Husa 2005

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Snokade igenom infon om -05 orna och allt ser bra ut utom de tvåfärgade nummerplåtarna på sidorna och:

Varför har de gått ner till 80mm i slag på 650n? Nån som vet?
I praktiken gör detta att de nu kommer att vara 630 (628)cc istället för 644.

Daniel
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Tackar men jag undrar ändå om det är svaret.
Husan hade redan ganska kort slag, ser ingen anledning till att korta det mer. Möjligen för att få den att varva mer ed. Snabbare respons.

Att det skulle ha att göra med bättre hållbarhet i veven låter skumt. Vilken ingenjör skulle ge sig på ett problem med att backa ett steg?

Jag skulle för övrigt gärna se sen med mer cc, typ 660-680.

Daniel...
www.supermotard-racing.com
 

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
hmmm, jo bortåt en 700 skulle inte sitta fel :gnissla
säkra källor säger att de minskat slaget för att kunna få plats med kraftigare vevaxellager. lite karaktärsförändring borde det väl även bli. Jag o Supermoto kommer garanterat med en lång härlig provkörningsrapport när vi får våra i slutet av denna månad.
//m

ypvs skrev:
Tackar men jag undrar ändå om det är svaret.
Husan hade redan ganska kort slag, ser ingen anledning till att korta det mer. Möjligen för att få den att varva mer ed. Snabbare respons.

Att det skulle ha att göra med bättre hållbarhet i veven låter skumt. Vilken ingenjör skulle ge sig på ett problem med att backa ett steg?

Jag skulle för övrigt gärna se sen med mer cc, typ 660-680.

Daniel...
www.supermotard-racing.com
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Men ett kraftigare vevlager gör ingen skillnad för möjligheterna att ha olika slaglängder.
Möjligen vevstakslager men det har aldrig varit ett problem att snacka om i Husorna.

Både faktumet att slaget minskats och orsakerna hålls det djävligt tyst om från officiellt håll verkar det som...

Daniel...
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Vore ju, rimligen önsketänkande, fint om de likt HVA planerar en "FS690R" eller nåt. Ni fattar vad jag menar. Typ HVAs 630.

Håller med ypvs. Först låter det ju vettigt att om man vill ha större och stabilare lager så får man försaka nåt annat. Men eftersom jag är utvecklingsingenjör måste jag säga att den lösningen inte tilltalar mig. Kanske är politik i det oxå. Eller ekonomi. Kanske är så att de tar ett mellanår för att vara säkra på hållbarheten innan det till 2006 kommer en FS670e eller nåt sånt. Den som lever får se. Vi kan väl försöka dra ur pojkarna här hemma lite mer news.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hm, hur är det med möjligheten till större borrning med kortare slag? Kanske förbereder någon sorts bigbore?
 

Hulkster

Fotpinneskrapare
Gick med
19 May 2004
Ort
N:a Sthlm
Hoj
Husqvarnor
Supermoto skrev:
Vore ju, rimligen önsketänkande, fint om de likt HVA planerar en "FS690R" eller nåt. Ni fattar vad jag menar. Typ HVAs 630.

Håller med ypvs. Först låter det ju vettigt att om man vill ha större och stabilare lager så får man försaka nåt annat. Men eftersom jag är utvecklingsingenjör måste jag säga att den lösningen inte tilltalar mig. Kanske är politik i det oxå. Eller ekonomi. Kanske är så att de tar ett mellanår för att vara säkra på hållbarheten innan det till 2006 kommer en FS670e eller nåt sånt. Den som lever får se. Vi kan väl försöka dra ur pojkarna här hemma lite mer news.

Man kanske vill få ramlager att hålla (mindre svaj i vevaxel)
ang.kubik så vill man nog öka toppvarv (den varvar längre)
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
04 har haft lite problem, de bytte veven från den "vattentäta" -03.......
ypvs skrev:
Möjligen vevstakslager men det har aldrig varit ett problem att snacka om i Husorna.



Daniel...
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
OlleR skrev:
Hm, hur är det med möjligheten till större borrning med kortare slag? Kanske förbereder någon sorts bigbore?
Ramlade faktiskt över bigbore-kit till husa i USA för ett tag sedan. Det fanns till 450, 550 och 650. till 450 å 550 gav de 50cc extra men det stod inget angivet till 650n. Vore coooooolt med en FS700....
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Saxat från annat forum om provkörning av FS650e 2005. I Kroatien.

This statement about 2004 being more powerful than 2005 is not true.
FS650e - 2005 has completely new engine!!!! (made specially for supermoto requirements - light and lots of torque - engine lubrication pressure circulation, trochoit oil pump, micro filter, flushable oil screen, magnetic screw, exhaust system 2-into-1, twin manifold/nickel-plated, aluminium rear muffler + titanium valves....etc...

Even with just looking at the bike, you can see enormous changes especially on engine area.
I can provide you with a few racing data, based on measurement of 2004 FS650e racing on track, and 2005 FS650e. 2004 model has 67 HP on wheel. It can outclass any bike on a twisty road - even the famous Yamaha R1 has no chance against this bike. Our testings here in Croatia, with experienced Supermoto rider and experienced Yamaha super sport rider, can confirm this. With Akrapovic exhaust you can get more horse power at higher rpm (that makes about 70-72 HP).

2005 model is more powerful than 2004. Throttle response, gear ratios, new engine construction (2004 had Enduro engine and transmision, 2005 has completely new developed engine!-supermoto spec.), and more horse power, just make 2005 supermoto a class ahead of 2004. Our test drivers here, just say that 2005 is no more "linear and elegant to drive", this bike is aggressive, sharp, powefull, its an adrenalin shot. Even Enduro riders , after trying 2005 FE450, were shocked by strength and aggressive performance of bike.
Final data - top speed 2005 FS650e (gear ratios open version 15:40) - 204 km/h.

Hope some of this helps. There should be no doubt about 2005 models. They are the best bikes has ever produced.
Låter lite väl bra tycker jag och inte gav väl någon 04a 67 hk på bakhjulet... Men det skulle ju kunna vara som han säger att 650 till 05 är mer SM-anpassad eftersom den ändå är för stor för MX oich enduro... Det låter ju bra om inte annat, hehe.
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Verkar smaskigt det där !! :tummenupp

67hk vme har det?

Supermoto skrev:
Saxat från annat forum om provkörning av FS650e 2005. I Kroatien.

Låter lite väl bra tycker jag och inte gav väl någon 04a 67 hk på bakhjulet... Men det skulle ju kunna vara som han säger att 650 till 05 är mer SM-anpassad eftersom den ändå är för stor för MX oich enduro... Det låter ju bra om inte annat, hehe.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tom Byron skrev:
Verkar smaskigt det där !! :tummenupp

67hk vme har det?
Killen som skrivit det tror jag jobbar hos generalagenten i Kroatien. Tror inte riktigt på de siffrorna. Då skulle ju du ha bortåt 70 häst (på hjulet) i din moppe med FP't... Det har du väl inte....

Fokusera inte på siffrorna utan det han säger om att 650n till 05 är mer utvecklad för motardbruk...
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Jo jag menade typ så, smaskens med nya hojen

Å typ " är det verkligen 67 på slangen"

Krattan/Yasha hade ju 61 på slangen med fp å en -03 å min är nog inge vassare på topp men kanske lite mindre "bockig" i botten å mellan........



Supermoto skrev:
Killen som skrivit det tror jag jobbar hos generalagenten i Kroatien. Tror inte riktigt på de siffrorna. Då skulle ju du ha bortåt 70 häst (på hjulet) i din moppe med FP't... Det har du väl inte....

Fokusera inte på siffrorna utan det han säger om att 650n till 05 är mer utvecklad för motardbruk...
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Jag körde en 650 -05a idag!

Var hos importören och hämtade upp ett djävla lass med delar och de har en hoj som ägaren lallar runt med. Ett varv runt kvarteret bara, helt original hoj.
Har lite bilder om nån e intresserad.

Daniel...
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Öka Daniel, ÖKA !! :tummenupp :D :tomten
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top