Husa meckning!

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
Så inspekterat hojjen lite nogrannare idag.

Hittade några saker att anmärka på

1. Båda packboxarna till framgaffeln läcker, högra lite och vänstra som ett såll.
Behövs det specialverktyg för att byta oljan och packboxarna?

2. Bakstöddämparen läcker lite olja,
Vad kan man göra åt det? Lämna in eller är det något större lurt när en hojj på 30-35h läcker olja i bakdämpen?

3. Packboxen vid växelpetan läcker, eller så var det vid hela motorsidan. Vad kostar det?

4. Stopklacken till kicken är hel kass och den kicken vinklas ut när man kör.
Något som kostar eller är det bara något enkelt man kan fixa? Har ingen direkt lust att spärra den med en gummisnodd.

5. Något på den tickar ikapp med farten :confused:
Någon som vet vad det kan vara?

6. Hastighetsmätaren funkade inte, kan vara så att den gick sönder när de konverterade den från enduro till motard igår. Vad kostar en ny om det är piggarna som är trasiga eller kan det vara hela huset som är trasigt?



Annars så gick den bra, inga missljud i motorn alls.
 
Hej, tänkte svara så gott jag kan :)

1: Det behövs specialverktyg till framgafflen..Och packboxar kostar cirka 220kr till båda gaffelbenen.

2:Verkar ju lite skumt att den redan läcker olja i bakdämparen, men den går ju att skicka iväg på renovering..vet inget pris men det är nog inte jätte billigt..

3:Packboxen till växel axlen är inte dyr max en hundring, likaså motorkåps pakningen.Lätt o byta!

4:Stoppgummit till kicken är lätt o byta lär ju inte kosta mer än nån tjuolapp..

5:Om ticket kommer ifrån toppen så kanske det räcker med att ställa ventilerna, i värsta fall så kanske vipporna är slut och dom kostar ca 1500kr, har han kört länge med dåliga vipplager så kan även kamaxlen vara slut=1200kr till ungefär.

6:Hastighetsmätaren kostar ny ca 1000kr,mätarvajern 250kr..

MvH Johnny
 
Last edited:
Bula Motard skrev:
Hej, tänkte svara så gott jag kan :)

1: Det behövs inga specialverktyg till framgafflen..Och packboxar kostar cirka 220kr till båda gaffelbenen.

2:Verkar ju lite skumt att den redan läcker olja i bakdämparen, men den går ju att skicka iväg på renovering..vet inget pris men det är nog inte jätte billigt..

3:Packboxen till växel axlen är inte dyr max en hundring, likaså motorkåps pakningen.Lätt o byta!

4:Stoppgummit till kicken är lätt o byta lär ju inte kosta mer än nån tjuolapp..

5:Om ticket kommer ifrån toppen så kanske det räcker med att ställa ventilerna, i värsta fall så kanske vipporna är slut och dom kostar ca 1500kr, har han kört länge med dåliga vipplager så kan även kamaxlen vara slut=1200kr till ungefär.

6:Hastighetsmätaren kostar ny ca 1000kr,mätarvajern 250kr..

MvH Johnny




Ah tackar, fick 2305:- i pris från karlströms för en komplett satts med vippor.

Vet inte riktigt vartifrån det tickande ljudet kommer, men när man står still och varvar hörs det inget alls, bara under färd.
 
Carpe me skrev:
Vet inte riktigt vartifrån det tickande ljudet kommer, men när man står still och varvar hörs det inget alls, bara under färd.

Kedjan eller kicken kanske?
Min kick skramlar lite när jag kör eftersom den inte stannar kvar på sin plats. :gnissla
 
Carpe me skrev:
2. Bakstöddämparen läcker lite olja,
Vad kan man göra åt det? Lämna in eller är det något större lurt när en hojj på 30-35h läcker olja i bakdämpen?
Den kanske gått betydligt mer än 35h :7peta Men hursomhelst brukar det inte vara alltför dyrt att serva dämparen(tätningar,olja,gas).Under 1000:- borde du klara dig på om det inte är några skador på kolvstången osv.
 
Busaberg skrev:
Den kanske gått betydligt mer än 35h :7peta Men hursomhelst brukar det inte vara alltför dyrt att serva dämparen(tätningar,olja,gas).Under 1000:- borde du klara dig på om det inte är några skador på kolvstången osv.

Kan hända att den faktiskt har gjort det :7peta. Men i sånna fall var den fin för många mer timmar. Är mest osäker tack vare det dära "tickandet".

Skulle ju kunna vara så enkelt att det är hastighetsmätarwiren som slog mot gaffelbensskyddet... Men men,
 
Är det inga missljud när du står still och torrvarvar lär det inte vara nåt allvarligt.Ang. vippor kan du sätta i nya rullar i -02 vipporna så länge om du inte har lust att köpa nya -03 vippor direkt.Kostar ca 400:- för båda.Men kör inte mer än max 50h mellan bytena isåfall.
 
Busaberg skrev:
Är det inga missljud när du står still och torrvarvar lär det inte vara nåt allvarligt.Ang. vippor kan du sätta i nya rullar i -02 vipporna så länge om du inte har lust att köpa nya -03 vippor direkt.Kostar ca 400:- för båda.Men kör inte mer än max 50h mellan bytena isåfall.


Aha, antog det. Hade tänkt att byta ut till 03 vipporna snarast faktiskt.
Medföljer dock en extra uppsättning 02 vippor till den tydligen.


400 för nya lager eller för vipporna? Menar du vipporna så får du säga vart dom var så billiga :)
 
400:- är för lagren.Men om du får med extra -02 vippor,har inte nuvarande ägare bytt till dom nyare då? Varför skaffa nya vippor av samma modell :va
03 när jag köpte vippor till min förra 400 kostade dom 720:- paret(kompletta) :)
 
Busaberg skrev:
400:- är för lagren.Men om du får med extra -02 vippor,har inte nuvarande ägare bytt till dom nyare då? Varför skaffa nya vippor av samma modell :va
03 när jag köpte vippor till min förra 400 kostade dom 720:- paret(kompletta) :)


Jaha, glädjedödare :4skrika. Precis vad han inte har gjort, förstår inte varför han har köpt nya 02 delar faktiskt. men det är ju bara att tacka och ta emot.
Hur långt håller 02 lagrena + vipparmarna egentligen?

Vissa har det bra, jag fick priset "2305:-" för allt :brinnerup
 
Tja! du kan ju försöka rensa o göra rent skrapringara o packboxarna i framgaffeln med tunt bladmått!! de räcker att de e ett gruskorn mellan packboxen så brukar de läcka olja... prova me de så blir de nog bra!!
:tummenupp
 
Morphed skrev:
Tja! du kan ju försöka rensa o göra rent skrapringara o packboxarna i framgaffeln med tunt bladmått!! de räcker att de e ett gruskorn mellan packboxen så brukar de läcka olja... prova me de så blir de nog bra!!
:tummenupp

Saken är den att den inte är min riktigt än. Samlar bara lite fakta så att hojjen tappar lite värde :). Fasen vad fint den lät i övrigt. Små fåglarna skrämdes iväg när man släpte på gasen och motorbromsade :rofl
 
Var inget fel alls på hastighetsmätaren, satt bara fel vinkelväxel på. Den rätta ligger här bredvid mig nu.


:banana
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top