Hur viktigt är det med vita blinkers på hojen?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Till bilar är det ju ett måste, men hojen då? Ska man byta eller ser det fortfarande normalt ut egentligen?

Frågar allmänheten vad den tycker så jag kan försöka ändra min tradiga egna uppfattning om att hojar ska ha oranga blinkers.

Fram har jag orange miniblinkersar
15-920.jpg
(Duells 15-920)

Bak har jag vita diodblinkersar liknande dom här fast större och "pilformade"
15-935.jpg
(Duells 15-936)

För att diodblinkarna ska blinka med rätt hastighet kan man använda antingen ett motstånd, eller ett lastoberoende reläa (Duells 3130)

Jag hade inget relä hemma (jag säljer Duells sortiment) så jag åkte och köpte motståndet, det funkar bra, utom då jag har låg spänning (nystartat med låg tomgång) då blinkar bara dom tre yttersta dioderna på varje blinkers, inget egentligt problem, men jag kommer att byta till ett lastoberoende relä istället, för att minska spänningsfallet.

Nja, inte så viktigt egentligen. En bil är ju mer till formen ett slätt ägg som går i samma kulör, då tycker jag att en orange klump till säkerhetsdetalj kan störa enormt. En motorcykel är mer, well, ett virrvarr av trassel, slangar och stänger och kolvar och pastellfärgade knoppar och fan och hans moster. I sammanhanget stör det icke på samma sätt.

Tycker jag då.

/perris

Nja, inte så viktigt egentligen. En bil är ju mer till formen ett slätt ägg som går i samma kulör, då tycker jag att en orange klump till säkerhetsdetalj kan störa enormt. En motorcykel är mer, well, ett virrvarr av trassel, slangar och stänger och kolvar och pastellfärgade knoppar och fan och hans moster. I sammanhanget stör det icke på samma sätt.

Tycker jag då.

/perris

Ha - det är nog så jag kännt det med. Visste att det fanns en skillnad på bil&mc :tummenupp

GuW: Kan man inte hitta originalblinkersglas, fast i vitt och med vit lampa i ditt sortiment?

I bland är det snyggast med vitt, ibland med orange. Gäller bil med som jag ser det. Det måste väl vara en smaksak, sedan är det väl mer i tiden med vita, men spela roll. Kan väl t o m vara ball med riktigt feta orange blinkare på en fet 80-talsmoppe.

Ha - det är nog så jag kännt det med. Visste att det fanns en skillnad på bil&mc :tummenupp

GuW: Kan man inte hitta originalblinkersglas, fast i vitt och med vit lampa i ditt sortiment?

Det kan man säkert, jag har inte ens kollat det.
Duells har ju alla sina kataloger online, med prislista och allt, på www.duells.se.
Där kan du säkert hitta en lista på återförsäljare också.
Jag har inte Duells MC lista i huvudet då jag bara säljer moped/cykelgrejorna, men miniblinkarna finns i moppekatalogen IAF.

Till min var det inte ens ett alternativ, då orginalblinkarna är enormt fula.

Grejen med vita glas är att dom nästan aldrig är E godkända, mina vita bakblinkersar är däremot det, så jag behöver inte byta glas/blinkersar för att besikta.

Last edited:
Tycker nog att mörkare, tonade blinkers i de flesta fall gör sig / ser bättre ut på både mc och bil.
Vitt och klarglas går bort för min del.

känns så cliché att "alla" måste "rensa röven på hojen", byta till miniblinkers, slip-on, mörkt kåpglas etc..
gör din hoj så som du själv tycker och känner! Blir bättre så!

För mig var det bara ett måste att byta ut orginalen då dom hängde likt en östtysk porrskådis mustasch.
Jag började med dom billiga (på alla sätt) miniblinkarna med halogenlampa runt om, men bak fick jag byta lampor hela tiden, och varje gång man sprättade loss glaset så sprack det sönder, nu är IOFS glasen skitbilliga men efter en "roadside repair" då sockeln på blinkersen gick sönder så att jag fick naja fast lampan och glaset sprack så jag fick tejpa fast det så hade jag fått nog.

Diodblinkersarna må vara dyra, men jag blir IAF inte manglad bakifrån av någon bil för att lampan är trasig när jag ska svänga någonstans.
Dessutom kändes kvaliten förtroendeingivande.
Fram har jag nog aldrig bytt någon lampa så dom får sitta kvar så länge.

Hojen går marginellt om ens mätbart bättre med vita blinkers. Lägg dina surt förvärvade dinarer på nåt mer åt prestandahållet. Såvida de orangea är kass rent funktionsmässig och byte ändå ligger i behovskorgen, DÅ kan man ju passa på. Men att riva bort fullt fungerande indikatorer för att det är snyggt...Nääe, så pimpinett bör ingen karl vara :tungan

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla