Husa el. Qvarna ?

supa_krull

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
Yamaha YZ 250
Har tittat på både Husqvarna samt Husaberg men vilka av dessa svenska skönheter är bäst, kvalite,effektmässigt osv ?

Husqvarna 570 o Husaberg 650 verkar vara heta kandidater? :banana

Mvh Daniel.

Min uppfattning är nog att qvarna är en bra cykel som inte behöver lika mycket omsorg som en husa dessutom är qvarnan snyggare. Finns en kille som säljer en qvarna 570 rr på forumet och köper du en sån så har du nog mer effekt än i en husa

Qvarna... Snyggare, bättre kvalitet etc. etc.

Köp min 570RR så får du bra med effekt, trimpipa (i titan), titanpryttlar, lite extragrejjer å så också. 59 BHP.

Skulle eg. mer än gärna ha kvar den men det blir nog en 450 nu när det blir en separat 450 klass i SM...

- Johan

supa_krull skrev:
Har tittat på både Husqvarna samt Husaberg men vilka av dessa svenska skönheter är bäst, kvalite,effektmässigt osv ?

Mvh Daniel.

Klart du ska ha en Husqvarna!
Med motor från MV-Agusta naturligtvis och inget annat räppel :tummenupp

Husky har väl inte vare svenskt på länge? :P Men de e inte Husa längre heller så ;>

För mig blev det ganska naturligt Husa pga att Huskyn va mycke dyrare, eller iaf dom jag hittade åt. Skulle jag fått en husky för samma lapp hade jag nog tage den dock. VERKAR vara bättre, men så älskar ju alla sina egna hojjar. Exempel ducati som jag inte alls tyckte var speciellt spännande på något sätt, men hyllad av alla som äger en ;)

Skulle jag byta hoj idag så skulle det nog bli en Honda CRF450HM.

Va kommer det sig att begagnatpriserna är såpass höga ändå på motarder för? *Om man får låna tråden* Sjunker inte motarder i pris? de jag sett ska ha mycket mer pengar för en motard som är kanske 3-4 år gammal än vad någon annan begär för en "ren" landsvägshoj i samma årsmodell... (Och då snackar vi inte klass7).

/Mattiaz

Sjunker de inte i pris? De säljer ju sina beggade -04:or för 60 000:- (har sett både Husor och KTM 660:s för de pengarna). Nya kostar de typ 85 000:-, sedan plockar de flesta på lite lull lull som handguards, pipor m.m...

Sedan så är det ju marknaden som styr...

Mattiaz skrev:
Va kommer det sig att begagnatpriserna är såpass höga
ändå på motarder för? *Om man får låna tråden* Sjunker inte motarder i pris? de jag sett ska ha mycket mer pengar för en motard som är kanske 3-4 år gammal än vad någon annan begär för en "ren" landsvägshoj i samma årsmodell... (Och då snackar vi inte klass7).

/Mattiaz

mr_rockster skrev:
Sjunker de inte i pris? De säljer ju sina beggade -04:or för 60 000:- (har sett både Husor och KTM 660:s för de pengarna). Nya kostar de typ 85 000:-, sedan plockar de flesta på lite lull lull som handguards, pipor m.m...

Sedan så är det ju marknaden som styr...

Det är ju sant.... en annan jämför väl bara med sin förra hoj, en R1 som skönk från 130000:- till 70000:- på 2 år, och där får man ingenting för de sakerna man plockar på oavsett om det är ett helsystem.

Om man är sugen på en Husa, bör man kolla efter en 01 eller 04 isåfall? Jag vet att det finns miljarder trådar om detta, men vafan ska man göra när man är sugen som få, men aldrig kört någon? Nån Xr650 vill jag inte ha, och motarden är tänkt som andrahoj, därför e de viktigt att de följer med offroadfälgar och däck. Ska ligga runt 50000 i pris, men ajg vet inte om något går att hitta i den prisklassen som inte rasar efter 5 mil. Skruvbenägen är jag så det är ingen fara, men varför ett sånt enormt hopp på över 10000:- mellan en Husa och en Husqvarna?

Sen vet ju jag inte hur mycket en ho för 50 sjunker under vintern, ifall man vill sälja den till våren för att enbart köpa en landsvägshoj.

supa_krull skrev:

Mvh Daniel.

Dem enda som borde ha något vettigt att säga är dem få som har använt bägge hojarna någon längre tid. Effekten handlar ju om 50-60 hk beroende på årsmodell och vad som är gjort. Jag skulle gärna vilja veta vilken som är "bäst" för en amatör som vill åka bana. Tyvärr kommer vi nog inte längre den här gången heller än: -köp en sån här, det har jag den är skitbra. :D

Ska du ha husaberg så ska du inte ha en -01 eller -04 vad jag förstår. Visserligen så är väl de flesta -01:or som finns ute på marknaden fixade nu men... Min -02 och -03 gick fint iallafall. skulle nog rekommendera en -03. Fälgar är ju samma till husaberg/ktm å det bör nog gå att få tag på beggat till vettiga priser.

Husqvarna gillar JAG mer, roligare att köra, känns smidigare (tycker jag), mer lättkörd, känns mer kvalitet och mycket bättre finnish på den. Dessutom lite ovanligare. Kanske p.g.a. detta som den är lite dyrare med. Verkar inte som 570 rovorna strular i första taget, frågade de som har/har haft.

- Johan

Mattiaz skrev:
Om man är sugen på en Husa, bör man kolla efter en 01 eller 04 isåfall? Jag vet att det finns miljarder trådar om detta, men vafan ska man göra när man är sugen som få, men aldrig kört någon? Nån Xr650 vill jag inte ha, och motarden är tänkt som andrahoj, därför e de viktigt att de följer med offroadfälgar och däck. Ska ligga runt 50000 i pris, men ajg vet inte om något går att hitta i den prisklassen som inte rasar efter 5 mil. Skruvbenägen är jag så det är ingen fara, men varför ett sånt enormt hopp på över 10000:- mellan en Husa och en Husqvarna?

I så fall borde jag ha NÅGOT vettigt att säga iallafall ;) (som sagt. Husaberg -01, -02, -03 och åker nu på qvarna...). Nybörjare på bana enl. mig: Husqvarna. (jämför nu med min 570...). Varför: Känns smidigare/mer lättsvängd. MINDRE effekt precis när du vrider på rullen, mer när du kör på varvet. Känns som en jämnare å finare effektkurva (så du slipper få all effekt när du drar ur en kurva å får släpp). Skulle jag ha en båge å bara åka i stan med och åka ut och leka lite så skulle jag KANSKE välja husabergarens motorkaraktär (fast med husqvarnas kvalité, finnish, chassi etc. etc.)

- Johan

von reisen skrev:
Dem enda som borde ha något vettigt att säga är dem få som har använt bägge hojarna någon längre tid. Effekten handlar ju om 50-60 hk beroende på årsmodell och vad som är gjort. Jag skulle gärna vilja veta vilken som är "bäst" för en amatör som vill åka bana. Tyvärr kommer vi nog inte längre den här gången heller än: -köp en sån här, det har jag den är skitbra. :D

mr_rockster skrev:
Ska du ha husaberg så ska du inte ha en -01 eller -04 vad jag förstår. Visserligen så är väl de flesta -01:or som finns ute på marknaden fixade nu men... Min -02 och -03 gick fint iallafall. skulle nog rekommendera en -03. Fälgar är ju samma till husaberg/ktm å det bör nog gå att få tag på beggat till vettiga priser.

Husqvarna gillar JAG mer, roligare att köra, känns smidigare (tycker jag), mer lättkörd, känns mer kvalitet och mycket bättre finnish på den. Dessutom lite ovanligare. Kanske p.g.a. detta som den är lite dyrare med. Verkar inte som 570 rovorna strular i första taget, frågade de som har/har haft.

- Johan
Fast om man tittar på småsaker så tror jag att jag som aldrig ens kört supermotard känner någon markant skillnad såhär direkt.... tittar man på husqvarna här på forumet runt 50000:- så finns bara denhär http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=7951 och då är ju frågan för vad det kostar att göra om en sådan till motard... blir det ytterligare 20000:- så är det ju inte så intressant, sen vet jag inte hur den fungerar som motard.

Som sagt så är nog offroaddelen viktigare iomed att hojen inte ska stå och mögla utan köras under vintern, men sen är det en fördel om alla detaljer finns med när våren kommer.
Vet du nån Husqvarna av nyare modell till salu för ca 50 som har både motardfälgar och offroadfälgar så kan du väl tipsa mig om det för jag vet inga andra sidor än blocket, denna och enduromx att titta på....

/Mattias

Mattiaz, vad ska du använda hojen till?
570 crossar som är från 02 brukar ligga runt 30-35k.
Ska du bara köra bana så är det ju ett utmärkt utgångsobjekt.

Trango_B skrev:
Mattiaz, vad ska du använda hojen till?
570 crossar som är från 02 brukar ligga runt 30-35k.
Ska du bara köra bana så är det ju ett utmärkt utgångsobjekt.

Det blir mest att busa och köra kurvig väg (motarddelen) och sen köra grusväg och större skogsstigar med offroaddelen. Vi har ingen bana vi får köra på här, även fast gocartbanan passar utmärkt för motard, men ägaren säger att körning med motard förstör asfalten.... (sen arrangerar de moppeendurance med stolltrimmade moppar veckan efter) ... :mad:

Vi har en crossbana här också, men det är inte det jag har i åtanke, och isåfall är ju en större offroadare för tung för det syftet.

Kort sagt, vill ha en LV-reggad bushoj med bra flås som även går att köra på is och grus.

Kolla efter en TE. Finns en beggad på enduromx med (som en polare till mig säljer, toppskick...), finns flera i tyskland. Eller så köper du min RR för 72 000:- så har du allt det värsta och bara skakar fram ett par hjul....

- Johan

Mattiaz skrev:
Vi har ingen bana vi får köra på här, även fast gocartbanan passar utmärkt för motard, men ägaren säger att körning med motard förstör asfalten.... (sen arrangerar de moppeendurance med stolltrimmade moppar veckan efter) ... :mad:
Kör förbi där med motarden med plastpuckar på hjulaxlarna, styrändarna, fotpinnarna och en slang fastspänd runt ljuddämparen. Vore ju förjävligt för ägaren å få lite hårdplast på asfalten... Nu var jag inte med från början men som jag har förstått det så har vi som krav att använda puckar. Med puckarna tjänar man lite materialkostnad också ;)

Puckarna går svarva själv lätt, behöver inte kosta många slantar! En del åker med skateboardhjul...

Mattiaz skrev:
Fast om man tittar på småsaker så tror jag att jag som aldrig ens kört supermotard känner någon markant skillnad såhär direkt.... tittar man på husqvarna här på forumet runt 50000:- så finns bara denhär http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=7951 och då är ju frågan för vad det kostar att göra om en sådan till motard... blir det ytterligare 20000:- så är det ju inte så intressant, sen vet jag inte hur den fungerar som motard.

Som sagt så är nog offroaddelen viktigare iomed att hojen inte ska stå och mögla utan köras under vintern, men sen är det en fördel om alla detaljer finns med när våren kommer.
Vet du nån Husqvarna av nyare modell till salu för ca 50 som har både motardfälgar och offroadfälgar så kan du väl tipsa mig om det för jag vet inga andra sidor än blocket, denna och enduromx att titta på....

/Mattias

Och så finns ju min å
http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=12679
Sen så bor vi ju nästan grannar å :)

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back