husa FE vs FS

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Husabusaberg
går i smtankar och undrar vad de är som skiljer dessa två modeller åt (fs650e och fe650e). har listat ut :rolleyes: att iaf fjädring inte är samma. Är det någon som har erfarenhet av att styva till FEn? går de o få den så hård i fjädring som man kan önska för att nyttja den som motard? vad mer ska man tänka på? vilken årsmodell är att föredra osv..? va snälla o kom me tips nu så får ni över en till, till denhär delen av SH :näsblod

Min FE är styvad i dämpningen med anledning till att kunna köra mer crossbana. Det som är fixat i framgaffeln är mer olja och starkare fjädrar om jag förstått det rätt. Bak är det enbart starkare fjäder. Det gör en hel del men blir fortfarande inte som dämpningen på FCn.
Köper du en FE får du ju inte SM fäljar heller så valet borde inte vara så svårt.

eppe skrev:
går i smtankar och undrar vad de är som skiljer dessa två modeller åt (fs650e och fe650e). har listat ut :rolleyes: att iaf fjädring inte är samma. Är det någon som har erfarenhet av att styva till FEn? går de o få den så hård i fjädring som man kan önska för att nyttja den som motard? vad mer ska man tänka på? vilken årsmodell är att föredra osv..? va snälla o kom me tips nu så får ni över en till, till denhär delen av SH :näsblod

en ny 06a skulle jag rekomendera.... :tummenupp

Det som skiljer är hjul, frambroms, framskärm, fjädring. Allt annat är samma.

Om du inte kört SM förut så kommer du inte besväras så mycket av FE-fjädringen om du är villig att skruva lite på den (fjädringen) mellan disciplinerna. På samma sätt kommer en FS funka hyfsat för dig även i skogen om du inte är avancerad enduroförare. Helt enkelt väljer du den hoj som passar din huvudinriktning bäst. Jag kör FS för jag kör mest tid och mest avancerat på motardbanan. Min begränsade endurotalang klarar sig med FS-fjädring även i skogen även om jag nu vill ersätta min FS650 -04 med en FE450.

Grundregeln är att köpa en så ny som möjligt.
Till och med 2000 är 600cc störst, 2001 kom 650n. 2000 har gamla motorgenerationen i nya chassit och är ett bra budgetval. 2003 var lite mer färdig än 2001/2002 som de flesta redan bytt balansviktslager och vipparmslager på till starkare varianter. 2004(;)) kom ny förgasare och nytt tändsystem som jag vill rekomendera.

Last edited:
Supermoto skrev:
Det som skiljer är hjul, frambroms, framskärm, fjädring. Allt annat är samma.

Om du inte kört SM förut så kommer du inte besväras så mycket av FE-fjädringen om du är villig att skruva lite på den (fjädringen) mellan disciplinerna. På samma sätt kommer en FS funka hyfsat för dig även i skogen om du inte är avancerad enduroförare. Helt enkelt väljer du den hoj som passar din huvudinriktning bäst. Jag kör FS för jag kör mest tid och mest avancerat på motardbanan. Min begränsade endurotalang klarar sig med FS-fjädring även i skogen även om jag nu vill ersätta min FS650 -04 med en FE450.

Grundregeln är att köpa en så ny som möjligt.
Till och med 2000 är 600cc störst, 2001 kom 650n. 2000 har gamla motorgenerationen i nya chassit och är ett bra budgetval. 2003 var lite mer färdig än 2001/2002 som de flesta redan bytt balansviktslager och vipparmslager på till starkare varianter. 2004(;)) kom ny förgasare och nytt tändsystem som jag vill rekomendera.
Kan det inte hända att det skiljer på förgasarstorlekarna lite mellan FE och FC också.

philsson skrev:
Kan det inte hända att det skiljer på förgasarstorlekarna lite mellan FE och FC också.
NIX.
Inte de åren jag har (nån slags) koll på iaf ;)
Däremot skiljer sig FE/FS mot FC och naturligtvis mellan de olika motorstorlekarna.

Edit: såklart skiljer sig FE mot FC, jag läste fel pga att usprungliga frågan inte gällde FC-modellerna

Last edited:
Supermoto skrev:
NIX.
Inte de åren jag har (nån slags) koll på iaf ;)
Däremot skiljer sig FE/FS mot FC och naturligtvis mellan de olika motorstorlekarna.
Men 501an är identisk i motor FE som FC.

philsson skrev:
Men 501an är identisk i motor FE som FC.
Så kan du aldrig säga eftersom det skiljer mellan de årsmodeller som finns. Såg nu att jag läste fel vad du skrev. Du blandade in FC som aldrig var aktuell. Det skiljer inget mellan FE och FS (om vi inte blandar in FSc-modellerna) som jag sa. Förutom mellan de olika motorstorlekarna.

Oavsett vilket så var svaret på eppe's fråga korrekt. Han undrade vad som skilde mellan FE och FS. Om det sitter en Delorto 38 / 40 eller en Keihin 39 / 41 eller vad fanken som helst så spelar nog inte det nån roll för vilken hoj han köper? Korrekt?
Fast på sätt och vis har jag fel eftersom det är betydligt mer intressant om det sitter en Keihin eller med en Delorto jämfört med om det är en 38mm eller en 40mm. IMHO

Nu har det säkert smugit sig in nåt fel här men det jag på nåt vis försöker komma fram till är att man kan aldrig svara EXAKT på en sån fråga utan ALL bakgrundinfo eftersom det som sagt skiljer avsevärt mellan årsmodellerna bl.a.

En får tacka grabbs :Bugar framförallt Supermoto för dom uttömande svaren... ni får ta vinka med valfritt hjul om vi möts i sommar :tummenupp

four stroke force here i come :4skrika

Kör FE med motardkit. Fjädringen är inget problem, bara att styva upp den lite, har ett steg hårdare fjädrar i fram, bak har jag aldrigt brytt mig om att ändra. Fjädringsvägen är ju lite längre också, men jagar man inte tiondelar gör det inget heller. Är nog värre att köra FS i skogen än FE på gatan. Är inget tändningslås på FE (04:a iallafall) så man bör inte lämna den olåst alltför länge.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back