husa jäveln ledbanden av i foten

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
köpte en husa 650 03 förra söndagen taskigt väder o mkt jobb denna veckan så det blev inget åka alls,så äntiligen skulle jag ut köra i fredagskväll en sväng startade inte på elstarten som man läst om så jag kickade o kickade,har inte haft några kickproblem med andra hojjar jag haft men den jäääääv.

så jag kickade till utav bara helv hela vägen ner o fick ett ordentligt bakslag kunde knappt ta mig tillbaka till huset ont ont ont,åkte till sjukhuset röntgade spickor i foten o ledbanden av på insidan av högerfoten det gör så ont !!! alltså ska man inte kunna få igång den på elstarten !!!!!

tipsa mig gärna håna mig stånga mig gööööööööör något vill gärna veta

mvh peterpain

peterpain skrev:
hej
köpte en husa 650 03 förra söndagen taskigt väder o mkt jobb denna veckan så det blev inget åka alls,så äntiligen skulle jag ut köra i fredagskväll en sväng startade inte på elstarten som man läst om så jag kickade o kickade,har inte haft några kickproblem med andra hojjar jag haft men den jäääääv.

så jag kickade till utav bara helv hela vägen ner o fick ett ordentligt bakslag kunde knappt ta mig tillbaka till huset ont ont ont,åkte till sjukhuset röntgade spickor i foten o ledbanden av på insidan av högerfoten det gör så ont !!! alltså ska man inte kunna få igång den på elstarten !!!!!

tipsa mig gärna håna mig stånga mig gööööööööör något vill gärna veta

mvh peterpain

taskigt, känner några som har gjort samma sak.. så du e inte ensam iaf.. :D
hade du bara vanliga skor på dig eller´?

jajamen vanliga dojor skulle ( bara) du vet !! o tack för tipsen

Jag förstår inte hur detta kan hända? Jag har fått bakslag, avgassmällar å allt möjligt när min moppe grinat å inte velat starta men det har aldrig gjort speciellt ont! Mest blåmärken under foten då, från allt kickande... Har jag haft tur eller har jag upplevt det å inte fått samma smäll?

nu har jag gett mig fan på att den ska gå att starta på elstarten,större batteri skrev någon här hur gör man jag behöver tips tack

peterpain skrev:
nu har jag gett mig fan på att den ska gå att starta på elstarten,större batteri skrev någon här hur gör man jag behöver tips tack

Det är helt kört, oavsett hur stort batteri du skaffar. Det enda du kommer åstadkomma är en bränd startmotor. RTFM (read the fucking manual). Där står det att elstarten endast är till för start av varm motor.

Använd stövlar nästa gång. Jag fick också bakslag i helgen men jag slant samtidigt så jag klarade foten. Efter det tog jag på stövlarna och sparkade liv i helvetet! Victory!

/HW

Först vill jag håna dig lite, så kan det gå när inte stöveln är på.
Ovan att kicka med vänstern eller?
Min egen Husa startar lätt och fint, efter att ha stått i tre mån så behövs aldrig fler än 4 kickningar(teknik, hojkännedom?).
När man köper ett nytt fordon så tar det ett tag och lära sig starttekniken, bara att lära sig, lättast genom upprepade försök.
Om du vill kan jag svänga om dig och känna på kicken lite, såg att du bor i Göteborg,

//John

johngbg skrev:
Först vill jag håna dig lite, så kan det gå när inte stöveln är på.
Ovan att kicka med vänstern eller?
Min egen Husa startar lätt och fint, efter att ha stått i tre mån så behövs aldrig fler än 4 kickningar(teknik, hojkännedom?).
När man köper ett nytt fordon så tar det ett tag och lära sig starttekniken, bara att lära sig, lättast genom upprepade försök.
Om du vill kan jag svänga om dig och känna på kicken lite, såg att du bor i Göteborg,

//John

Som sagt; teknik är väl runt 95%, kraft 5%.
Tråkigt med foten, hoppas den läker snabbt!
Min gamla hoj gick kicka från vilket läge som helst, den nya måste jag vara i exakt rätt läge för att den ska starta, och då behövs nästan ingen kraft alls.
Trist att det blev blodsvite, snacka med en polare som vänsterkickat Husor förr, sen är det nemas problemas.

Kanske dags att ställa om tändningen lite till ett "snällare" läge :) Jag hade ruggiga bakslag i min hoj efter trim, men justerade om tändningen och har sedan dess aldrig haft bakslag. Men storstövlarna på varje gång! Det kan ju hända att det slår bakut...

Eller så byter man till ett programerbart tändsystem, där man kan ställa förtändningen till i det närmaste noll vid lågvarv. Tändkurvan är säkerligen inte optimerad.

En liten följdfråga? Om man nu skulle ha svårt att starta hojen (jag har större batteri under sadeln och startar ALLTID på knappen) är det HI eller LO tändningen ska stå på? Då med det gamla tändsystemet givetvis.
tänkte på det när det stog så nära noll så möjligt.....?

Du är inte ensam om att ha problem med husan kan jag säga! Tror nog de flesta haft problem att kicka igång rovan i början. Jag tyckte det var jobbigt som FAAN i början (första dagarna), men nu går den igång på första kicken om den är varm och två/tre kickar om den är helt kall. Se till o ha stövlarna på när du kickar bara så ska det inte vara några problem.
Om den tjurar så är det bara att samla lite kraft, och ge sig faan på att den SKA igång.

It´s all in the mind.

Och det där skitsnacket om att du borde sälja, strunta i det.
Se till o spraya med 5-56 vid statorn när du tvättat den bara så håller det. Och såklart, byt olja, filter och kör med fräscha luftfilter. Allt det där står i manualen.

Husaberg kommer alltid vara mer :yoparty än honda och övriga japaner nånsin kommer bli. :pannkyss

De flesta får lite ont när de lär sig att man inte ska ens fundera på att kicka Husa utan kängor, otur att det skulle gå så illa för dig.

Kickade 30 min första gångerna (aldrig kickat MC förut) men efter ett par veckor går det på 1-2 kickar varje gång.

Det går att modifiera startmotorn. Man lägger brickor så stratorn kommer längre ut har jag för mig. Står på www.karlstrommotor.se eller www.EMX.se Sedan är ju dom väldigt känsliga på ventilspelet är det lite tajt eller stort så blir det knas med knappstarten

Hemskesven skrev:
En liten följdfråga? Om man nu skulle ha svårt att starta hojen (jag har större batteri under sadeln och startar ALLTID på knappen) är det HI eller LO tändningen ska stå på? Då med det gamla tändsystemet givetvis.
tänkte på det när det stog så nära noll så möjligt.....?
Spelar ingen roll om knappen står på HI eller LO.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti