Husa 650 kläppen

danb

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2007
Ort
färjestaden
Hoj
zx10r ^ninja^
hej ja tänkte ta mej an att kolla över den här kläppen å fjädern alla talar om då min hoj har dom vanliga symtomerna.

probset är att ja inte riktigt förståt mej på funktionen ordentligt men har sökt å läst på :)

behöver bara ha några svar

http://200sx.kicks-ass.net/album/album.php?large=1&pic=86658&username=cyber_ice

är 3'an den fjädern som kan vara av ?
är 8'tan den berömda kläppen ?
är det på toppen av den kläppen man ska svetsa på så fall för att justera dekomen ?

svara på de ni orkar :tungan
 
3:an är fjädern.
8:an är kläppen.
Kläppen brukar svetsas på där den går emot skruv nr:6
 
tack tack då löser de sig . själva funktionen tror ja man förstår när man har den nerplockad
 
får ta å följa upp med några frågor då reservdelarna är påväg hem .

fått lite olika svar angående höjden man ska ha på kläppen (beställde en ny)
måste ja svetsa på den nya för att få 0.7mm eller är de vad man får med en org?

måste man klyva kedjan på husa 650 för att få ut kamen eller går de bara släppa spännet å trixa ut den ?

Thx
 
dhoo!!

är de en lätt lösning eller behöver ja en kedjebrytare?

sorry for n00b frågorna men vill verkligen inte göra fel osv :rolleyes:
 
dhoo!!

är de en lätt lösning eller behöver ja en kedjebrytare?

sorry for n00b frågorna men vill verkligen inte göra fel osv :rolleyes:

Bultsax funkar bra:D .... Nä....Har du inte en kedje bräckare så kan du ta dremmeln/luftrondell och en järnfil!! Inte sandstift för då prutar det sandkorn också det är nog problem att hålla järnfils spånet borta från motor!! trockla runt en trasa runt kedjan där du ska fila så inte filspånet far ner i motorn!!
Ska bli intresant att höra hur pass bra det blir för jag ska nämmligen göra samm opration nu när som hellst. (väntar tills du är klar så du får göra misstagen):D
 
aaa kollade vad ett sånt verktyg kostar som man pressar ihop kedjan med efter :va 2000kr ?? är de något man kan låna eller har ni något bra tips på de med :)

ja tror karlströms e tröttare på mej än vad ni är :tungan
 
jag undrar lite.. när man väl brutit kamkedjan måste man inte hålla väldans bra koll på att sätta ihop den när dreven är ställda precis som när man tog av den annars så blir ju kammen osynkad med veven. Hur gör man det lättast ?
 
aaa kollade vad ett sånt verktyg kostar som man pressar ihop kedjan med efter :va 2000kr ?? är de något man kan låna eller har ni något bra tips på de med :)

ja tror karlströms e tröttare på mej än vad ni är :tungan

Jag kan inte bli trött..... Du skaffar bara dig en liten skomakarhammare,tavelspikhammare,barnhammare ja en liten lätt hammare och något metallföremål att stoppa bakom kedjan Så tung och stort du får dit så det svarar bra! sedan är det bara att småhammra på nitlänken tills det ser bra ut nita ej ihop för hårt så det går tungt bara
 
kanon viste inte om man fick göra så på en kamkedja men e man bara försiktigt så borde de ju funka! thx!


paerre89 de står ganska bra beskrivet i handboken som finns å ladda hem från husabergs hemsida missminner ja mej inte helt så ska -04'anrs mekbok vara bättre förklarat i på kamkedjedelen.
 
kanon viste inte om man fick göra så på en kamkedja men e man bara försiktigt så borde de ju funka! thx!


paerre89 de står ganska bra beskrivet i handboken som finns å ladda hem från husabergs hemsida missminner ja mej inte helt så ska -04'anrs mekbok vara bättre förklarat i på kamkedjedelen.

Ja försigtigt är det som gäller och bäbishammare många små slag blir det. Jag och flertalet farbröder här uppe i norr gör på detta viset och har inte hört att någon haft några problem med kedjor/nitning!!:tummenupp
 
kanon viste inte om man fick göra så på en kamkedja men e man bara försiktigt så borde de ju funka! thx!


paerre89 de står ganska bra beskrivet i handboken som finns å ladda hem från husabergs hemsida missminner ja mej inte helt så ska -04'anrs mekbok vara bättre förklarat i på kamkedjedelen.

aha oki bra då ska ja kolla in extra där! :tungan
 
okidoki allting har stått still en månad pga utlånat körkort men nu kan ja ta mej till verkstaden igen .

plockade av kamkedjekåpan idag och fick 2 nya frågor innan ja går vidare:)

Jag hade av någon andledning fått för mej att det var på "nocken" på kläppen man skulle svetsa till önskad höjd var uppnådd men efter lusläsning så skrev ju faktist Åmotar´n att det är där den går imot skruv sex man ska svetsa .

1 Ska jag svesta där så man tvingar kläppen att resa sig mer i "start" läget?

2 När man viker ut den till körningsläget, ska kläppen ligga helt slätt med kamloben för på min ligger den under själva kamytan i det läget :va

3 när man släpper den ska den väl flyga tillbaka ganska ordentligt, min typ halvflyger tillbaka fast inte ända in i stopskruven.


sorry för den luddiga beskrivningen men hoppas ni förstår:tungan
 
så nu e jag klar med det hela . fjädern var i behov av byte då den nya var lite bättre snärt i .

den nya kläppen var samma lyfthöjd på som den gammla ca 0.6mm (typ) men efter lite svetsande så är nu lyfthöjden ca 0.9mm

bilder finns på http://200sx.kicks-ass.net/album/album.php?username=cyber_ice&cat=7190 kan inte direkt länka dom då dom e stora :rolleyes:


har inte startat än då ja ska byta lite andra saker men de känns bra iallafall:tungan

för att dela kedjan andvände jag vinkelslipen å skickade allting utåt plus att hela toppen var inklädd i gammalt lakan , det funkade fint och jag slapp köpa kedjeknäckare:)
 
följer upp min egen disskution här lite, kanske inte så många som är intresserade av det här i nuläget men kan ju bli bra å referera till.

efter som jag normalt sett kör cross så hann jag sparka foten gul å blå innan ja kom på att nykeln bör vara i efter de så går nu husan igång på första kicken och även på elstart när den är kall

lyfthöjd 0.9mm på -03'a is the shit :yoparty
 
följer upp min egen disskution här lite, kanske inte så många som är intresserade av det här i nuläget men kan ju bli bra å referera till.

efter som jag normalt sett kör cross så hann jag sparka foten gul å blå innan ja kom på att nykeln bör vara i efter de så går nu husan igång på första kicken och även på elstart när den är kall

lyfthöjd 0.9mm på -03'a is the shit :yoparty

hahaha aaa den har man ju gjort nåra gånger! jeffla tändningslås säger jag bara.. det är bara ivägen!
 
följer upp min egen disskution här lite, kanske inte så många som är intresserade av det här i nuläget men kan ju bli bra å referera till.

efter som jag normalt sett kör cross så hann jag sparka foten gul å blå innan ja kom på att nykeln bör vara i efter de så går nu husan igång på första kicken och även på elstart när den är kall

lyfthöjd 0.9mm på -03'a is the shit :yoparty

Yes 0,9 var det kitt 'även på min 01a självaste Rolan örn reko och han är ju i stort sett en Husaberg:D Startade påp elstarten kall som varm effter kläppmodd:tummenupp
 
följer upp min egen disskution här lite, kanske inte så många som är intresserade av det här i nuläget men kan ju bli bra å referera till.

efter som jag normalt sett kör cross så hann jag sparka foten gul å blå innan ja kom på att nykeln bör vara i efter de så går nu husan igång på första kicken och även på elstart när den är kall

lyfthöjd 0.9mm på -03'a is the shit :yoparty


Vad är det för Nyckel ni snackar om ?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top