Husa servicebok och "Husaägare service" ?

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
Husaberg 650
Greetings, har läst att folk som äger Husaberg byter olja ~5-10 timme och ställer ventiler ~15-30 timmar, men i service handboken som jag har står det att man ska byta olja + oljefilter var 5:e timme och ställa ventiler efter ca 10 timmar! :confused:

Snart dags för mig att byta lite olja å grejer nämligen så vill veta vad man ska gå efter, boken eller de som folk här på sporthoj säger, så de känns som att de inte e så viktigt att vara "exakt" ?

Tacksam för svar :)

Last edited:
Jag byter olja var 5:e timme och ventilerna ställs när den blir lite svårstartad.
Resten följer jag serviceschemat.

Greetings, har läst att folk som äger Husaberg byter olja ~5-10 timme och ställer ventiler ~15-30 timmar, men i service handboken som jag har står det att man ska byta olja + oljefilter var 5:e timme och ställa ventiler efter ca 10 timmar! :confused:

Snart dags för mig att byta lite olja å grejer nämligen så vill veta vad man ska gå efter, boken eller de som folk här på sporthoj säger, så de känns som att de inte e så viktigt att vara "exakt" ?

Första gången ja ska byta olja osv. på den, å vill inte att de ska hända nåt me den eller liknande för har fortfarande ett lån å betala på den :)

Boken säger exakt det du skriver, dock så har de givetvis god säkerhetsmarginal. Dock tror jag att om man verkligen kör race med hojjen ska man följa boken så gott man kan. Jag byter olja var 10:e timme, och har inte haft några problem alls. Var dock noga med att du häller på rätt mängd med olja, så du inte gör det klassiska att hälla på för mkt, då kan det ryka och stänka lite :)

Men gör som du vill :tungan

Var noga med oljebyterna, dra inte ut dom till mer än 10 timmar. Hojen slits bra mer med skitig olja (ganska logiskt) så det är ju bra mycket värre slitage vid 8-9 timmar än vid 4-5. Har dock lyckats köra 10 timmar och haft jättefin olja vid byte men även 2-3 timmar med svart olja. Byt olja som sagt regelbundet men ventiljusteringen kan du ta lite när du känner att du har behov för det. När hojen blir svårstartad eller börjar ticka lite för mycket. Själv mäter jag spelet med bladmått var 20e timme och behöver inte alltid ställa.

Var noga med oljebyterna, dra inte ut dom till mer än 10 timmar. Hojen slits bra mer med skitig olja (ganska logiskt) så det är ju bra mycket värre slitage vid 8-9 timmar än vid 4-5. Har dock lyckats köra 10 timmar och haft jättefin olja vid byte men även 2-3 timmar med svart olja. Byt olja som sagt regelbundet men ventiljusteringen kan du ta lite när du känner att du har behov för det. När hojen blir svårstartad eller börjar ticka lite för mycket. Själv mäter jag spelet med bladmått var 20e timme och behöver inte alltid ställa.

vilket bladmått använder du?

Det är lite skillnad på nyare husa och äldre. Dom nyare står det i serviceboken att man ska byta olja vid 15h.
På dom äldre är det mindre än 15h.

Det är lite skillnad på nyare husa och äldre. Dom nyare står det i serviceboken att man ska byta olja vid 15h.
På dom äldre är det mindre än 15h.

Stämmer mycket väl. De är dock de gamla hojarna som diskuteras här, i detta fallet en 02a om jag läst rätt. :tummenupp

vilket bladmått använder du?

Är säkert olika för årsmodell och kubikstorlek men till min bergare är det 0,10mm på både utblås och insug. Är nästan helt 100 men har inte bytt bladmått på så pass länge så jag kan ha fel. Men i vilket fall tror jag det är ett annat mått till din 650. Kika i manualen annars där står det nog mer exakt. :tummenupp

Last edited:
Okej tack då vet jag :)

Stämmer mycket väl. De är dock de gamla hojarna som diskuteras här, i detta fallet en 02a om jag läst rätt. :tummenupp
Yes det är en -02a :tungan

Är säkert olika för årsmodell och kubikstorlek men till min bergare är det 0,10mm på både utblås och insug. Är nästan helt 100 men har inte bytt bladmått på så pass länge så jag kan ha fel. Men i vilket fall tror jag det är ett annat mått till din 650. Kika i manualen annars där står det nog mer exakt. :tummenupp

Ja får nog ta å kika lite där :tummenupp ska bara ta å lära mig lite mer engelska först :D

Last edited:
Varför skulle 501,550 och 650 ha olika ventilspel,det är ju exakt samma topp?
400 toppen har däremot avgasventilerna lite tätare ihop,men den har ändå samma ventilspel.

2001-2003 är det 0,10 mm i ventilspel.(1/8 varv utbackad justerskruv)
2004- är det 0,12.(1/6 varv utbackad justerskruv).

400 toppen har däremot avgasventilerna lite tätare ihop,men den har ändå samma ventilspel.

Då var det mer beroende av årsmodell än av kubikstorleken då. Alltid lär man sig något. :tummenupp

Du gör mej förvirrad med alla siffror :jisses :D

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...