Hur viktigt är det att sköta ventiljusteringen? ZX6R -00a

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Hoj
Thruxton 1200 R
Hej,

har en gammal Kawwa ZX6R År 2000 ombyggd till fighter som säkerligen körts och lekts med ganska friskt. Nu har hon 3600mil på mätaren. Startar lätt och går väl helt fint på tomgång, kan behöva underhållsgasas lite när hon e kall. Svagt tickande från motorn när den är kall.

Kan tänka mig att det va bra längesen någon kollade ventilerna. Någon större service är inte gjord det sista. Själv har jag väl ägt den de sista 600milen å bara bytt olja regelbundet och generell översyn.

Hur viktigt är det att kolla över ventilerna? Jag kommer isåfall lämna in då jag inte har koll på detta själv.. Blir det dyrt? Kan det bli dyrare att skita i det?

Tacksam för svar.

Köp en mekhandbok och mät upp spelet, inte speciellt komplicerat. Behöver du justera så kan du fundera på det då.

Kawan över lag är rätt benägen att få litet ventilspel.
Hojen blir då trögstartad varm för att övergå till att inte starta alls.
Men innan du kommer dit så bör du få det kollat / justerat.

Att kolla ventilspelet är inte jättesvårt. Lyft tank, luftburk och ventilkåpan och mät spelet mellan kam och tryckare med ett oljat bladmått. Ladda ner en verkstadsmanual så hittar du både instruktioner och toleranserna.

Mina två Gixxers har gått 4500 mil vardera och spelet har alltid varit inom toleranserna. Säger iof inget om just din hoj men min uppfattning är att moderna japaner inte behöver shimsas om särskilt ofta.

Hur dyrt det blir beror på om det måste justeras eller inte. Mätning kan göras utan att lyfta kamkedjan och kamaxlarna. Byte av shims kräver det. Sånt tar ju extra arbetstid.

Farsan fick justera spelet på sin ZX-9R '98 men då hade den väl gått runt 7000 mil

Last edited:
Håller med föregående. Det är jätteviktigt att kolla ventilspel på Kaworna!! På mina har jag fått justera varje gång jag har kollat. Räkna med problem om de inte kollas. Ventilkoll med oljebyte brukar gå på 2000, men det är inte så svårt att göra själv.

Jag håller med ovanstående inlägg. Att bara kontrollera ventilspelet är inget svårt. I värsta fall så är det lite dåligt med utrymme, men svårt är det inte.
Att den tickar när den är kall kan vara ventillyftare/tryckare som går lite trögt när oljan är kall, som exempel. Rätt ventilspel är däremot hyffsat viktigt. Kör du runt med fel ventilspel så kan det leda till motorras, och det är inget kul eller billigt.

Men som sagt, ordna en verkstadshandbok finns att köpa och troligtvis även att ladda ner nånstans.

Hittade en här:
http://motorcyclesmanual.com/?p=1226

Man behöver ju inte skriva ut alla sidor om man inte vill :näsblod

MVH Phille

Det du ska oroa dig för är om du inte hör tickande från ventilerna :p Då har du nog inte mycket spel kvar :D Men en motor låter ju en del, dock kan det vara idé att kolla ventilspelet om den inte varit i din ägo så länge, för oavsett vad föregående ägare har sagt kan man aldrig lite till 100% på det. Har en liten loggbok där du noterar vilka serviceåtgärde du utför på vilken hoj vid vilket milantal samt datum, minnet är ju gott men kort som de brukar säga.....

Tack för tipsen. Ska se om jag får tid att kolla detta själv, för servicenisse jag försökte få tag på behagar inte höra av sig :-/

Tror tillomed jag har en Haynes mekbok liggandes :-)

Lite att sticka ut hakan men under drygt 30 år som jag skruvat hojmotorer så har jag stött på bränd ventil vid 2 tillfällen

Man SKA kolla ventilspel inget snack om det , Men en viss utbredd hysteri föreligger dock

Crosshojarna går offta ner sig i spel , Detta märks på att dom inte vill starta
Men fram tills dess så körs dom så in i helvete hårt , Inte heller där sett några brända ventiler

Men visst klart man justerar ventilspel

Behöver jag byta min nybytta olja i samband med en ventilkoll? :-/

Nej. Oljan kan ligga kvar i tråget. Man pillar ju bara högst upp i toppen.

Synd att du bor så 'ocentralt' ;) Jag hade kunnat kolla spelet åt dig mot ett flak bärs eller motsv. Kolla med polarna i närheten. Borde finnas nån som tycker att det är roligt att mecka.

Last edited:
Jönköping är ju runt hörnet :-)
Ska ut på havet å jobba 4 veckor nu, har jag inte hittat nån mekare när jag kommer hem i april så vet jag ju vart jag ska ta mig en liten tur :-)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman