Husaberg 09 service och ev brister.

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Superduke 1290R
Hallo gott folk!

Av er som har köpt ny Husa 09, är det någon som haft några problem med dom ännu? Barnsjukdomar osv.. Hur är service intervallerna på nya motorn? 570 främst då.
Tacksam för svar/ Magi.

Olja,filter och ventilkoll 15 timmar.Motorgenomgång med kolv och ramlagerbyte vid 90 timmar.Gäller 450,men det är ju "samma" motor förutom borr och slag i princip.Enda felet hittills är en tappad skruv till kylvingen;)

Liknande som "gamla" motorn då om jag inte har fel. Det står väl i boken där med att det är oljebyte varje 15e timme och ventiljust var 25e timme? Även om nu alla verkar byta var 5e timme vare sig dom tävlar eller ej...

Skulle väl vara att den går så tyst att man inte riktigt här när man ska växla ;)

Det är ju mer olja i den ny ca 50% mer tom vilket borde göra sitt på serviceintervallerna. Räknande på att det var 0,9l tidigare och nu 1,35.
Den ska tydligen hållbarare (tror det var bättre dimensionerade) ramlager för att den ska hålla bättre än tidigare.

Ventilerna är ruggigt stora original. Sitter 40/33 i ny och det satt väl. typ 35/30 i 650 hojen och mindre i 450 tror jag. Drar riktigt bra på låga varv går att köra på 3an växel i relativt långsamma kurvor.

Tycker kanske att det är lite kort mellan växlarna, har ju med drevningen att göra. VM killarna byter till ett 51 drev istället för det 52 som följer med original. Ljungren tycker att det blir kanon då och de kör faktiskt helt original i motorn. Har inte hunnit testa själv ännu.

Tycker inte riktigt att den varvar ur på höga varv men den har ju ett tvåkammarsystem i burken så det ska bli bättre om man byter burk. Tror även att jag inte hör riktigt hur mycket jag varvar för jag har dragit en på varvstopp några ggr och då är det ju faktiskt en bit över 10000rmp man ä uppe i. ( ja jag är lite tondöv, får höra det när jag försöker sjunga)

Kronan har väl 19 i offset med den stolpen som sitter i. Har ju fått fantastiska recentioner men ska bli ännu bättre med 22 i offset. Svänger bättre och stabilare på rakorna.

Hittar ingen kick heller men el-starten verkar ju fungera klanderfritt trotts att min står i kallgarage. Ruskigt lättstartad.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back