husa motorn rasade lite!

paerre89

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
929a Gul och fin.
hej på er =)..

Jag varvade ur 650n på bakhjulet rätt hårt (ingen lång sträcka) Å sen så va motorn stendöd i nästa korsning där ja la ner den. Kompet betedde sig lite konstigt när ja kickade så ja plockade bort toppen och fann en trasig ventilfjäder. Å så kollade jag i cylindern och när man drar med fingret så känner man en liten repa i cylinderväggen... Ja funderar dels på om ja ska köpa alla 4 fjädrar nya eller om det duger med å ba byta den trasiga? Å så e ja lite orolig för den där repan. låta den va elelr plocka isärmotnr helt å kolla hur kolven är ? vore jobbitt å skära:brinnerup

Borra alternativt byta foder samt skaffa en ny kolv om den också vart skadad samt byta alla ventilfjädrar om ventilerna och styrningarna klarat sig. -Allt annat verkar dumsnålt om du frågar mig!

Borra alternativt byta foder samt skaffa en ny kolv om den också vart skadad samt byta alla ventilfjädrar om ventilerna och styrningarna klarat sig. -Allt annat verkar dumsnålt om du frågar mig!

Kanske inte behöver borra eller fodra om för en repa om den inte är så djup, själv har jag en liiiten repa, det funkar klockrent. Borra om för minsta lilla är tvärtemot dumsnålt, vad det nu heter... slöseri?
Men ta isär å kolla borda man väl göra...

Om en fjäder gått av så är nog de andra inte så pigga heller så de
kan nog behöva bytas.

Om det är några grader som sticker ut från repan så bör de honas bort.
Om cylindern inte är sliten eller skadad på annat sätt så känns inte borrning/omfodring nödvändig.

Att sätta ihop utan att kolla hur kolv och ringar mår känns riskfyllt,
det finns risk att de kan ha skadats.

Lycka till!

Mvh,
Ingvar

Byt alla fjädrar och besikta den ventil som fjädern small på extra noga! Repan du ser är nog bara vanlig bakhjulsåkarrepa Alla husaberg standard:D Dom brukar man få när man ligger på bakhjulet längre sträckor och speciellt med för låg oljenivå!!!!:gnissla
Problemet är nu att du får riva isär hela motorn för att kolla kolv o foder (sämsta med husaberg)

Fuskvers är att känna med fingret om repan har utstickande vassheter.......Och har den det så kan du slipa bort dom med ett våtslippapper fastlimmat på ett finger eller dyrligt .. 400 grovlek blir bra och slipa endast tvärsgående och så begränsat som bara går just på skadan.

Kolla extra noga om du ser aluminiumkläggrester på foderytan,,,,,,,,,då har kolven skurit värre och du måste riva!

Bara att välja :rolleyes:

tack tack :D bakhjulsrepa låter torligt när man tänker efter :P blir till å beställa nya fjädrar på momangen.. och slipa lite på repan. riva motorn tror jag nog inte behövs efter det jag hört av er. tack för hjälpen !

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back