Husa 450 Trimm?

xrtomas

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Husa 450
Undrar va de finns för alternativ om man skulle vilja vässa sin 450 lite

Funderar på att skaffa motardhjul å då skulle inte lite mer pulver va fel:tummenupp .Helst mer volym så klart men har för mig att borret är lika på
450-650,alltså är det slaget som skiljer och då är det väl blocken som är olika, eller?De optimala vore ju att ha en extra rova att byta emellan med men det blir nog väl dyrt

Har du redan bytt avgasystem? Annars är ju enklast att sopa dit en fullflödes dämpare och kn filter därefter Porta toppen ....Då kan man påverka registret åt vilket håll man vill. vad är det för kompförhållande på denna maskin? ev kan man plana toppen lite för att öka K- förhållandet då får man ett bättre botten mellanreg:tummenupp Man kan även ställa kammen någon grad frammåt eller bakåt för att locka fram några kusar på högvarv ell lågvarv beroende på vad du vill. Du kan pma om du vill har utförligare info:tummenupp

Har du redan bytt avgasystem? Annars är ju enklast att sopa dit en fullflödes dämpare och kn filter därefter Porta toppen ....Då kan man påverka registret åt vilket håll man vill. vad är det för kompförhållande på denna maskin? ev kan man plana toppen lite för att öka K- förhållandet då får man ett bättre botten mellanreg:tummenupp Man kan även ställa kammen någon grad frammåt eller bakåt för att locka fram några kusar på högvarv ell lågvarv beroende på vad du vill. Du kan pma om du vill har utförligare info:tummenupp

Va väl iförsta hand frågande på om det är möjligt att få mer volym,
Kan man byta vev till en från en 550 i tex eller är det olika höjd på blockhalvorna?
Om inte kubikökning funkar så får man väl helt jobba me det man har dvs porta toppen ordna riktiga andningsvägar o så vidare

Kompet är ju ganska högt i en sån här liten skogssnurra,13:1 så ja vet inte hur mycket man skulle vilja/våga öka

Kan man byta vev till en från en 550 i tex eller är det olika höjd på blockhalvorna?
Om inte kubikökning funkar så får man väl helt jobba me det man har dvs porta toppen ordna riktiga andningsvägar o så vidare

Kompet är ju ganska högt i en sån här liten skogssnurra,13:1 så ja vet inte hur mycket man skulle vilja/våga öka

Byta vev låter lite som svårt då den blir längre isåfall och det är fast cyllinder. på normala konstruktioner så är det ju lugnt bara att lägga en spacerplatta i botten. Borra detta lösa foder vet jag inte om det är möjligt? och om möjligt svårt att få tag i kolv!!. Mjaee du får nog fixa med andningen först och sen porta. på husa 650 satt jag bara dit en viper slipon och tillverkade ett eget knfilter bestyckade upp från 190-210 och det vart stor skillnad:tummenupp Bästa filtereffekt uppnås om du kan dra insugsröret rakt bakåt förbi stötdämmparen och på med ett tygfillter typ kn. Kompet var ju tyvär utmärkt så där finns inget att hämta:gnissla men en portning utan plast kan jag få ut runt 3-5hk extra ur en 450 över lag. Med plast i insuget och svetsat golv på utblåset så blir det mer utan förlust i lägre varv snarare mer även där, svårt att säga ex men minst 5hk & en minst 5nm på 450!! Kammen går ju som sagt att ställa om för bättre vrid längre ner ellr mer hk längre upp i registret. ev kan man byta kam, men byter man kam till vassare så förlorar man bottendrag till fördel för högvarv visserligen ja det är ju en smaksak helt enkelt. Men jag gissar att du inte vill förlora något mer i bottenregistret?

Ja det där med volymökning är ju svårt pga konstruktionen i sig!
Men snygga till toppen är ju faktiskt möjligt:)

Vad tar du för ett riktigt jobb med plastning å svetsning?
Är intresserad av pulver i låg/mellanregister mer än topp.
Har idagsläget originaldämpare något modifierad men skall byggas om fullt ut till raktigenom dämpare är det tänkt

Pm:a ca pris om du har lust/Tomas

Blocket på en 450/550 samma, 650 högre.
Kostnad: vevparti/kolv. inte helt gratis.
Billigare att porta.
Ett av problemen med Husa/ effekt är insuget, rakt filter direkt på förgasaren samt avgassystem, gärna dubbel pipigt, gör underverk.
De som körde SM i supermoto, Allebjörk och Dennis hade bra snurr i sina motorer.
//Thomas

Dubbelpipigt? Du menar såna som ni säljer me dubbla burkar?
Svarar en 450 lika bra på ett sånt system som en 650?

Då har jag kollat upp pris för att få 100cc mer i rova !
Vev,foder+kolv till det nätta priset av 12000:- sen ska ju hela motorn rivas också, knappast ett alternativ

Herr Boost verkar ha dojjorna på jorden:tummenupp så jag klurar på dina allternativ så får vi väl se om de blir nåt

Tack för ditt visade intresse:tummenupp

Last edited:
Då har jag kollat upp pris för att få 100cc mer i rova !
Vev,foder+kolv till det nätta priset av 12000:- sen ska ju hela motorn rivas också, knappast ett alternativ
550 har ett eget block så du får lägga till den kostnaden också:) Skiljer väl sisådär 10mm på höjden jämfört med 450.

Jasså? De var annan höjd på 550i`n endå.

Ja det blir nog att finjustera det jag har, man vill ju fortfarande kunna åka i skogen me den,där jag långt ifrån närmat mig:näsblod dess gränser

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show