husaberg ägare.

pila

BLÄT!
Gick med
19 Mar 2004
Ort
fba
Hoj
r6 2002
tjena! ska nu utföra min första service på hojen. hur ställer man ventilerna har gjort det 2ggr på bilen.. är det liknande? när jag byter olja är det väl lika bra att byta filter. har inte hunnit skaffa handboken ännu men det är på G.
har bara grejjat med moppar och crossar innan så min kunskap är väldigt bergränsad. hur är det med luftfiltret? det är inoljat ska man tvätta det eller kölpa nytt? hur göra? folk snackar här på forumet om uppgradering till vetilerna? är det något jag borde göra den har rullat ca 150mil. hur får jag den att starta på startmotorn? alltså när den är varm... den vill inte allas men den orkar snurra men verkar inte få riktigt rätta snurren och har provat med hjäpström, från bil. snälla kom med bra tips! har uppkörning snart och det blir panik om den skulle rålka lägga av. får dock igång den iaf men det e trökigt som fasen i ett röd lyse eller nått!
TACK!
 
pila skrev:
tjena! ska nu utföra min första service på hojen. hur ställer man ventilerna har gjort det 2ggr på bilen.. är det liknande? när jag byter olja är det väl lika bra att byta filter. har inte hunnit skaffa handboken ännu men det är på G.
har bara grejjat med moppar och crossar innan så min kunskap är väldigt bergränsad. hur är det med luftfiltret? det är inoljat ska man tvätta det eller kölpa nytt? hur göra? folk snackar här på forumet om uppgradering till vetilerna? är det något jag borde göra den har rullat ca 150mil. hur får jag den att starta på startmotorn? alltså när den är varm... den vill inte allas men den orkar snurra men verkar inte få riktigt rätta snurren och har provat med hjäpström, från bil. snälla kom med bra tips! har uppkörning snart och det blir panik om den skulle rålka lägga av. får dock igång den iaf men det e trökigt som fasen i ett röd lyse eller nått!
TACK!

Search and thou shall find.
Finns ungefär 423 trådar om detta ang just Husaberg. Speciellt ventiljustering. Luftfilter tvättar du med typ diesel eller avfettningsmedel. Kramar ur. Krama ur ytterligare en gång med en trasa virad runt för att suga ur ordentligt och olja in med typ oljan du tömde ur motorn och vrid ur igen...
Startmotor problematiken finns i massor av trådar, plocka bort skiten, det sparar plats och vikt och startar gör den lättare på kick iaf.
Uppgradera till nya vippor och balanslagring är bara aktuellt om hojen är äldre än -03. Även detta finns i massor av trådar...

Daniel
www.supermotard-racing.com
 
OK tnx! tänkte bara på en till sak. när man varavar upp den och det blir sånna där efter smällar ska det vara så eller är det pga att jag inte ställt ventilerna slår eld ibland ur avgas röret.
 
Alla Husaberg 650 smäller mer eller mindre. Kan bli bättre om man byter till större lågfartsmunstycke men risken finns ju då att den blir felbestyckad i övrigt. Är avgassystemet otätt i skarvarna kan man också få detta fenomen. Det är nog bara att leva med smällarna....jag menar.. det låter ju riktigt manligt... :)

Vad beträffar startmotorn så vet jag en som fick sin elstart att fungera bra (på en -02:a) när han bytte startmotor. Dom är tydligen av dålig kvalité och blir utslitna i lagringarna. Dom går inte att reparera sägs det. Han hade samma fenomen som på din dvs den snurrade för sakta.

Jag tror att det är samma startmotor som till Yamaha R6 -99 och Honda CBR 600 RR -03, dom heter i alla fall Mitsuba SM-14 och beteckningen stämmer med dessa modeller. Kanske lättare att få tag i en sån begagnad än om du frågar efter en Husa-startmotor på en skrot.

För övrigt måste ventilspelet och förgasarinställningen vara perfekt och autodekomp-grejen som sitter på kamaxeln får inte vara utnött om du vill att elstarten ska funka bra. Jag håller med ypvs om att det enklaste är att ta bort skiten.
 
Last edited:
hehe

pila skrev:
OK tnx! tänkte bara på en till sak. när man varavar upp den och det blir sånna där efter smällar ska det vara så eller är det pga att jag inte ställt ventilerna slår eld ibland ur avgas röret.

Det är fan coolt :)
 
Runningback skrev:
Det är fan coolt :)


ok men dåså. då e det ingen fara då. tyckte dock att den gick lite ojämt senast jag var ut å övnings körde körde ca ½timme stads körning. den kanske inte gillar så lungn körning? hörde något om att dom blir överhettad!?
skiter nog i det där med startmotor:)
tack för svaren!
 
pila skrev:
ok men dåså. då e det ingen fara då. tyckte dock att den gick lite ojämt senast jag var ut å övnings körde körde ca ½timme stads körning. den kanske inte gillar så lungn körning? hörde något om att dom blir överhettad!?
skiter nog i det där med startmotor:)
tack för svaren!



konstaterat nu... stack ut å övningkörde går ojämt som satan och smäller i avgas röret direkt efter gas på drag och så ska det väl ändå inte vara. stängde av den och tankade och när jag skulle ha igång den tvärvägrade den, slutade med att jag fick rulla. stiftet kol svart. vad är det för fel?
går ojämt, smäller, blå-gul aktigt krök, svart stift.
skulle ställa ventilerna plockade isär tittade plockade ihop. ringer till husaberg imorrn och hör hur jag ska göra, fattar inte hur jag ska lyckas pillra in blad måttet å så. någon som vet någon verkstad i närheten av gävle som reparerar husaberg? :huvet
 
Har ingen aning om vad det kan vara för fel men vill påpeka att Husan inte lämpar sig för övningskörning. Den har lätt att börja koka om den inte får kylning nog och kräver variation i körningen, inga konstanta varvtal osv. pga av smörjningsproblem vid den typen av körning (om jag inte minns fel).

Hoppas det inte är någe avancerat fel!

//@

edit: om du läser instruktionsboken så står det bl.a. att motorn KAN ta allvarlig skada av längre tomgångskörning, har för mig det stog +1min som gräns.

edit: "Never let the engine run for more than one minutewhile stationary it may cause severe mechanical damages"
 
Last edited:
bytte tänstift tvätrtade luftfiltret och stälde om luft skruven lite. nu funkar den fin fint. ska ge mig på en ventil justering i veckan kanske.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top