Husaberg, årsmodeller, skillnader

Apollon

Bara ett år kvar!
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Haninge
Hoj
RM 125 *såld* , om någon vill sälja sin motard i höst, pm:a mig
Tjenare!

I höst är det dags. Då ska jag köpa en Husaberg -02 eller 03. Finns det några stora skillnader mellan dom, är det värt att lägga några tusenlappar mer på en 03:a?

Rekommenderar ni Husabergarna som första hoj eller ska man ha något annat?

Jag kör cross nu och har gjort det ett tag så lite rutin har man väl eller?

Tack på förhand. :)
 
Jag antar att du menar en motard 650. Det som jag vet om är följande skillnader på -03:

* Bättre balansaxellagring, vanlig felkälla på -01 och -02
* Bättre vippor, vanlig felkälla på -01 och -02
* Lite annan ram och styrgeometri och därmed lite lägre (tror jag)
* Bättre härdad autodekompgrej till elstarten
* Annat elsystem, alla förbrukare tar strömen direkt från batteriet, tidigare fanns en separat växelströmskrets till lamporna och en likströmskrets till resten.
* Modernare elsystem vad betr kabelstam och spänningsregulator mm (ktm-delar)
* Framskärmen har ingen separat stabilisator och är mindre
* Digital hatighetsmätare
* Annan "skumgummikudde" på styret
* Lite annan konstruktion på kopplingen
* Färgsättningen
* Grövre framaxel

Jag skulle ha köpt en -03 istället för en -02 men ska du ha en förstahoj rekomenderar jag inte en Husaberg över huvud taget.
 
Vad ska man köpa för supermotard isf. Jag är van vid att mecka så det är nog inte ett problem, man får lära sig ännu mer isf. :)

Vad hade du rekommenderat för supermotard?
 
Kommer överlappa en smula vad hp har skrivit men återger det svar jag fick i februari förra året av David Larsson på Husaberg ang förändringar i motorn 02/03 (650:n).

Kraftigare motorblock
Större oljesildiameter
Magnetplugg i blocket
Nya kraftiga rullager som ramlager
Kraftigare vipparmslager
Alla modeller har dubbla lager för ballansaxeln
650 Modellerna har fått längre slaglängd=höjd kompression, ny kamaxel, ny tändmodul.

:tummenupp
 
De här förändringarna är säkert stora för er veteraner :Bugar , men tror ni att jag kommer märka av det här :confused: .

Är Husabergaren brutal? Är det därför ni inte rekommenderar den som första hoj? Skulle gärna vilja ha en Husaberg, de verkar vara bra och dom är helt klart grymmast av alla, tycker jag iaf.

Om vi bortser från vad jag vill, vad ska man ha för supermotard att börja med då? :va
 
Apollon skrev:
Tjenare!

I höst är det dags. Då ska jag köpa en Husaberg -02 eller 03. Finns det några stora skillnader mellan dom, är det värt att lägga några tusenlappar mer på en 03:a?

Rekommenderar ni Husabergarna som första hoj eller ska man ha något annat?

Jag kör cross nu och har gjort det ett tag så lite rutin har man väl eller?

Tack på förhand. :)
Tjena,
Klart du skall ha en Husa, Nåja skämt o sidor.
Som det har sagts Miljarder ggr. på forumet. VAD SKALL DU HA HOJEN TLL.
En enkel regel att följa dock.
Race hoj oavsett märke = mycket kötsel omvårdnad byte av slitdelar renoveringar mm.mm.
"Vanliga hojar" = Fixa service intervallerna och åk!!!
Sen är det bara att väga mellan de olika faktorerna beroende på hur kul kontra hur mycket skötsel mm. man vill lägga ner.
Förövrigt har jag svårt att hitta en mer lättkörda hojar en Husaberg. eller liknanade.
Finns ju faktiskt mer en ett läge på rullen.

//Peter

Glömde lägga till. Det som har diskuterats på tråden om olika ändringar mellan modellerna, Mycket ÄR just av den art att grejorna skall hålla bättre. kanske inte så mycket prestanda om vi snackar 02-03-04. Så JA du kommer märka skillnad mellan årsmodellerna i fråga om kvalitet. handhavande.
 
Last edited:
Apollon skrev:
De här förändringarna är säkert stora för er veteraner :Bugar , men tror ni att jag kommer märka av det här :confused: .

Är Husabergaren brutal? Är det därför ni inte rekommenderar den som första hoj? Skulle gärna vilja ha en Husaberg, de verkar vara bra och dom är helt klart grymmast av alla, tycker jag iaf.

Om vi bortser från vad jag vill, vad ska man ha för supermotard att börja med då? :va

Har själv 02:a men bättre lager i motorn är väl inte småpotatis tycker jag...
Visst ska du ha en Husaberg om du vill det, har du kört cross kanske det passar med en sån maskin men som sagt, mkt landsväg så titta på tex Honda XR 650 eller KTM 625 mfl :tummenupp
 
Men vad bra då, husaberg blir det :banana , tack för all informationen :)

// Fredrik
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top