Husa på bakan = ras?

Dezeo

When in doubt, throttle out.
Gick med
24 May 2009
Ort
Gbg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro - 17 & Triumph Bobberville -66
Snacka med en polare som hade gått någon kurs om ämnet..

han hävdar iaf att husan kan skära efter en längre sträcka på bakan (3km).
då ska tydligen all olja rinna bort från roterande delar och inte längre smörja motorn..

asså, visst det låter rätt troligt att all oljan lägger sig lite fel och så, men att den ska skära tycker jag låter knepigt :S

Kan någon bekräfta detta?

Mvh Zeo
 
Oljepumpen suger luft och då tappar man trycket och smörjningen går åt helvete....

Vanligen rasar det inte direkt men du får ett abnormalt stort slitage....
 
Jag har oxå hört detta,men de e värre på äldre modeller!! På de nyare har de ändrat på oljepumpen (sänkt) så att den lättare får smörjning!!:yoparty
 
Är väll ett allmänt känt fenomen att man inte skall köra längre sträckor på bakhjulet på husan pga av smörjningen?
 
Gäller inte bara husan. Ingen motorcykel mår bra av längre sträckor på slangen då smörjningen som sagt blir lite taskig. även på sporthojarna..
dock kanske husan är lite extra känslig, inget jag är säker på
 
Det är sant. Fram till årsm 06 tror jag det var, då blev det bättre. :yoparty
 
Och vad skulle ha ändrats nollsex då?:confused:




Motorerna är i princip identiska från 04-08.

Vad jag har hört så skulle det ha skett nån ändring smörj mässigt år 2005 eller 2006.

Men du av alla borde ju veta. så jag tar tillbaka mitt påstående:)
 
Vad jag har hört så skulle det ha skett nån ändring smörj mässigt år 2005 eller 2006.

Men du av alla borde ju veta. så jag tar tillbaka mitt påstående:)

Nollfem tillkom ett munstycke som spolar under kolven,men om oljepumpen suger luft så gör det nog inte så mycket nytta.....

Jag fattar inte heller varför man envisas med att köpa en racer bara för att köra flera kilometer på bakhjulet?
Är det körglädje? Jag tycker det är betydligt roligare att smiska bana.Annars kan man väl lika gärna köpa en enhjulig cykel och börja på cirkus?:va


Men det är vad jag tycker,andra för väl göra som de vill.:krama
 
Är det inte så att de bara hade stänksmörjning av toppen förut?
Dvs. att den enda smörjning som kom upp dit kom via kamkedjan. Kedjan badar i olja och när den roterar så drar den med olja upp som sedan "släpper" när kedjan vänder i toppen.

Så har jag förstått iaf, och att det är där problemet till största del ligger. På de nyare modellerna kör de väl dubbla oljepumpar (som på tex. KTM 525) där ena pumpar direkt upp till toppen vilket ska minska risken för haveri betydligt.

Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Är det inte så att de bara hade stänksmörjning av toppen förut?
Dvs. att den enda smörjning som kom upp dit kom via kamkedjan. Kedjan badar i olja och när den roterar så drar den med olja upp som sedan "släpper" när kedjan vänder i toppen.

Så har jag förstått iaf, och att det är där problemet till största del ligger. På de nyare modellerna kör de väl dubbla oljepumpar (som på tex. KTM 525) där ena pumpar direkt upp till toppen vilket ska minska risken för haveri betydligt.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Ja,du har fel.

01-03 hade trycksmörjning till vipporna.04-08 har det inte.
Husaberg har bara en oljepump.
KTM525 har två oljepumpar,men den ena pumpen suger oljan från vevhuset och tömmer den i växellådan,den andra pumpen trycker ojan till sina smörjställen.

Husaberg har en backventil mellan vevhus och växellåda.När kolven går nedåt skapar den ett övertryck i vevhuset och då öppnar backventilen och oljan trycks ut till växellådan.När kolven går upp stänger backventilen och det bildas undertryck i vevhuset.Oljepumpen trycker olja till vevaxel och eventuellt oljemunstycke i vevhuset (endast 05-08).Trycker olja till vipporna (01-03).
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top