Hur viktigt är det med orginalpipan vid försäljning av hojj?

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Ja som topic lyder, hur viktigt är det egentligen. Det sitter ett leovince på min 690 duke just nu och min orginaldämpare har blivit stulen. Har sett annonser på blocket där folk nämner att man självklart har kvar orginaldämparen och jag kan förstå att det kan va viktigt att ha den vid besiktning osv.

Men nu har jag inte skiten och jag undrar om det kommer bli mycket svårare att få sålt hojjen...

Vad tror ni?

Du får ju räkna med att pruta kostnaden för ett besikningsblås.:)

Har du bara effektsystem utan db-killer gissar jag att det kommer prutas. Har du ett system som klarar de dB krav som finns ser jag ingen anledning att pruta... Jag menar, alla verkar vilja ha eller kör med e.-sys, men ändock skall det poängteras att org-sys medföljer :D AKA Formalia :P

jag köpte min hoj med akrapovic ljuddämpare på, utan insats! Originalet hade de inte då den förra ägaren hade gått bort och de hittade inte originaldämparen. Fick dock tjata för att de skulle skicka mig insatsen. Dock var jag nöjd med min hoj, originalljuddämpare brukar vara tråkigare och sämre. Så don't worry be happy, fixa insats bara så att den klarar besiktningen så är det nemas problemas.

Ska läggas till att jag inte kunde pruta ett smack på hojen, 80 000:- fick jag ge för den, hade åkt 460 mil.

må väl

/Aki

Last edited:
Det brukar vara en sån där del alla vill ha men ingen någonsin använder. Men det sänker tyvärr värdet lite grann.

Är det inte så att även hojar numera är "helfordonsgodkända" "typgodkända" eller vad det nu heter och endast är godkända om originalprylar sitter på.... ?

Jo, efter -99 tror jag det är så. Kan dock inte den regelboken fullt ut. Egentligen får man inte byta något.

Inget krav på att det skall vara original, men det skall vara motsvarande godkända prylar.

Okey, Vet du vart det går att läsa om detta? någonstans hos Transportstyrelsen?

ett argument, Kravet på originalsystem vid bankörning...

Last edited:
Finns den inte så är det så, skall en hoj ratas för det?, nej.
Sitter det en ekvivalent med dB-killer så är det väl inget problem.
Bara för att man kan få en bot för att åka med en dämpare som står utanför helfordonsgodkännandet så är väl det inget argument. Kör man alltid skyltad hastighet med sin fräscha 1000-hoj?, jovisst.

Prutargument kan det vara, men inte ett relevant prutargument. Sannolikt inte.
Prutar ni för miniblinkers o det andra däckfabrikatet också?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park