husa?

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Hur kan det vara så stor skillnad i driftsäkerhet mellan husa 650 å t ex xr650 eller ktm 660? Alltså va är det som skiljer, är husan så pass trimmad eller? Kass kvalitè?

Det är fan inte lätt å välja hoj heller :)
 
Husan väger mindre har mer effekt och är mer kompromisslös. Husan har inga "touring drag". Den bästa källan om Husan är nog folk irl som kör cross/enduro/motard och har eller har haft Husa.
 
Ok men alltså mer effekt det vet ja, så den är mycket mer trimmad än dom renodlade "gatmotarderna" och på så vis mindre driftsäker eller? Jag vill ha en rolig motard å åka, att pula lite å byta olja ofta struntar ja i. Men ja vill veta om man törs dra ett par landsvägs mil eller fram å tebax till jobbet utan att den packar ihop.
 
Klantbo skrev:
Ok men alltså mer effekt det vet ja, så den är mycket mer trimmad än dom renodlade "gatmotarderna" och på så vis mindre driftsäker eller? Jag vill ha en rolig motard å åka, att pula lite å byta olja ofta struntar ja i. Men ja vill veta om man törs dra ett par landsvägs mil eller fram å tebax till jobbet utan att den packar ihop.

Du skall inte ha en Husa, du skall ha en KTM 625:a.
För mer info så anv. sökfunktionen för folk börjar bli bra trötta på att samma frågor kommer upp om och om igen.
 
jo men grejjen är att ja har sökt och läst samma trådar om och om igen men tyckte inte ja fick nå bra svar på de här frågorna därför la ja ett inlägg. En ktm625 kostar ju så mycket för det är väl från 03 dom kom med elstart? Ville ha nått lite billigare å börja med tänkte ja. yamaha tt600r är ju billig å snygg men alla säger ju att den är så förbannat slö :/ Och ja har hittat ett par husor i skapligt pris, men eftersom det verkar vara så taskig driftsäkerhet så är ja lite skeptisk, skruva kan ja det är inte det utan att ja vill ha långfärd och det verkar ju vara omöjligt på dem

Så då undrade ja varför dom är så "känsliga" är det något man kan göra åt med lite moddar? Länken ja fick nu hade ja ärligt inte ens hittat på när ja sökte(jag slö?), så tack för den
 
Far å kolla på en husa då! Jag tycker det går åka "långturer" under 8 mil men det är inte direkt värt pengarna... Jag kör den till å från gokartbanan å dit är det ~3 mil. Så nå omöjligt äre inte, däremot äre inte direkt nån komfort å tala om! Motorn ska väl inte heller gå på samma varvtal som jag förstått det, så jag varierar lite, men de e ju snarare roligare än å ligga å nöta samma varvtal ;) Är det många avtagsvägar så får man ju många bakhjulsåkningar oxo... ;D

Pröva själv är rätt medicin!

*Edit, och vad som skiljer XR650 å husan är några hästar å några kilon... Husan kastar man omkull så att man trillar medans man får jobba lite med XRen (nu är jag en liten klen människa då...). Husan reser sig på minst en växel mer och jag tycker att den är lättare att "känna".
 
Last edited:
Problemet är att ja inte har nå kort än men ja tänkte handla å övningsköra me bekanta som har kort samt köra lite grus i vinter.

Svårt som fan det här, alla hojar verkar ju bra på sitt vis :)
 
Klantbo skrev:
Problemet är att ja inte har nå kort än men ja tänkte handla å övningsköra me bekanta som har kort samt köra lite grus i vinter.

Svårt som fan det här, alla hojar verkar ju bra på sitt vis :)
För fasiken, det är en OFFROADCYKEL ;) Hitta ett bra ställe å provkör utan körkort... :tummenupp Många är villiga att ta med hojjen till närmaste bana eller annat inhängnat område...
 
fy fan de e bara å åk utan kort :) jag å en polare vi åkte över 10mil med våra husaberg hojar.. dock så såg vi till att ta den kringelikrokigaste vägen å det var inga som hällst problem, så länge man varierar varvtalet på sådan väg som är spikrak lite för länge..
 
Klantbo skrev:
jo men grejjen är att ja har sökt och läst samma trådar om och om igen men tyckte inte ja fick nå bra svar på de här frågorna därför la ja ett inlägg. En ktm625 kostar ju så mycket för det är väl från 03 dom kom med elstart? Ville ha nått lite billigare å börja med tänkte ja. yamaha tt600r är ju billig å snygg men alla säger ju att den är så förbannat slö :/ Och ja har hittat ett par husor i skapligt pris, men eftersom det verkar vara så taskig driftsäkerhet så är ja lite skeptisk, skruva kan ja det är inte det utan att ja vill ha långfärd och det verkar ju vara omöjligt på dem

Så då undrade ja varför dom är så "känsliga" är det något man kan göra åt med lite moddar? Länken ja fick nu hade ja ärligt inte ens hittat på när ja sökte(jag slö?), så tack för den


Varför kräver du att KTM'en skall ha elstart när dom billiga Husorna du funderar över egentligen inte har det ? Då kan du ju lika gärna lägga till en äldre 620/625 på undersökningslistan.

Jag tycker du måste börja med att bestämma dig för hur du vill köra. Visst går det att 'toura' på en Qvarna/Husa/525'a men.... obekvämt är det (det är väl inte för inte känd Husa döptes till 'Stringtrosan'). Jag har själv provat att köra en lite längre sträcka med en 525'a. Babianarsle säger jag bara. Träffade även en snubbe som köpt en Husa för att ha kul med både på landsvägen, på banan och i grusgropen; han sålde den efter 3 mil landsväg, stod inte ut. Jag har en känsla av att man nog måste ha lite av fakir i sig för att välja en Qvarna/Husa/525'a för den typen av körning. Och sen som du själv läst dig till så kräver dom ju service, det är ju racers vi snackar om här.

Felet jag tycker man gör i alla dom här eländiga hojjämförelsetrådarna är att man jämför Qvarna/Husa/CRF/YZ/etc med XR/625/640/660/Duke/etc, det är ju två olika släkten av hojar. Jämför hellre Qvarna med Husa med CRF med 450/525 med.... d.v.s. racehojar med racehojar. Ta sen och jämför XR med 625 med 640 med 660 med Duke med ...., d.v.s. hojar som tål lite mer men som kanske kan lite mindre. Om man är osäker på hur man skall klassa en hoj, mät sadelbredden.

Jag resonerade som så att i och med att jag kommer att pendla till och från jobbet varje dag året runt (så länge det inte är snö och is) och att jag dessutom gillar att ge mig ut på slingriga småvägar för ordentliga turer så blev det inte så mycket kvar att välja på. När jag sen la till elstart på min kravlista så vart den ännu kortare. Då man sen la till att möjligeten att lägga på 18/21 måste finnas och att den skall vara racigast möjligt under ovanstående förutsättningar så fanns det bara en kvar.

Så, sätt dig ner i lugn och ro. Fundera över vad du vill få ut av livet. Läs alla upptänkliga forum. Kolla över din ekonomiska situation. Studera köp/sälj-siter. Till slut kommer du att komma fram till att du troligen bara har en eller två hojar att välja på. För jag tror att skillnaden i kvalité mellan olika hojar/märken egentligen inte är så stor utan att i stort sett allt hänger på skötsel/vård. Älskad hoj = glad hoj => vill transportera dig länge utan bekymmer.
 
qvarna är som det tidigare har förklarats både driftsäker ock kul
skaffar du 510smr så blir du inte missnöjd det e mer pullver än 525 hur det står sig mot husa vet jag ej. Men du slipper skruva o så ser den fn så mycket snyggare ut och det är ju viktigt
 
Vart skaffar man en SMR510 då?
Har de kommit över huvud taget ?

Husqvarna's olika siter visar ju bara 450, 570, 610 och 630 :va

jra_racing skrev:
qvarna är som det tidigare har förklarats både driftsäker ock kul
skaffar du 510smr så blir du inte missnöjd det e mer pullver än 525 hur det står sig mot husa vet jag ej. Men du slipper skruva o så ser den fn så mycket snyggare ut och det är ju viktigt
 
Ja har ju funderat mest på ktm 625/640 men ville ju ha tanken öppen för fler förslag, så kul man kan ungefär, det ja oroar mig för är att ktm:n blir för tung i skogen, är det helt obefogat eller? Ja har kört 250 tidigare så det är väl ungefär den enda vanan ja har.

Kikade på en 640 idag å den känns som en duke utan stora lampan tycker ja.
 
jra_racing skrev:
skaffar du 510smr så blir du inte missnöjd det e mer pullver än 525
är du verkligen allvarlig nu :confused: 510 smr mer pulver än KTM 525 :va
det där har du nog fått om bakfoten lite. skiljer nog minst 10 hk, 15 nm o 20kg till 525:ans fördel :7peta om du nu verkligen menar just 510...

stor credit till SPIDER för att han fortfarande orkar svara på dessa jämförelsetrådar. och gör det på ett förträffligt och mycket uttömmande sätt. :tummenupp

lycka till med ditt köp klantbo, skit i elstarten, inge svårt att kicka o på de tidiga husorna -01 till -03 funkar de enbart då hojen är HELT perfekt inställd o det är varmt o gosigt ute
625 är som tidigare nämnts ett hett tips till dig :kär
//m
 
mindraper skrev:
är du verkligen allvarlig nu :confused: 510 smr mer pulver än KTM 525 :va
det där har du nog fått om bakfoten lite. skiljer nog minst 10 hk, 15 nm o 20kg till 525:ans fördel :7peta om du nu verkligen menar just 510...

//m

Vart har du sett dessa siffror?
Spekulationer kanske? :rolleyes: :huvet
Provkör gärna båda innan uttal.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top