nej då överstyr den inte. Jag tycker den har ganska bra balans, kanar både bak och fram ungefär samtidigt. Men då är ju det här chassiet helt annars än en vanlig cross/endurohoj supermoto-konverterad

Standard lager, vinkeln sitter i kronan. De gör så på många superbikes för att få fler alternativ på vinklar :)

Den setup vi använder nu funkar grymt bra. Det är en tung hoj men det känns inte när den svänger såhär :) Brantare kronan kapade typ 2 sek direkt, om jag inte blitt mycket bättre på åka sm utan att ha tränat något på hela sommaren ;) Den är inget för vem som helst att sätta sig på bara, många skulle klara sig bättre med standard vinkel men kortare offset
 
Last edited:
Hämtade en 450 09a idag. Tänkte skaffa ett motardkit senare, vill dock inte krångla och byta ok, nån som kan visa hur adapter ser ut? passar alla ktm/husa hjul? Tänkte bara ha och åka och köpa glass med typ.. ; ) /T
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top