Husa 650 fs eller Ktm 530 exc-r

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Nu har hojsuget blivit lite för stort och jag måste ha en igen.
Körde exc 450 förut, på is och grus tyckte jag den gick utmärkt men med motardhjul blev den något slö i trafiken. Valet nu står väl mellan Husaberg 650 fs från 2006 eller en exc-r 530 -08.

Är det stora serviceskillnader på dessa?
Är väl var 5;e timma man får fräscha upp husan, hur står det sig mot 530?

Lutar just nu åt en Husaberg pga billigare pris, får både en grym motard + endurofälgar och isdäck billigare än en exc-r 530 går på med bara endurohjul, och eftersom jag nästan bara kör motard på sommaren hade jag kanske blivit tvungen att förutom motardhjul köpa ny gaffel, ok och skivor till en 530.

Kommer alltså köra is nu på vintern, och motard på sommaren.

Drar en 650 mycket bensin jämfört med en 530?
Har ni nå synpunkter?
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Med 530 slipper du köra med stor bromsskiva till crosshjulen och hålla på med distanser fyrkolvsok m.m.
Annars är det nog mest smaksak, då servicear är likvärdiga.
Jag hade valt 530:n då det är den perfekta kompromissen men husan är ju en bättre motard från start...
 

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Ort
gbg
Hoj
Röd
Hur kommer det sig att man sällan ser KTM 530 exc-r i motardutförande? Letar efter en just sån då de är grymt snygga och effekten räcker långa vägar :)
 

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Jag har läst trådarna om att distansera för att oket inte ska ta i ekrarna på endurofälgarna, och så krångligt verkar det inte vara. Som sagt vill jag ha en supermotard på sommarn men en ismaskin på vintern.

Varför man inte ser så många 530 motarder har jag ingen aning om, kanske är för att motorn sägs vara något skörare än gammla 525:an?
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Ktm 530 exc i motardutförande blir ganska dyrt, därav tror jag det är därför man inte ser så många. Husan är ju en färdig motard från början som sagt med andra bromsar, fjädring etc - dessutom går den nog bättre med så klart med större cc och mer hk. Ska man inte köra enduro hade jag nog valt husan men ska man köra både och är kanske 530:n ett bättre val..
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Husan är lite för stor för endurospåret. Funkar kanon på grusvägar, is och motard. Det är ju helt klart bättre tryck i motorn, bättre fjädring och bromsar för motard och gata. Ska du kitta om en 530 med hjul och bromsar så är det minst 10 till.

530 exc har väl en egen motordesign jämfört med sx? Har ingen koll på vad detta gör för hållbarhet etc men den är ju lite lättare och lugnare register. Dvs anpassad för enduro. 530:n är ju nyare design så förhoppningsvis så får du tillbaka det när du säljer den. Dessutom snygg :D
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
För gatlek så hade jag absolut rekommenderat en Husaberg 650 då
"nya" motorgenerationen från KTM är lite väl optimerad läs:skör för gatleka. Annars vore en KTM RFS 525 kanske ett alternativ, betydligt trevligare livslängd sålänge man sköter servicen...
 

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Tack för svaren!

Skiljer sig årsmodellerna mycket från -06 till -08 på husa, har det skett nå uppdateringar förutom färgen?
 

JAS666

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Ronneby
Hoj
Husaberg FE 570
Större tank på -07 och -08,inget annat jag känner till.Finns säkert nån här som vet mer.
 

JAS666

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Ronneby
Hoj
Husaberg FE 570
7l på de äldre och 10,5l på de nyare.De äldre har 2 hål,de nyare 1 stort hål.Kolla lite bilder så syns det tydligt.Skönt med 10,5l tank,den upplevs inte alls som stor.Hade tidigare 6l alutank men den tyckte jag inte om,den var så smal så det fanns inget att knipa knäna om.
 

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Okey, så det är så det ligger till. Hittat en -07a med 40 timmar som låg rätt nära mig, något dyrare än -06orna jag spanat in först men då slipper jag fraktkostnader som ändå går på några tusen nerifrån landet.

Är det vid 100h jag börjar behöva byta lager, kolv och sånt? Vad går en sån service på om man gör allt själv?

Mycket frågor här men ni är så vänliga och hjälpsamma!
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Okey, så det är så det ligger till. Hittat en -07a med 40 timmar som låg rätt nära mig, något dyrare än -06orna jag spanat in först men då slipper jag fraktkostnader som ändå går på några tusen nerifrån landet.

Är det vid 100h jag börjar behöva byta lager, kolv och sånt? Vad går en sån service på om man gör allt själv?

Mycket frågor här men ni är så vänliga och hjälpsamma!

Vid 100h brukar man göra kamkedjebyte, byte av lager i motorn och översyn av kolv. Men det beror ju också på hur hårt motorn har gått. Har ingenting gjorts i motorn fram till 100h så tycker jag det enklaste är att kolla hur många klick du har kvar på kamkedjespännaren. Har du 3 eller fler klick så vill jag påstå att motorn gått lugnt och det är bara att köra vidare. Vid 2 klick eller mindre så är det dags att se över motorn.Det finns mängder av folk här på forumet som har riktigt bra koll på husor så du kan få all hjälp du behöver. Sök på andra trådar eller starta en ny om motorrenovering.

Kolv: 2500
Kamkedja: 800
Har dålig koll på packningssats o lagersats men det borde vara 1000 resp 1500.

Vi har diskuterat lite underhåll, kamkedjebyte etc i "underhåll ktm" tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=216570
Det bökiga med husan är att man måste klyva motorn för att få ur kolven och sånt lämnar jag bort (Thomas på enginehardware). Lämnar du in den till butik så kan dom säkert ta 10-12000 för lagerbyte och kamkedjebyte. Men det finns ju duktiga folk som gör sånt här på löpande band i garaget och då brukar det landa på ca 6000 inkl material.
 

Grinder

Konstant trött! #69
Gick med
3 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 1000 Fighter
Timmarna som Husa skriver om, 55h kamkedja, 100h ramlager, 250h kolv osv är riktlinjer om du tävlingskör med hojen. Min har gått 160h nu och det enda jag har gjort är byta till en fetare kamkedja vid 50h.. Sen är det bara att byta olja & filter var 10:e timme och kanske kolla ventilerna lite då och då.. Men man hör ju om motorn går dåligt! Och min Husa går som ett skållat ollon i skogen! Inga problem att bygga om till enduro.. Kan hålla med om att det kanske är lite väl mycket hk i maskin, men har man en bra drevning och kör på lite högre växlar, så bara driver det på! Och du får ju sjukt mycket mer gathoj med en husa! Gör som KTM, köp Husaberg!:D
Men kan du inte meka för fem öre, så ska du nog varken köpa 650 eller 530.. Då ska du nog köra en KTM 660 eller 690 som du server en gång var 3:e millennium.

Men det här är helt individuellt! Vissa gillar KTM, vissa HusaBusa.. Det där får du nog prova dig fram till..

Tanken vet jag inte.. Kollar man sprängskissar så har alla Husor fr.o.m 2004 9liter, men min 08:a ska tydligen ha 10.1liter enligt boken jag fick med..
Ring Fastbike i GBG eller Marin & Fritid i Örebro..
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top