Hur vill ni att ER mc-säljare ska vara?

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Bakgrund: Jag har arbetat som säljare en längre tid, och vet hur jag vill uppfattas. Jag har ej arbetat som säljare av fordon, och då givetvis inte heller motorcyklar.
Har nu fått erbjudande om att gå in och sälja motorcyklar - och därav frågan:

Hur vill ni att en MC-säljare i butik ska agera mot er?

Vad bör undvikas?
Vad uppskattas?

Om ni kan sätta fingret på ett beteende eller "säljteknik", vad hos en säljare för er närmre ett köp av en motorcykel i butik?

Det är ju ganska lätt att säga hur en säljare ska vara, sedan blir det väl inte alltid så eftersom stress, företaget kan se lite annorlunda än hur du "säljaren" är/ser på saken. Well

säljaren ska vara:
  • Kunnig om produkten dvs motorcyklar
  • Trevligt/vänlig (bemötande, intresse)
  • Servicekänsla (sälja produkten, delar osv)
  • Fyll på?

Ta tid för kunden, Kunna sin sak, vara framåt. Typ så?

dåligt är ju då när man jäktar och kanske tar hand om flera samtidigt lr liknande, vet inte riktigt..

Låt en gå runt och titta i lugn och ro, visa att du finns där vid "ögonkontakt" ta kontakt, ge en bra deal och en penna

säljaren ska vara:
  • Kunnig om produkten dvs motorcyklar
  • Trevligt/vänlig (bemötande, intresse)
  • Servicekänsla (sälja produkten, delar osv)
  • Inte för påflugen, utan lyssna och höra efter vad jag är ute efter
  • Ge bra för ditt gammla inbyte om man har (det värdesätter man offta högt)
  • Skicka med nått i affären, typ tillbehör.
  • Kan lite om försäkringar och frågor runt dessa
  • Bör själv köra hoj
  • Hällsa alltid på allt å alla
  • Även om du märker att jag inte kommer köpa nått idag, så bygg upp ett förhållande så kanske det är just dig å din butik jag kommer till när jag handlar, bra bemötande å god service
  • Ska vara smidig å snabb om något går sönder på det man köpt eller behöver nått omgående
.....

Last edited:
Produktkunskap är A&O sedan att, som sagt, låta kunden ta sin tid för att kolla in vad som finns men ända finnas tillgänglig är bra. Lagom är ett bra svenskt ord dvs inte pusha men ändå finnas där. Det sämsta jag hört var när jag skulle köpa bil. Jag var på Audi för att kolla på modellen A4 och sa att jag redan kollat på en Mazda 6. Säljarens kommentar var att "Men du kan ju inte jämföra en Mazda med en Audi". Nä, det kanske man inte kan men det är faktiskt upp till mig och inte till säljaren att avgöra det.

Mycket bra skrivet, men en viktig detalj enligt mig är att säljaren inte försöker "kränga" saker utan istället LYSSNAR på kunden och efter dennes behov visar/erbjuder alternativ.

Många säljare försöker bara sälja och så fort som möjligt och sådana kommer man sällan tillbaka till.

-En försäljare av entusiastfordon ska själv vara entusiast. Med andra ord veta vad han själv säljer och helst lite om andra hojar på marknaden.

-Om säljaren är tekniskt kunnig vinner han mig direkt.

-En säljare ska ge intryck av att vilja hjälpa mig med mina problem/frågor mm.

-Det ska inte skina igenom att han vill sälja på mig något skit bara för att tjäna pengar. Vilket händer ganska ofta.

-Välklädda "bilhandlartyper" som står och fjäskar ger jag inte mycket för.

-Bra service är bra :)

-En säljare ska ge intryck av att vilja hjälpa mig med mina problem/frågor mm.

Jag hoppas inte att du menar exakt det du skrev här? En säljare SKALL hjälpa till vid problem, inte bara ge intrycket av att vilja hjälpa till.

Hoppas jag missförstod dig rätt? :rolleyes:

Mvh // Danne
FD butikschef & säljare som numera utbildar sig inom marknadsföring & försäljning.

En sån enkel grej som att ett par minuter efter att en ny kund har kommit in fråga "Vill du ha hjälp, eller vill du titta själv?" gör mycket.
Svarar dom "titta själv" så kontrar man med "säg bara till om du har frågor eller vill ha hjälp" sen låter man dom titta.

Dom som vill titta själv uppskattar det, dom som vill ha hjälp direkt uppskattar det.

Sen när kunderna drar sig mot dörren kan man fråga "jaha, hittade du nå't du gillade" och säga "välkommen tillbaka"

Jag vet att det är skitsvårt att hinna med när det är mycket i butiken, men man kan ju ha det som en målsättning IAF.

En sak man ALDRIG ska göra är att nervärdera någon annan handlare eller något annat märke, det slår ALLTID tillbaka.

Jag har en rätt rolig historia (förmodligen en myt/vandringssägen) som påstods ha inträffat på Volvo här i stan.

En man som kollade på tjänstebilar till ett företag satt en stund i någon typisk tjänstbilsvolvo då säljaren med den obligatoriska kotlettfrillan klämmer ur sig "Fräsh interiör va?" varpå kunden säger "Jo, den var trevlig", Säljaren "Jaa det är ju ingen jävla muggig Skoda.kombi det här" varpå kunden reser sig och går ut och sätter sig i sin privata Skoda kombi och åker....

Kommer en kund och vill köpa en MV-Agusta och säger sig ha haft en CB750 så säjer man inte att det var ett bedrövligt wobbelstaket, utan att "det var ju en värsting då, och den är ju en klassiker nu..."

// Säljare...

En sån enkel grej som att ett par minuter efter att en ny kund har kommit in fråga "Vill du ha hjälp, eller vill du titta själv?" gör mycket.
Svarar dom "titta själv" så kontrar man med "säg bara till om du har frågor eller vill ha hjälp" sen låter man dom titta... och en massa annat bra

Jag håller med till 100%

Problemet med den här frågan är att det finns inget svar som är en absolut sanning. Alla kunder måste mötas som individer. När man säger "rätt" sak till en kund kan bli "fel" i en annan kunds öron.

Jag har ställt mig frågan: -hur vill jag bli bemött?

När man har lurat ut det så är man en bit på väg. Sen gäller det att alltid vara beredd på att anpassa sig efter kundens behov och önskemål. Våga vara sympatisk OCH empatisk. En kund med ett problem är många gånger viktigare att hantera på ett snabbt och korrekt sätt än någon som "bara" vill köpa. En kund som har ett problem och inte får hjälp kommer att sprida detta vidare till någonstans 8-10 personer som i sin tur kommer föra det vidare till 2-4 personer ytterligare. Hjälper man denna kund snabbt så kommer kunden att berätta detta för 4-6 personer (hittar inte undersökningen som jag baserar siffrorna på, men det finns många gjorda med ungeför samma slutsats).

Jobbiga frågor ska inte besvaras så här sent :tungan

//Danne

Behandla ALLA kunder oavsett ålder och kön lika vid besök
i affären....och tänk på att ALLTID vara service minded...
EN missnöjd kund kan leda till FLERA HUNDRA missade kunder
pga att den missnöjda kunden sprider hur denne blivit behandlad
bland sina vänner och på "nätet". Detta missar många säljare....

Det som kallats 'Management by mormor' är en gyllene grundregel för en seriös säljare (nej, man är inte säljare om man är kassabiträde på en bensinmack, klädbutik eller kafé):

1. Man kommer i tid
2. Man håller vad man lovar
3. Man ringer tillbaka

Svårare är det inte.

Vad sägs om att vara rimlig, vettig, tillmötesgående.

Rimlig - Det skiljer inte 30.000 SEK bara för att jag handlar hos dig
Vettig - Sveriges sista exempel. Slå till nu så får du den. Muahahahah
Tillmötesgående - Förhandla. Det är inte ett mjölkpaket jag köper.

OCH FRAMFÖR ALLT SÅ SE TILL ATT ÅKA MINST 750 MIL INKL 2 BANDAGAR OCH VAR TREVLIG I DITT JOBB!!!!!!!!!!!!!!

Last edited:
Det tips jag har efter det lilla jag salde MC-grejor i egen butik är följande.

* Det är inte detsamma att sälja Business to Business som att sälja till privat kunder. Valkriterierna för de bägge kundkategorierna är helt olika sa har du tidigare salt B to B sa far du tänka lite annorlunda när det är privatkunder.

B to B kunder väljer till viss del pa pris men mer pa rent logiska och funktionella aspekter.

När det är en privatkund som skall handla är det hans surt förvärvade pengar som skall spenderas, dvs han vill göra en sa bra affär som möjligt där han far mesta möjliga värde för minsta möjliga pengar. Jag är likadan själv.

En privatkund väljer produkt och köptillfälle baserat mycket mer pa känslomässiga faktorer och att det känns bra för honom/henne.

Detta är vad jag tycker viktigt att tänka pa, ge kunden en möjlighet att affära lite om han vill, ge han känslan av att han har gjort en bra affär, försök fa kunden att känna som att det är han som gjort valet och inte du som "lurat" pa honom nagot. Som tidigare sagt, behandla alla lika. Det kan vara "slashasen" som har kontanter pa fickan.

Last edited:
Ja oj! En säljare skall vara allt som min senaste inte var:
Ointresserad, spydig, inte alls vänlig och suckade mest när jag vill pruta lite. Det tog dessutom c:a en halvtimme för honom att komma fram till mig när jag kom in i butiken.
Jag hade alltså redan provkört och i princip bestämt mig för att köpa min hoj å den här snubben lyckades nästan förstöra det totalt. Jag kollade upp andra handlare på eniro men eftersom det var den enda triumphhandlaren i gbg så orkade jag inte köra för långt. Nu i efterhand efter att ha vart och snackat med andra triumphhandlare t.ex. i stockholm så skulle jag gjort annorlunda. Jag tycker att en säljare skall få en att känna att man köper något kul, något som man vill ha och dom uppmuntrar det hela. Inte som att man skall behöva be om ursäkt för att man lägger 110.000:- av sina hårt förvärvade kulor hos dem.
Jag har vart på t.ex. lelles i uppsala bara för att provköra och vad fick man då? Jo:
Tjena! Efter tre minuter, säg till om du vill ha hjälp osv osv.
Jag skulle bara provköra men tro fan att jag hade en kaffe i handen inom fem minuter och en liten diskussion om min egna hoj. Och då var det inget sågande heller utan: Fin hoj osv osv.
Så nä, nästa gång skall jag ställa hårdare krav på handlare och vill dom inte ha mig där så ska dom fan inte på mina pengar.

Och för er som inte förstått så var det Johans mc i gbg...nu kanske dom får ett dåligt rep men ärligt talat så skiter jag i det! Mer skall dom inte ha!
Även om Marcus som jobbar där är en riktigt trevlig kille..synd att inte han äger stället....(nej jag känner inte honom).

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back