Husa 650 FS 2002, ljusproblem

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Ort
North yard street, West Man Land
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
(Postade detta i SM forumet först men kom på att det nog passar bättre här)

Har lite problem med en Husa 650 supermotard av årsgång 2002.

Det lyser icke!

Alltså, framljuset och bakljuset är heldött. Blinkers och bromsljus (via fotbromsen) fungerar.

En av svårigheterna att felsöka är ju att motorn måste vara igång för att lyset ska lysa, för ett herrans liv i garaget, plus att man blir kolmonoxidförgiftad.

Jag får ingen som helst spänning på varken framljuskontakterna eller bakljuset. Försökt följa kablaget för att se om det är något brott någonstans, men kan inte hitta något konstigt.

Enligt tidigare ägaren så ska ljuset fungerat fint när han använde det. Han har dock tävlat med hojen och inte haft lyktorna på särskilt ofta.

Det är svårt som fan att försöka på ett logiskt sätt följa sladdarna för att se vart jag får spänning och inte får, jag vet helt enkelt inte vart jag ska mäta!?

Har försökt följa elschemat men misstänker en del hemkokta lösningar på elsystemet från förra ägaren.

Alla tips på hur gå vidare eller vad jag ska söka efter emottages med största tacksamhet.

Detta är en bekants hoj och han är om jag ännu mer lost i fordons-el. Jag har inget emot att skruva motorer, men när elen knasar, knasar jag... :confused:

... och jaaaa, lamporna är hela :tungan
 
mosseb skrev:
2417490 har samma problem på min. kan de inte va så att de vajar med tänspolen???

Mja... ptja... tänkte närmast på att det kanske var voltregulatorn som spökade. Men dom rackarna går väl inte att mäta upp?

Om det spökade med tändspolen borde man väl få andra symptom också... men som sagt var, jag och fordons-el är icke kompatibla.
 
Enligt schemat så matas fot & handbromskontakterna och ljusomkopplaren från samma ledning.
Funkar bromsljuset så finns det m.a.o spänning att tillgå = inget fel på voltregulatorn.
Funkar bromsljuset när du trycker in handbromsen eller bara med fotbromsen?

Skulle chansa på antingen avbrott på ledningen upp till styret eller om det bara är ljusomkopplaren som strular så kan det vara beläggningar på kontaktytorna.
(Plocka isär och göra rent med kontaktspray, 5-56 eller annat lämpligt).
 
Kyckling skrev:
2417707 Enligt schemat så matas fot & handbromskontakterna och ljusomkopplaren från samma ledning.
Funkar bromsljuset så finns det m.a.o spänning att tillgå = inget fel på voltregulatorn.
Funkar bromsljuset när du trycker in handbromsen eller bara med fotbromsen?

Skulle chansa på antingen avbrott på ledningen upp till styret eller om det bara är ljusomkopplaren som strular så kan det vara beläggningar på kontaktytorna.
(Plocka isär och göra rent med kontaktspray, 5-56 eller annat lämpligt).

Ah... där ser man. Det är just så att bromsljuset funkar endast via fotbromsen, inte handbromsen. Så det blir till att hem och följa kabel. Tackar!
 
Problemet löst!

Det var mycket riktigt en sladd som hade skavt av sig vid en skarv, MITT inne i den inplastade kabelhärvan.

Tackar för tipsen!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top