Husaberg 05 - so far so good?

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Har sökt lite efter Husaberg 05 (FS 650) men inte hittat så mkt, hur har de hållt jämfört tidigare årsmodeller? Någon som hunnit köra många timmar?

Sen är jag nyfiken på om det var ngn skillnad i motorkaraktär då kubiken sänktes något, en del menade att det var mindre, andra mer...

Slutligen undrar jag om ngn hört vad som är på g för årsmodell 06...

mada skrev:
Har sökt lite efter Husaberg 05 (FS 650) men inte hittat så mkt, hur har de hållt jämfört tidigare årsmodeller? Någon som hunnit köra många timmar?

Sen är jag nyfiken på om det var ngn skillnad i motorkaraktär då kubiken sänktes något, en del menade att det var mindre, andra mer...

Slutligen undrar jag om ngn hört vad som är på g för årsmodell 06...

Jag har haft en 04 och kör nu en 05 så jag känner mig manad att svara på detta.
Vad gäller motorn så känner jag ingen större skillnad. Ev att 05 varvar lite mera men det är marginellt. Däremot var bromsarna på 04 bättre. Vi som tävlar kör 05 bromsarna varma så att beläggen smälter. Jag har redan kört slut på 4st belägg. Har bytt till gamla skivan nu så jag hoppas att det blir bättre.
Fjädringen på 05 är bättre i original utförande, lite hårdare skimsad samt hårdare fjädrar. Sitter 0.48 fjärdrar i gaffeln vilket räcker bra tror det satt 0.44 eller 0.46 i 04. Sedan får du ju med lite godis som frästa styrkronor!
Vad gäller hållbarheten så tycker jag att den är bra numera, det skamfilade ryktet ligger kvar sedan slutat av 90-talet. Det ända som är om du tävlar är att kopplingen ger sig efter några hårda starter. mellanläggen blir skeva. Sätt i en 03 mellanlägg och lameller så är det bara att gasa.

Lycka till!

Nej inte nu. Är dock lite sugen på en Husa till nästa år under förutsättning att de håller samt att vi får till bättre träningsmöjligheter här i världens ände...

Mr R skrev:
Skall du byta motard? Du köpte nyss din 660-04

mada skrev:
Ingen annan med en 05'a? Ingen som vet ngt om 06?

Det ryktas om "helt ny" hoj till -06. Exakt vad det innebär har jag ingen aning om, men en gissning är att det framför allt gäller chassi.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT