Husa 650 vs KTM 660, ännu en tråd.

norda

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2005, KTM 640 SM
Hej!
Vill inleda med att be om ursäkt för att jag startar ännu en tråd angående detta ämne. Har sökt en del men finner inte riktigt det jag söker, är ute efter en del raka svar! Åker just nu xr650 sm men är sugen på något lättare, som är mer anpassad som motard.. Till min frågor.

Husaberg 650: Vilken årsmodell ska man rikta in sig på, förstår att förändringar har gjorts, men vilka uppdateringar är viktiga och när kom dom? Alltså vilken årsmodell ska man ha..
Jag vet att dom ska servas ofta, kan någon lite mer exakt skriva vad som gäller vid "gatåka" oljabyten, mängd olja, ventiljustering, större servicar?

Ktm 660: Inte lika vass som Husan har man hört, men knäcker den en xr? Kan ses som dum fråga, men då man inte vet så måste man fråga :)
Samma frågor igentligen, vilken årsmodell ska man satsa på, förstår att serviceintervallerna skiljer sig rätt rejält jämnfört mot en Husa.

Jag vill alltså ha en hoj som är smidigare, lättare än Honda Xr (som i övrigt är en väldigt trevlig maskin)
Har ävne blickat en del mot Ktm 525, så jag har väl igentligen inte bestämt mig för något, så kom gärna med tips och förslag, egna erfarenheter osv..
Är väl inte direkt tänkt att jag ska åka mkt bana, men en del kan det bli.
Och en sista rad, har dessvärre inte möjlighet att provaköra någon av dessa maskiner då alla i denna håla verkar åka xr650 ;)

Du ska sikta in dig på -04 och nyare när det gäller Husaberg.
Jag byter olja i min var 5:e timme, tar inte lång tid och kostar inte många spänn. Iaf inte om man jämför med hur satans kul man har när man kör :yoparty
1 liter olja går det åt. Resten av servicarna (lager osv) tänker jag följa servicemanualen.

Ventilerna kollar jag var 15:e timme. Justerar om det behövs annars kör jag vidare.

Du ska sikta in dig på -04 och nyare när det gäller Husaberg.
Jag byter olja i min var 5:e timme, tar inte lång tid och kostar inte många spänn. Iaf inte om man jämför med hur satans kul man har när man kör :yoparty
1 liter olja går det åt. Resten av servicarna (lager osv) tänker jag följa servicemanualen.

Ventilerna kollar jag var 15:e timme. Justerar om det behövs annars kör jag vidare.

Då jag åkt motocross tidigare så är inte 5 timmars intervaller så ruggigt i min värld.. Ventiljusteringen har jag hört ska vara simpel på en Husa, frågan är ju efter hur många timmar/mil man ska byta nästan allt (?) Har hört folk som pratat om 100 timmar så kommer en storbracka service som kostar en 10 lök eller så.. Finns det någon sanning i det? Sen en fråga i övrigt, när börjar det bli vääääääl många timmar på en hoj? Vi fortsätter diskutera Husa 650 och Ktm 660.

Har inte brottom med mitt byte, vill vara säker på min sak.. Men då jag kör 99,9% asfalt så vill jag satsa på något vassare än xr650. Tack för svaren, hoppas på fler!

Ska det vara någon idé att byta får du sikta in dig på en Husaberg.En 660 är lika klumpig som Hondan.

Nu har jag själv en 525:a, så nu låter det som att
"köp en sån som jag har, den e bäst", men kolla lite på en sådan också. Den är mycket rappare än 660 och har likvärdiga servicar som Husan. Husa 650 och Ktm 525:a är ganska likvärdiga... Både i pulver och service.

Orkar du mecka tkr jag valet är givet, husa 650.
Köp dock en 04 lr nyare.

Känner du att du inte vill mecka lika mkt lr kanske inte orkar med ett ras.
Ja då äre väll 660 som gäller.

Men, om man håller efter servicar NOGA, inklusive dom stora så borde det väl inte rasa? Om man inte har otur så klart.. Men Husa håller väl fin kvalité på sina maskiner?

525 har jag lurat lite på, men då vill jag ha 05 eller nyare, får se vad ekonomin säger om det.. Ser att Husan står rätt OK i kurs, även för 04or och 05or typ...

Mjaee, ska kika vidare. Tackar för era svar, bomba gärna på med mer!
/ Fredrik

Provade en 660 och en Honda 650 för nån helg sen. Upplever iprencip ingen skillnad effektmässigt, var vibrationerna på KTMén som gjorde mig direkt övertalad att jag ville ha Hondan, och att hojen kändes aningen rejälare. Då jag inte är ute efter en hoj jag måste serva stup i kvarten. Vet dock inte om kvaliteten skilljer sig nått större.

Sen hur en Husa står sig till nån av hojarna kan jag inte uttala mig om då jag inte provat en.

Skulle jag vatt i ditt läge och vatt trött på effekten skulle jag då köpt en mer servis krävande hoj med mer krut i motorn. För tror inte du kommer få roligare på en KTM 660 än på Hondan då det inte skilljer nått större. Men då får du också leva med att serva oftare.

Men Husa håller väl fin kvalité på sina maskiner?

Det är som allt annat, beror på hur den tidigare ägaren har skött den... Är det en ambitiös ägare som har skött allt efter vad boken skriver, så håller det lika bra som nytt, med undantag för mindre slitage

OK, känns som de flesta rekomenderar en Husa.. Då 660 verkar vara rätt lik den jag har nu..
Skulle jag bara kunna få svar på hur det är med stora servicen, kostnad på alla prylar och vid vilka timmar man ska göra servicen, 100timmar? 200timmar?

Hjälp en förvirrad! ;)

OK, känns som de flesta rekomenderar en Husa.. Då 660 verkar vara rätt lik den jag har nu..
Skulle jag bara kunna få svar på hur det är med stora servicen, kostnad på alla prylar och vid vilka timmar man ska göra servicen, 100timmar? 200timmar?

Hjälp en förvirrad! ;)

Om jag vore dig, skulle jag provköra de båda hojjarna och sen bestämma mig!

Hjälp en förvirrad! ;)

Kika på husaberg.se vad som skall göras vid 100 resp 200 timmar o kika på http://www.karlstrommotor.se/ vad delarna kostar så får du ju ett hum om vad det går på.

Last edited:
Den stora skillnaden är Kokusan tändning och Keihin förgasare på -04 istället för SEM och Dellorto som sitter på dom äldre.En stor förbättring.

Okej, tack för infon!
Inga större skiljaktigheter inuti motorn? Uppgradering av vipparmar m.m. 02 till 03 var ju behövligt, men alltså inget mer 03-04?

TACK!

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...